• Fool

Ni som är otrogna, varför???

I grunden handlar det väl om ren egoism , där man fixar ett finfint upplägg åt sig själv med en partner hemma som uppfyller behoven av trygghet , familjeliv , etc.. och en till partner vid sidan av som uppfyller "behoven" av pirr i brallan , passion , etc... och sen säger man det som behövs till både sin partner hemma och älskaren / älskarinnan för att få behålla sitt fina upplägg....

• Fool
    Anonym (Anna) skrev 2013-03-28 15:02:41 följande:
    Nej det handlar inte om egoism, jag förstår att det kan uppfattas som det men det är inte så. 

En av anledningarna är att man kanske fått sina gränser sin personliga integritet och sin sfär knäckt som barn. Har man det så blir det lite så att man låter vem som helst kliva in. 
    Ja , jag kan hålla med om att det stämmer nog i fall som dina där det handlar om ett missbruk , men i så gott som alla andra fall så handlar det väl till stor del om egoism ?

1) Man blir kär i någon , man eftersom man inte gärna vill köpa grisen i säcken , så "provar" man på ett tag ser hur det funkar med den nya.. när man är redo så gör man sig av med den gamla.

2) ONS , man blir helt enkelt kåt och tillfredställer sin kåthet utan en tanke på vad det innebär för sin partner.

3) Man blir kåt på kollega , granne , vän , etc , man blir attraherad av personen men skulle inte vilja leva med personen , man tycker om sin nuvarande partner och trivs med sitt förhållande men saknar pirret och passionen , eller helt enkelt vill ha en annan slags sex...alltså gör man slag i saken och.. sexar loss vid sidan av och upplever allt det man vill uppleva men behåller fördelarna med ett långvarigt förhållande  , äte kakan och har den kvar.

4) Man har andra sexuella preferenser än sin partner , gillar saker som ens partner inte gillar , men man tycker ändå väldigt mycket om sin partner , alltså skaffar man sig sexet med någon anan och behåller allt det goda i sitt befintliga förhållande...

Finns många fler "anledningar".. men är inte samtliga ren egoism ?
    Man sätter sina egna känslor och "behov" före sin partners känslor och behov , struntar i vad ens handlingar får för konsekvenser för andra ?
  • Fool
    Anonym (Anna) skrev 2013-03-28 16:47:51 följande:
    Konstigt nog så gör man inte det, mår dåligt av att vara otrogen alltså. Känslan är alltför stark det finns inget motstånd och inga moraliska tankar. Ingen känsla för rätt och fel mao. Ofta kan jag tom ha sex på offentliga platser utan en endaste tanke på att åka dit.
    Vilket normalt sett i min värld är fullständigt främmande..

Pirret sitter inte i byxan utan i hjärnan för en missbrukare, man står för pirret själv liksom. Jag blir triggad, och sen skenar det. Triggern styr min reaktion. Så är det sex den andra vill ha så utgår fantasin därifrån. Är det inte så så ser jag till att det blir så.
    På ett sätt ofrivilligt, ett annat inte. Pga jakten förförelsen.

Om min sambo skulle veta skulle han troligen dö..  
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter... intressant att läsa hur man tänker

Men en sak är jag nyfiken över... om du är medveten om dina problem , varför är du då i ett förhållande ? Vore det inte bättre att vara singel och undvika att såra någon ? 
  • Fool
    Anonym skrev 2013-04-09 14:16:27 följande:
    Anna: jag är matmissbrukare, men det är ändå JAG som väljer vad jag äter. Att bara prata om missbruket och sjukdomen och helt bortse från sitt eget ansvar är... lågt, tycker jag.
    Håller med , tyvärr allt för vanligt att använda sk förklaringar som ursäkter. Oavsett vilka förklaringar man kan tänka sig hitta så ursäktar inget av dem det man gör..... det finns förklaringar till allt... det finns förklaringar till att pedofiler gör som de gör oxå... men det betyder fortfarande inte att deras handlingar är acceptabla.
  • Fool
    Anonym (Anna) skrev 2013-04-09 14:57:19 följande:
    Jag inser absolut mitt eget ansvar i det hela, därmed inte sagt att jag har kontroll över det. Det är skillnad.

