• hösttussilago

hur viktigt är PYSSEL för en 3.5 åring?

Jag har fått för mig att vår 3.5 åring får pyssla alldeles för lite. På dagis gör de det sällan (eller endast väldigt enkla saker som rita med pennor och klippa lite) och hemma har vi inte riktigt tagit oss så mycket tid för det (delvis då lillebror inte vill sitta still).
    Hur viktigt tycker ni att det är? Hon är väl inte superpysslig själv; leker hellre rolllekar, lägger pussel eller busar. :) Men är det viktigt för finmotoriken och för att kunna lära sig skriva?
    Jag fick i natt ett dumt "dåligt-samvete-anfall" och kunde inte riktigt släppa det... så hur tänker NI?

• Svar på tråden hur viktigt är PYSSEL för en 3.5 åring?
  • Vinterankan

Mitt barn pysslar mycket för att hon gillar att pyssla. Har aldrig sett det som någon övning i något. Vad spelar det för roll om man lär sig klippa en cirkel när man är 3 eller 5? När man är 15 kommer man oavsett klara det utan problem. Om hon är mer en pusseltjej än en pysseltjej så tycker jag ni ska fortsätta med pusslandet och strunta i pysslnadet.

• k girl

Jag tycker att det är viktigt, dels för att det stimulerar kreativitet, sen tränas ju penngreppet om de får rita. Men finmotoriken går ju att öva på andra sätt. 

Framför allt tycker jag dock att det är viktigt för att min treåring är en pojke. Jag jobbar extra med kyrkans barntimmar och har fått höra för många gånger att "pojkar gillar ju inte att pyssla". Jag tycker att det är viktigt att han får tillgång till den sidan hos sig själv och lär sig att uppskatta att göra "tjejiga" grejer. Han tycker att det är hur kul som helst att göra gubbar med flörtkulor och toapappersrullar som på Bolibompa, eller att trä pärlhalsband. Just det är faktiskt ett tips, Panduro har juniorpärlor och gummiband. Det är enkelt, något de klarar själva och de kan klä ut sig med resultatet.

• Coruscant

Låt henne pyssla med pärlor - halsband och pärlplattor. Det är bra för finmotoriken, men inte livsnödvändigt. Använder hon penngreppet? Annars är rollekar och lek överhuvudtaget bra!

• hösttussilago
    Vinterankan skrev 2013-03-28 09:11:47 följande:
    Mitt barn pysslar mycket för att hon gillar att pyssla. Har aldrig sett det som någon övning i något. Vad spelar det för roll om man lär sig klippa en cirkel när man är 3 eller 5? När man är 15 kommer man oavsett klara det utan problem. Om hon är mer en pusseltjej än en pysseltjej så tycker jag ni ska fortsätta med pusslandet och strunta i pysslnadet.
    Tack, det är skönt att höra! :)
    Jo, pussla gör hon som sagt mer än gärna. Lägger 120bitars pussel redan.
    Men du har rätt, det är ingen tävling och det spelar ju ingen roll om de lär sig när de är tre eller åtta!  Bra påminnelse! :)
  • hösttussilago
    k girl skrev 2013-03-28 09:15:36 följande:
    Jag tycker att det är viktigt, dels för att det stimulerar kreativitet, sen tränas ju penngreppet om de får rita. Men finmotoriken går ju att öva på andra sätt. 

Framför allt tycker jag dock att det är viktigt för att min treåring är en pojke. Jag jobbar extra med kyrkans barntimmar och har fått höra för många gånger att "pojkar gillar ju inte att pyssla". Jag tycker att det är viktigt att han får tillgång till den sidan hos sig själv och lär sig att uppskatta att göra "tjejiga" grejer. Han tycker att det är hur kul som helst att göra gubbar med flörtkulor och toapappersrullar som på Bolibompa, eller att trä pärlhalsband. Just det är faktiskt ett tips, Panduro har juniorpärlor och gummiband. Det är enkelt, något de klarar själva och de kan klä ut sig med resultatet.
    Jo, att trä pärlhalsband kan hon nog gilla. Pärlplattor är faktiskt roligt.

