Det finns inga garantier för att LCHF funkar för alla, men man får prova sig fram, anpassa kosten efter hur din kropp fungerar, men att minska på kolhydrater och öka på naturligt animaliskt fett, sen lägga till protein och grönsaker, tror jag ingen far illa av. Vad man kan läsa på löpsedlarna så är socker lika farligt som att röka cigaretter.
Alla människor är olika, jag är väldigt känslig för gluten/ stärkelse och kolhydrater, att utesluta all spannmål och stärkelse ur min kost har fått mig att må bättre på många sätt, men som bonus har jag också tappat vikt.
Du får prova dig fram, lyssna inte slaviskt till några råd från nått håll, ta till dig det du verkar vara vettigt å känn efter! Lyssna på din kropp:)
Stress är en av din kropps värsta fiende, jag förstår att du gärna vill tappa vikt till en viss tid, men om du lägger fokus på det, kan du riskera att få motsatt effekt, för att du känner dig stressad att inte komma ned i vikt i tid. Satsa hellre på ett fungerande välmående, i ett långt helhetsperspektiv. Vissa går ned i vikt snabbt, andra väldigt långsamt. Så man får inte ha för bråttom.
Kvinnor bör ha ett midjemått på under 80 cm, bortsett från det så tycker inte jag du verkar väga för mkt.
Jag har själv minst 25kg att bli av med och +10 cm i midjan som måste bort. Sen kör jag det enklaste av LCHF, på mitt eget sätt. Kör bara på naturliga råvaror, ekologiskt om det finns, lagar mat hemma från grunden, försöker med så lite tillsatser som möjligt. Äter när jag är hungrig, äter tills jag är mätt, sover när jag är trött. Inget väga eller räkna på varken kolhydrater eller kalorier. (endast midjemåttet jag mäter en gång i veckan)
Jag har klarat mig fint på det än så länge:) Å jag vet att när jag håller mig till de enkla riktlinjerna så mår jag väldigt bra:)
Önskar dig all lycka
//Kakan