Ibland måste man ha hjälp och vård för att ta sig ur saker.

Inte heller påstår jag att mina handlingar är och bör accepteras, eller möta förståelse. Jag ursäktar mig inte, men jag vill att andra ska se det från den andra sidan och därmed få en viss "förståelse" för att det inte är den bedragne som alla gånger gör fel. Det är många som tror att de gjort fel i relationer och tror att det är fel på de som gör att partnern är otrogen.
    Jag vill belysa att det är den otrognes fel inte den bedragnes.

Som sagt jag ursäktar mig inte, inte ett dugg. Jag är bara tidigare helt oförmögen att stå över mitt eget missbruk och destruktiva beteende, som har vart för mig helt bortom kontroll.

Jag börjar sakta få kontroll nu. Men igen -Det finns inga ursäkter att skada andra människor. Oavsett varför. Men det kan finnas ORSAKER till att man gör det.

Håller med dig , och du du är nog ett undantagsfall vad gäller självinsikt och att stå för dina handlingar , tyvärr allt för vanligt att man ursäktar sitt beteende med diverse anledningar och att man mer än gärna lägger skulden på den man bedragit och förhållandet i ett försök att slippa ta ansvar för sina handlingar.... även om du inte gör det så gör nog 9 av 10 så. POCh då är det inte så konstigt att den som blivit bedragen många ggr börjar tvivla på sig själv.

Ett klassiskt scenario är när någon bli avslöjad med att vara otrogen så vill personen inte gärna prata om sin otrohet , men vääääldigt gärna prata om sk anledningar... varför då ? Egentligen är det väl ganska självklart.. otroheten står den otrogne för alldeles själv och det är h*n pinsamt medveten om (även om h*n inte gärna vill erkänna det , ibland inte ens för sig själv) , förhållandet däremot är något som båda bär lika mycket ansvar för  , mao så är det en väldigt bekväm syndabock , för genom att använda förhållandet som en ursäkt för sin otrohet så hamnar man på samma nivå vad gäller skuld , båda är ju lika ansvarig för hur förhållandet blev , till skillnad från otroheten som man bär ansvaret för alldeles själv.... och det passar ju den som står där med skuldkänslor väldigt väl... jätytepraktiskt att kunna läma av sig ansvaret och helt plötsligt dela det med sin partner... men det är som sagt rent skitsnack... jag kan mycket väl förstå varför någon som varit otrogen väldgt gärna vill tänka så... jag har däremot svårare att förstå varför skitsnacket blivit så vanligt att det nästan tas som sanning... så fort ordet otrohet kommer upp så poppar oxå... men det finns ju anledningar juuuu... som ett brev på posten.

Ja , det finns förklaringar till i stort setta ALLT , men det gört väl inte handlingen i sig bättre för det ? Ocoh varför ska dessa förklaringar dras upp öht ? 
  • Fool
    Anonym (Anna) skrev 2013-04-09 16:14:22 följande:
    Det var bra skrivet !

Nej det gör inte handlingen bättre men man kanske kan förstå den bättre..

Precis som alla missbruk så är man då man är mitt i det så jävla maktlös inför det. Man är så jävla maktlös och med dragen och hjärnan är helt utsuddad. Så det kan vara riktigt svårt att stå till svars för sina handlingar.. Man har inget svar ! Det finns inte något. Jag har inget. Jag kan bara beklaga att jag inte har kontroll över mig själv, mitt missbruk och min självdestruktiva sida.
    Det är igen ingen ursäkt alls, knappt en förklaring heller men ja, kanske till viss del. Det är iaf den enda jag har. 