Ja, huvudsaken är väl att vi inte placerar dem i en box, utan ger dem frihet att utveckla det de vill!?

• hösttussilago
    Coruscant skrev 2013-03-28 09:17:29 följande:
    Låt henne pyssla med pärlor - halsband och pärlplattor. Det är bra för finmotoriken, men inte livsnödvändigt. Använder hon penngreppet? Annars är rollekar och lek överhuvudtaget bra!
    Har inte tänkt på att även pärlor (och pussel) etc är bra för finmotoriken. Men dte är ju sant! Och DET gillar hon (och vi). Med "pyssel" menade jag mer klippa, klistra, göra gubbar av toarullar etc.... och DETTA är vi dåliga på.

Nej, hon använder inte penngreppet. Tror jag inte i varje fall. Dags att "öva" på det?
  • k girl
    hösttussilago skrev 2013-03-28 09:22:46 följande:
    Jo, att trä pärlhalsband kan hon nog gilla. Pärlplattor är faktiskt roligt.

Ja, huvudsaken är väl att vi inte placerar dem i en box, utan ger dem frihet att utveckla det de vill!?

Nej, precis. Min son tycker ju att det är jätteroligt och pyssla och har alltid gjort (sen har han en pysslig mamma, det kan ha bidragit). Precis som jag antar att du köper pussel så ser jag till att han har saker att pyssla med här hemma.

Pärlor är ju pyssel också, det är sonens favoritpyssel.  
  • Mercurialis

Min 6-åring har aldrig riktigt gillat att pyssla men så har han också en mamma som saknar pysselgenen. På förskolan sätter han sig aldrig och ritar på egen hand men han deltar utan knot när alla barn får en rituppgift (eller en klipp- och klistrauppgift eller en pärluppgift) att göra.

Sedan några år tillbaka bygger han mycket med LEGO eller plus plus. Han leker otroligt mycket rollekar och har en fantastisk fantasi.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ruggugglan

Jag ser alltid till att vi har olika pysselgrejer hemma. Vi har en 7 åring som är galen i att pyssla och då brukar vår 3,5 åring också sätta sig ner. Men han har inte samma tålamod så det brukar bli att han sitter en stund och tröttnar sen

Erbjud pyssel och skulle hon inte vilja pyssla så är det ju inte hela världen. Alla tycker ju inte om det.

• Alexi

Jag skulle vilja vara pysslig med barnen mentycker det är så svårt. Svårt att hitta på, svårt att göra något som funkar med både 2-åring och 4-åring osv. Mycket att plocka fram och sen blir det tio min pyssel av det...

En bra grej hos oss är dock att papper och kritor alltid står på vårt köksbord, gjort i flera år. Det gör ju att barnen ritar rätt ofta, sätter sig där spontant och på egen hand.

• YokohamaNr2

Min stora älskar att rita, han är 6 och ritar konstant. Annat pyssel är han inte så intresserad av alls, typ målarfärger och dylikt gillar han inte. Pärplattor har han provat men det var inte heller så intressant. Min yngre som snart blir 4 har börjat gilla att rita, annat pyssel  han gillar är modell-lera, han fick ett play-doh set i julklapp och det åker ofta fram.

Vi är inte särskilt pyssliga själva och borde nog pyssla mer

• hannis

Vi pysslar aldrig hemma. Vår 3-åring kan inte sitta still mer än 3 sekunder och ingen av oss har lust att sitta och pyssla själva.

3-åringen pysslar eller ritar nästan varje dag på förskolan så han får sitt (lilla) pysselbehov tillfredsställt ändå.

Svar på tråden hur viktigt är PYSSEL för en 3.5 åring?