Cornellia skrev 2013-03-28 20:34:59 följande:
Det kom inga påskkärringar hit.
Jag hade dock gjort i ordning några små påskägg med godis, men nu får väl jag och maken äta upp dem själva.
När jag var liten var man ju alldeles till sig över allt godis man fick, även om man inte var besviken över pengar. Frukt var man ju lite besviken över dock.
Kom inga till mig heller. Blir färre och färre för varje år...och nu ingen alls. Förmodligen beror det på att många reagerar negativt när barnen ringer på dörren. Lite tråkigt eftersom det är en trevlig tradition. Visst finns det fattiga barn i Afrika som behöver pengar osv. Men det handlar inte om det. Varför ska barn här i Sverige inte få ha sina traditioner och få ha det roligt bara för att det finns barn som svälter i andra länder? Man kan faktiskt skänka pengar till välgörenhet OCH ge en liten kaka eller en godisbit till en svensk påskkärring samtidigt. Tycker vi borde värna om våra traditioner och uppmuntra våra barn till att ha roligt under påsken. För trots att de fötts i ett "rikt" land så förtjänar de barndomens glädje. Min dotter gick själv påskkärring idag och gav ut kort och önskade "glad påsk". Visst fick hon lite godis och nån slant, men det viktigaste var att hon spred glädje i grannskapet och hälsade på sina grannar. Jag själv känner oehörd glädje när grannbarnen ringer på, vare sig det är Halloween eller skärtorsdag, jag känner att jag är del av gemenskapen och jag skänker mer än gärna lite godis eller pengar till dem. Tycker det är så otroligt ledsamt att det finns bittra människor som inte vill vara del av firandet och gemenskapen och genom sin bitterhet så bidrar de till att barn inte längre vågar knacka på hos grannarna och våra traditioner försvinner.