Jag vet att jag bär eget ansvar till mina handlingar MEN jag har ingen kontroll över de.

Min förhoppning är att många av de bedragna ska lyfta av sig sin skuld i det hela som du så bra beskriver. Och förstå att det oftast är helt och hållet den otrogne som bär skulden oavsett varför.

Jag bär hela min skuld min man har ingen alls, han har aldrig gjort något för att "förtjäna" den här behandlingen, inte på nåt sätt. Jag har svårt att tro att det ens finsn en människa som skulle "förtjäna" det.

Och jag skulle gärna prata med honom och berätta hur det är och varför samt att han inte alls bär nån som helst skuld i det hela. Utan att det ligger hos mig -Jag är missbrukare och sjuk. Men tyvärr går det inte som jag skriver, det har gått för långt och det tog för lång tid innan jag fick mönstret och insåg hur det var. Tidigare så har jag i tanken anklagat honom : Det är hans jävla fel, jag känner mig si och så med honom han gör si och så osv osv.. I oändlighet.. Tills jag plötsligt insåg att fan vad fan ! Han har ju inte alls gjort nåt. Det är jag som gör och som har honom som syndabock och ursäkt.. 

Jag är feg och rädd jag vet. Feg för hans skull för jag vill inte att han ska veta, jag vill inte att han ska gå sönder.. Och feg för min skull eftersom jag skulle gå sönder ännu mer + att barnen blir drabbade och indragna i det mest makabra sveket en människa kan utsättas för.. Rädd för att jag ännu inte insett vidden av mina handlingar jag är inte där ännu riktigt.
    Och rädd för att jag aldrig kommer att kunna acceptera det jag gjort och leva med det..
    Rädd för att jag inte ens själv ännu har fattat hur stort missbruket är och hur många områden det har påverkat och förstört i mitt liv. 

Jag har ju många missbruk : 
    Sex
    Kärlek
    Förälskelse
    Förförelse
    Otrohet
    Flört 
    Arbetsnarkomani
    Shopping

Som alla vet är missbruk svårt att hantera svårt att ta kontroll över alldeles själv för i missbrukarens grund finns för det mesta en förklaring till varför missbruket uppstått -Det är den grunden som är den svåra. Oavnpå det kommer sen allt man förstört i sin rasande och ursinningslösa framfart som missbrukare..

Rätt lång lista och de går i varandra, det ena ger det andra.. Och ja jag är fucked up.. Jag vet
    Jag gör hela tiden saker och handlingar som går emot min friska sida. Vilket drar mig till den andra sidan sakta men säkert, för som jag skrev, jag vet inte vem jag är längre då missbruket har tagit överhanden och blivit mer jag än mitt andra jag.

Vi tänker nog ganska lika även om vi står på var sin sida av erfarenhetsgränsen... jag irriterar mig oxå på att förhållandeproblem så ofta används som giltiga ursäkter att det mer eller mindre blivit en vedertagen sanning att förhållandeproblem=otrohet , vilket gör att man i tråd efter tråd repeterar samma sak om och om igen eftersom påståendet dyker upp i stort sett varje tråd som handlar om otrohet.

Jag har som sagt inte lyckats hitta någon bra förklaring till varför så många så gärna vill se det så , jag antar att det många ggr handlar om att man helt enkelt inte vill ta till sig att människor kan bete sig oerhört grymt och egoistiskt mot varandra helt utan någon bra anledning , man försvara dessa anledningar helt enkelt för att inte förlora sin tilltro till mänskligheten... man vill helt enkelt inte tro att människor kan göra så mot varandra utan anledning , alltså letar man febril efter något som förklarar det som ursäktar det.

