• Vadskajagheta

Gå ned i vikt?

Hejsan, jag har nu i snart en vecka gått 40 min/dag & nu har jag gymmat i måndag och ska gymma imorgon och på lördag. Jag äter varken godis eller dricker läsk. Min min fråga är, kommer det räcka till att få resultat till juli månad eller är jag försen ute?:(? BTW, jag har en vän som "personlig tränare" så får personlig hjälp därifrån:).

• Svar på tråden Gå ned i vikt?
  • SoStylish

Att du inte dricker läsk eller äter godis räcker liksom inte som information. Vad äter du? Hur mycket äter du? Hur mycket förbränner du? Ligger du på kaloriunderskott? Hur mycket? Och hur mycket vill du gå ner till juli?

• Tesselajnen

Som SoStylish säger, din info räcker inte riktigt för att kunna säga om du kommer gå ner eller inte.

Trycker du i dig skräpmat och så i kombination med att du tränar och rör dig, så nej, troligtvis kommer du stå still eller till och med (worst case) gå upp.

Kan inte din vän hjälpa dig med kosten också om han/hon hjälper dig med träningen?

Med rätt kost och motion så kan du gå ner många kilo (rent teoretiskt) till juli.

Kilo för kilo ska bort! ~ fran100till60.blogspot.se/ ~
  • Vadskajagheta

Jag gjorde ett uppehåll på min träningen men började igen den 13 januari. Nu går jag efter 1500 kcal / dag, jag går 30-45 minuter/ dag sen lägger jag på 200 kcal. De enda jag äter är nötfärs, potatis, fullkornspasta, kött och grönsaker/wokgrönsaker och påsesåser men inte sånt gjort av grädde.

• kakan162

Annars kan du ju alltid prova lchf?

• MonaSundin

Hur fet är du? Det är en ganska avgörande faktor för vad som hjälper.

• Vadskajagheta
    MonaSundin skrev 2014-05-18 20:59:36 följande:
    Hur fet är du? Det är en ganska avgörande faktor för vad som hjälper.

Är dålig på att förklara, men jag är 163 cm lång och väger 63-65 (olika). Sen är jag 88 cm bred på min bredaste plats på midjan.
  • Vadskajagheta

Jag gymmar tyvärr inte längre men ska försöka ta tummen ur röven och börja igen, måste inte bli resultat till sommaren. Men någon gång gärna!Jag känner ingen i stan Ljungby som jag kan gymma med.

• MonaSundin
    Vadskajagheta skrev 2014-05-18 21:01:49 följande:

Är dålig på att förklara, men jag är 163 cm lång och väger 63-65 (olika). Sen är jag 88 cm bred på min bredaste plats på midjan.
    Det var ju inte illa.

Du behöver nog bara fortsätta som du gör.
  • Vadskajagheta
    MonaSundin skrev 2014-05-18 21:08:32 följande:
    Det var ju inte illa.

Du behöver nog bara fortsätta som du gör.
    Meen jag behöver hjälp att träna och ingen bor som sagt här i Ljungby som kan hjälpa. Min pojkvän tramsar bara och tycker inte jag behöver så han hjälper mig inte.
  • kakan162

Det finns inga garantier för att LCHF funkar för alla, men man får prova sig fram, anpassa kosten efter hur din kropp fungerar, men att minska på kolhydrater och öka på naturligt animaliskt fett, sen lägga till protein och grönsaker, tror jag ingen far illa av. Vad man kan läsa på löpsedlarna  så är socker lika farligt som att röka cigaretter. 

Alla människor är olika, jag är väldigt känslig för gluten/ stärkelse och kolhydrater, att utesluta all spannmål och stärkelse ur min kost har fått mig att må bättre på många sätt, men som bonus har jag också tappat vikt.

Du får prova dig fram, lyssna inte slaviskt till några råd från nått håll, ta till dig det du verkar vara vettigt å känn efter! Lyssna på din kropp:)

Stress är en av din kropps värsta fiende, jag förstår att du gärna vill tappa vikt till en viss tid, men om du lägger fokus på det, kan du riskera att få motsatt effekt, för att du känner dig stressad att inte komma ned i vikt i tid. Satsa hellre på ett fungerande välmående, i ett långt helhetsperspektiv. Vissa går ned i vikt snabbt, andra väldigt långsamt. Så man får inte ha för bråttom.

Kvinnor bör ha ett midjemått på under 80 cm, bortsett från det så tycker inte jag du verkar väga för mkt.

Jag har själv minst 25kg att bli av med och +10 cm i midjan som måste bort. Sen kör jag det enklaste av LCHF, på mitt eget sätt. Kör bara på naturliga råvaror, ekologiskt om det finns, lagar mat hemma från grunden, försöker  med så lite tillsatser som möjligt. Äter när jag är hungrig, äter tills jag är mätt, sover när jag är trött. Inget väga eller räkna på varken kolhydrater eller kalorier. (endast midjemåttet jag mäter en gång i veckan)

Jag har klarat mig fint på det än så länge:) Å jag vet att när jag håller mig till de enkla riktlinjerna så mår jag väldigt bra:)

Önskar dig all lycka

//Kakan

Svar på tråden Gå ned i vikt?