Anonym (Anna 2) skrev 2013-08-26 12:12:52 följande:
Du har uppenbart ingen som helst aning om vad du pratar om..
Nja , finns en gnutta sanning i det Nenne skriver... allt handlar ju inte om omständigheter och relationsproblem , det handlar lika mycket om karaktär , personlighet , ALLA hoppar ju inte isäng med någon annan så fort det blir en svacka i förhållandet , ALLA är inte otrogna för att de saknar bekräftelse hemma , minst lika många VÄLJER andra sätt att lösa personliga eller relationsproblem på. Om det vore så så skulle otrohetsstatistiken ligga på 100% eftersom alla förhållanden har svackor , förälskelsen lägger sig i alla förhållanden förr eller senare , alla människor går igenom personliga svackor. Men så är det bevisligen inte , minst lika många låter bli.
Missförstå mig inte nu jag menar INTE att otrogna människor på något sätt är skurkar och sämre människor , jag tror man kan vara en underbar mor , far , vän , etc och ändå vara otrogen , det jag menar är att otrohet är ett fullt medvetet val och inget som bara händer och det valet (precis som alla andra medvetna val) är delvist baserat på karaktär och personlighet och inte bara på omständigheter.
Istället för att tycka synd om sig själv och skaka av sig ansvaret för det man gör med... det är bara så jag är... så borde man istället gå till botten med VARFÖR man känner att man behöver svika sin partner och sedan göra något åt det , i varje fall om man har en gnutta medmänsklighet och bryr sig om att man kommer såra och förnedra en människa som ska förestlas stå en nära. Jag tror att man själv mår bättre av det i längden än att leva dubbelliv på obestämd tid.
Att bara konstatera att... jag vet inte varför jag gör såhär och dra på sig offerkoftan löser lixom inget , känns lika meningslöst som att stå och slå en klubba i skallen på någon , tycka synd om sig själv och den man slår men likt förbannat fortsätta med det... typ... snyf snyft , jag vet inte varför jag slår, snyft snyft , jag kämpar verkligen för att sluta , snyft snyft... och så slår man lite till ?
Om du nu har så dålig självkontroll att du inte kan kontrollera dina handlingar så borde du väl söka hjälp för det , då har du ett personligt problem som inte kommer lösas av att du tycker synd om dig själv , jag tror det första steget är att öht hitta vilja att sluta , så länge man inte vill sluta så kommer inga råd hjälpa , jag tror många behöver en spark i baken för att hitta den vilja , många ggr kommer den i form av ett avslöjande , då man med egna ögon får uppleva den förödelse man skapat , men så länge man kan äta kakan och ha den kvar så är det svårt att hitta den viljan , möjligen känner man en gnutta dåligt samvete , vissa mer , vissa mindre , men jag tror att det helt överskuggas av det man får ut av sin otrohet , dessutom är vi människor utrustade med en fanstastisk förmåga att alltid kunna hitta någon bra ursäkt för våra handlingar , det finns alltid ett men , alltid en förmildrande omständighet , alltid någon eller något att skylla på , offerkoftan är bara ytterligare ett sätt att hantera dåligt samvete , man gör sig själv till ett offer , bara en bricka i ödets spel , därmed förflyttar man oxå ansvaret för sina egna medvetna val till något mer svårdefinerat... ödet...men i verkligheten har ödet inget med saken att göra , man sitter där man sitter pga av en rad medvetna beslut man tog på vägen och hela tiden har man haft en möjlighet att välja annorlunda.
Så Anna , jag tycker du beskriver väldigt bra vilken process en otrogen person går igenom , en väldigt nyttig insikt i hur man tänker , varför man gör som man gör , och dessutom modigt eftersom jag antar att du var medveten om att du skulle få kritik för det i samma sekund du skrev det... det ska du ha all cred för.
Men vad gäller ditt eget förhållande och dina egna problem så tycker iaf jag att du borde sluta tycka synd om dig själv och bara konstatera att "det är så jag är" och istället gå till botten med VARFÖR du gör som du gör (kanske mha terapi och sedan iaf försöka hitta viljan att komma tillrätta med det , säkert mycket lättare sagt än gjort men oxå en nödvändighet för att få till en verklig lösning och inte bara halvhjärtade försök du egentligen innest inne vet inte kommer hålla , ibland krävs det en krash , en rejäl magplask för att man ska komma ur sitt "missbruk" , för att verkligen hitta viljan att sluta , men det är kansdke det pris man får betala för att kunna bli HEL som person och leva ett HELT liv och inte ett halvt liv med en fot på vardera sida , ett dubbelliv.
Du kanske helt enkelt inte klarar av att leva monogamt , du kanske helt enkelt är pollyamorös till din läggning och skulle fungera bättre i ett pollyförhållande alt som singel , du kanske inte är mogen nog för ett förhållande än utan behöver leka av dig ett tag som singel , who knows det kan finnas många förklaringar , kanske värt att fundera över för att få till en slutgiltig lösning.