För oss som sett beteende på första parkett är det inte längre ett problem , man har ju själv sett och upplevt hur offatbart egoistiskt och empatilöst någon som ska föreställas stå en närmast kan bete sig , det är nog det som tar längst tid att acceptera , att verkligen förstå. Alla sk anledningar kan man ganska lätt förstå , de flesta har nog någon gång känt sig attraherad av någon annan , varit otrogna i fantasin , etc... så det är saker man lätt kan relatera till , däremot är det mycket svårare att försöka förstå hur ens partner kan ha agerat så falskt , kunna ljuga och leva dubbelliv så länge utan några somhelst problem. Sånt må¨ste nästan upplevas för att förstås helt och hållet , detsamma kan jag tänka mig gäller i det omvända fallet.
  • Fool
    Anonym (Anna) skrev 2013-04-09 17:05:01 följande:
    Ja.. Folk vill gärna ha en "gud" att skylla på liksom.. Jag tror som du att det handlar om svårighet att ta in det ofattbara, det bara måste bero på något ! Och jag tror även att det ofta finns en ojämn vikt så att säga. Den totala tilliten osv som man känner till sin partner kanske inte är 100 % ömsesidig. Vi har ju alla olika uppfattning om ex tillit. Min man tror nog att jag litar på honom till 100 men sanningen är att jag inte litar på honom eller någon alls, inte ens för ett ögonblick. Men det går inte att säga för det finns ett märkligt likhets tecken mellan , inte lita på = jag är skyldig vad har jag gjort för att inte bli litad på osv. Fast han har inget gjort det ligger hos mig. Men en person som inte lider av den tillits brist som jag ör förstår inte det..  

Anonym (Anna) skrev 2013-04-09 17:05:01 följande:
    Ja.. Folk vill gärna ha en "gud" att skylla på liksom.. Jag tror som du att det handlar om svårighet att ta in det ofattbara, det bara måste bero på något ! Och jag tror även att det ofta finns en ojämn vikt så att säga. Den totala tilliten osv som man känner till sin partner kanske inte är 100 % ömsesidig. Vi har ju alla olika uppfattning om ex tillit. Min man tror nog att jag litar på honom till 100 men sanningen är att jag inte litar på honom eller någon alls, inte ens för ett ögonblick. Men det går inte att säga för det finns ett märkligt likhets tecken mellan , inte lita på = jag är skyldig vad har jag gjort för att inte bli litad på osv. Fast han har inget gjort det ligger hos mig. Men en person som inte lider av den tillits brist som jag ör förstår inte det..  

Ang tillt så tror jag egentligen inte man tappar den helt och hållet jag tror det helt enkelt handlar om att man blir mer realistisk , när man säger att man dör en smula efter en sådan kris så stämmer det faktiskt rätt väl fast kanske på ett annat sätt än vad man först tror. Det som dör är naiviteten tron på att en människa kan vara alltigenom god man blir mer realistisk och lär sig att alla människor är kapabla till både och. Vilket man tidigare kanske inte förstod på riktigt. Det ör kanske det du menar med att du inte litar på din partner helt eller när du skriver att du inte vil att han "förstörs" Vi är nog alla summan av våra erfarenheter både goda och dåliga och visst fan blir man förändrad av enerfarenhet som otrohet det kan nog de flesta skriva under på
  • Fool
    Anonym (Anna) skrev 2013-04-09 18:06:00 följande:
    Ja man blir förändrad absolut.. ! Och jag vet inte om jag håller med dig ang godheten,, eller så missförstår jag ? Eller så saknar jag ödmjukhet..  :) Jag anser mig vara en god människa, för god för det mesta faktiskt. Det jag gör går helt och tvärt emot mig själv.. På ett jävla konstigt sätt, det är det som delvis är destruktiviteten i det hela.. 

Anonym (Anna) skrev 2013-04-09 18:06:00 följande:
    Ja man blir förändrad absolut.. ! Och jag vet inte om jag håller med dig ang godheten,, eller så missförstår jag ? Eller så saknar jag ödmjukhet..  :) Jag anser mig vara en god människa, för god för det mesta faktiskt. Det jag gör går helt och tvärt emot mig själv.. På ett jävla konstigt sätt, det är det som delvis är destruktiviteten i det hela.. 

Det är du väl oxå , det är det jag menar , människor kan vara både och , samma person kan göra både bra och dåliga saker , en person som är otrogen mot sin partner är kanske så trevlig mot sin partner i just det avseendet men kan samtidigt vara en underbar mamma/ / pappa/ vän ...etc. En av mina absolut närmsta vänner har alltid varit notoriskt otrogen i alla sina förhållanden , man kan väl lugnt påstå att han inte är mycket till partner , men som vän är han fantastisk , bättre vän får man leta efter
  • Fool
    Anonym (Anna) skrev 2013-04-09 20:34:16 följande:
    Ja, så sant så.. :) 

Man kan ju tro att mitt beteende skulle upphöra om jag vore singel ( jag vet, borde för jag inte fötjänar nån ) men det gör det inte. Det blir om möjligt värre.. Jag hittar några att trippel dejta sen snärjer jag in mig i lögner på det sjukaste sätt.. 
    Du kanske passar bättre i ett pollyamoröst förhållande ?
  • Fool
    Anonym (Anna 2) skrev 2013-08-26 12:12:52 följande:
    Du har uppenbart ingen som helst aning om vad du pratar om..

Nja , finns en gnutta sanning i det Nenne skriver... allt handlar ju inte om omständigheter och relationsproblem , det handlar lika mycket om karaktär , personlighet , ALLA hoppar ju inte isäng med någon annan så fort det blir en svacka i förhållandet , ALLA är inte otrogna för att de saknar bekräftelse hemma , minst lika många VÄLJER andra sätt att lösa personliga eller relationsproblem på. Om det vore så så skulle otrohetsstatistiken ligga på 100% eftersom alla förhållanden har svackor , förälskelsen lägger sig i alla förhållanden förr eller senare , alla människor går igenom personliga svackor. Men så är det bevisligen inte , minst lika många låter bli.

Missförstå mig inte nu jag menar INTE att otrogna människor på något sätt är skurkar och sämre människor , jag tror man kan vara en underbar mor , far , vän , etc och ändå vara otrogen , det jag menar är att otrohet är ett fullt medvetet val och inget som bara händer och det valet (precis som alla andra medvetna val) är delvist baserat på karaktär och personlighet och inte bara på omständigheter.

Istället för att tycka synd om sig själv och skaka av sig ansvaret för det man gör med... det är bara så jag är... så borde man istället gå till botten med VARFÖR man känner att man behöver svika sin partner och sedan göra något åt det , i varje fall om man har en gnutta medmänsklighet och bryr sig om att man kommer såra och förnedra en människa som ska förestlas stå en nära. Jag tror att man själv mår bättre av det i längden än att leva dubbelliv på obestämd tid.

Att bara konstatera att... jag vet inte varför jag gör såhär och dra på sig offerkoftan löser lixom inget , känns lika meningslöst som att stå och slå en klubba i skallen på någon , tycka synd om sig själv och den man slår men likt förbannat fortsätta med det... typ... snyf snyft , jag vet inte varför jag slår, snyft snyft , jag kämpar verkligen för att sluta , snyft snyft... och så slår man lite till ? 

Om du nu har så dålig självkontroll att du inte kan kontrollera dina handlingar så borde du väl söka hjälp för det , då har du ett personligt problem som inte kommer lösas av att du tycker synd om dig själv , jag tror det första steget är att öht hitta vilja att sluta , så länge man inte vill sluta så kommer inga råd hjälpa , jag tror många behöver en spark i baken för att hitta den vilja , många ggr kommer den i form av ett avslöjande , då man med egna ögon får uppleva den förödelse man skapat , men så länge man kan äta kakan och ha den kvar så är det svårt att hitta den viljan , möjligen känner man en gnutta dåligt samvete , vissa mer , vissa mindre , men jag tror att det helt överskuggas av det man får ut av sin otrohet , dessutom är vi människor utrustade med en fanstastisk förmåga att alltid kunna hitta någon bra ursäkt för våra handlingar , det finns alltid ett men , alltid en förmildrande omständighet , alltid någon eller något att skylla på , offerkoftan är bara ytterligare ett sätt att hantera dåligt samvete , man gör sig själv till ett offer , bara en bricka i ödets spel , därmed förflyttar man oxå ansvaret för sina egna medvetna val till något mer svårdefinerat... ödet...men i verkligheten har ödet inget med saken att göra , man sitter där man sitter pga av en rad medvetna beslut man tog på vägen och hela tiden har man haft en möjlighet att välja annorlunda.

Så Anna , jag tycker du beskriver väldigt bra vilken process en otrogen person går igenom , en väldigt nyttig insikt i hur man tänker , varför man gör som man gör , och dessutom modigt eftersom jag antar att du var medveten om att du skulle få kritik för det i samma sekund du skrev det... det ska du ha all cred för.

Men vad gäller ditt eget förhållande och dina egna problem så tycker iaf jag att du borde sluta tycka synd om dig själv och bara konstatera att "det är så jag är" och istället gå till botten med VARFÖR du gör som du gör (kanske mha terapi och sedan iaf försöka hitta viljan att komma tillrätta med det , säkert mycket lättare sagt än gjort men oxå en nödvändighet för att få till en verklig lösning och inte bara halvhjärtade försök du egentligen innest inne vet inte kommer hålla , ibland krävs det en krash , en rejäl magplask för att man ska komma ur sitt "missbruk" , för att verkligen hitta viljan att sluta , men det är kansdke det pris man får betala för att kunna bli HEL som person och leva ett HELT liv och inte ett halvt liv med en fot på vardera sida , ett dubbelliv.    

Du kanske helt enkelt inte klarar av att leva monogamt , du kanske helt enkelt är pollyamorös till din läggning och skulle fungera bättre i ett pollyförhållande alt som singel , du kanske inte är mogen nog för ett förhållande än utan behöver leka av dig ett tag som singel , who knows det kan finnas många förklaringar , kanske värt att fundera över för att få till en slutgiltig lösning.
  • Fool
    DarkForce skrev 2013-08-28 14:45:51 följande:
    Ursäkta en lite brutal och kanske elak fråga....men hur i helvete kan ni, Ts och ni andra, sitta och klaga och vara ledsna över era otrogna hälfter, när det faktiskt är ni som tillåter ett fortsatt skitbeteende?!? 

Ni "förlåter", men beteendet fortsätter ändå....hur står ni ut? Varför sparkar ni inte ut idioterna en gång för alla? Dom vet ju att ni "förlåter", och därför fortsätter dom....inga konsekvenser!!

Anledningen till min undran är faktiskt att jag var som er innan, tills det rann över...jag tröttnade på att bli utnyttjad och sparkade ut mitt otrogna ex mitt i vintern. Hon bedrog mig med en pundare, trots att hon hade både pengar, trygghet osv...jag tog dessutom hand om hennes barn medan hon knullade pundaren!!! 

Idag sitter hon med pundaren i en sunkig etta, bitter, utan jobb eller framtid...................hämnden är ljuv!!

Hon har försökt få tillbaka mig, men jag vägrar...som man sår, får man skörda!!!

Menar inte att vara spydig eller elak...försöker bara förstå om ni verkligen inser att ni inte kommer att bli lyckliga, förrän ni slagit näven i bordet ock återtagit makten över erat egna liv.  

Dom är otrogna så länge som ni tillåter det!!

Mmm man kan tycka så , och visst stämmer det du säger i många fall , men det är altid lätt att vara efterklock när man redan upplevt det , insett vilka misstag man gjorde , osv.... men för en person som precis hamnat där , precis som du gjorde en gång i tiden (jag med) så är det inte lika enkelt.. många ggr kommer det som en blixt ur klar himmel , man är helt oförberedd , man hamnar i chock , etc... det ÄR en lång process som tar tid att traggla sig igenom , inte para logiskt utan även känslomässigt , det tar tid innan känslor och förnuft synkar och då kvittar det hur många goda råd man får , man är helt enkelt inte redo att ta till sig dem.

Det tar tid att göra om den bild man hade av sin partner , acceptera att personen har gjort som han / hon gjorde , är den han / hon är. Rent statistiskt så är det endast 22% gör slut after en otrohet (iaf initiallt) , de flesta ger alltså sin partner en andra chans , men däremot är det ganska många av dessa förhållanden som spricker senare , när man hunnit berabeta det som hänt fullt ut.

Sen får man oxå hålla i minnet att man påverkas ganska mycket av sina egna efarenheter , för din del (och även min del) så fick att ge sin partner en ny chans negativa konsekvenser och en besk eftersmak , alltså är både du och jag benägna att inte göra om våra misstag , man lär sig avv sina misstag. För de par där det gått bra , så har det resulterat i positiva konsekvenser och de är antagligen mer benägna att råda andra att försöka på nytt.

Jag skulle personligen nu efter att själv ha upplevt att bli bedragen aldrig någonsin ge min nye partner en andra chans , trotts att jag nu har mycket bättre förståelse för varför folk är otrrogna och bättre förståelse för hur jag själv reagerar och agerar på sådana kriser , men jag vet oxå av erfarenhet vad det har för pris och att det (iaf för mig) inte är värt det , förhållandet blir aldrig sig likt igen , man kanke kommer över det men otroheten finns alltid kvar där och magin och det unika i förhållandet försvinner , VI känslan försviner. Men jag tror säkert det finns många som inte håller med och har helt andra erfarenheter , som sagt man påverkas nog ganska mycket av sina egna erfarenheter.
  • Fool
    Anonym (Undrande.) skrev 2013-09-05 13:55:26 följande:
    Jag sitter mer än gärna i ditt huvud och ser det från er sida... Jag vill inget hellre än att förstå, samtidigt börjar detta sjunka in...

Jag berättade vad jag visste, han kom med en ytterst klen ursäkt att de aldrig träffats, han lovade sluta men håller fortfarande på, även om det inte är i samma utsträckning (hemma i alla fall), han "har en period" nu när telefonen kan ligga kvar på bordet även om han går på toa, men jag vet att något/någon är på gång igen när han åter tar den med sig, han är mer närvarande och kan oftare tala om vem han pratar med.... Du har tidigare sagt att det "kommer och går", jag vet det, men när det "är här" blir jag så lessen och svartsjuk, hur mycket du än talar om för mig att det inte är JAG utan HAN...

Jag har av någon anledning lättare att hantera det han pysslar med när jag läser din text, jag får liksom en annan insikt hur det kan tänkas vara , 
    Försöker intala mig själv att han kommer sluta med allt en dag.
    Vi har det just nu nästan lika bra som i våras, på vissa plan, andra lite sämre och andra lite bättre (min erfarenhet säger dock att så är det i alla förhållande/äktenskap, men lite med  tanke på allt så är jag SKITNÖJD!!!) 

Jag har mer jag skulle vilja skriva, men då lär jag bli halshuggen.....

En klart viktigare fråga tror jag är... varför står du ut med skiten ?
    Han gör så för att han vet att han kan det och du tillåter det , det visar du ganska tydligt genom att vara kvar med honom trotts att han fortsätter med det han lovat sluta med. Så vad hjälper det att "förstå" vad som rör sig i hans lilla huvud när hans handlingar talar sitt ganska tydliga språk ?

Säg att du nu lyckas förstå på pricken exakt hur han tänker... kommer det göra att han slutar ? Kommer det få dig att må bättre i din relation ?   
Svar på tråden Ni som är otrogna, varför???