Fool skrev 2013-03-28 15:21:07 följande:
Ja , jag kan hålla med om att det stämmer nog i fall som dina där det handlar om ett missbruk , men i så gott som alla andra fall så handlar det väl till stor del om egoism ?
Jag vet inte, men troligt, otrohet har ju många orsaker.. Men min är missbruk
1) Man blir kär i någon , man eftersom man inte gärna vill köpa grisen i säcken , så "provar" man på ett tag ser hur det funkar med den nya.. när man är redo så gör man sig av med den gamla.
Jag tror ALLTID helt uteslutande att den jag träffar på är bättre än det jag har, fastän det inte är så -Hittills har det inte vart så iaf. Jag kör på i dubbel livet, ibland 3-4-5 dubbelt, även kvinnor är inblandade. Men visst kan det hända att man möter en som är bättre så man gör sig av med den gamla..Det vet jag inte.
2) ONS , man blir helt enkelt kåt och tillfredställer sin kåthet utan en tanke på vad det innebär för sin partner.
Så kan det absolut vara. Och då särskilt på utlands resor sommar mm..
3) Man blir kåt på kollega , granne , vän , etc , man blir attraherad av personen men skulle inte vilja leva med personen , man tycker om sin nuvarande partner och trivs med sitt förhållande men saknar pirret och passionen , eller helt enkelt vill ha en annan slags sex...alltså gör man slag i saken och.. sexar loss vid sidan av och upplever allt det man vill uppleva men behåller fördelarna med ett långvarigt förhållande , äte kakan och har den kvar.
Ja ibland då. Men oftast ligger pirret i en själv, man triggas. Triggern kan vara av olika karaktär. Men väl triggad kör fantasi och drömmar igång i 700.. Det finns ingen stop knapp. Enorfin och adrenalin flödar. Otroheten är ett faktum. Och man hängde inte ens med själv i vad det var som hände, sen står man där i eftertankens kranka blekhet så att säga.
4) Man har andra sexuella preferenser än sin partner , gillar saker som ens partner inte gillar , men man tycker ändå väldigt mycket om sin partner , alltså skaffar man sig sexet med någon anan och behåller allt det goda i sitt befintliga förhållande...
Ingen åsikt eller tro om ovanstående.
Finns många fler "anledningar".. men är inte samtliga ren egoism ?
Absolut inte..! Inte för mig ska jag säga, men det finns ju många egon därute..
Man sätter sina egna känslor och "behov" före sin partners känslor och behov , struntar i vad ens handlingar får för konsekvenser för andra ?
Struntar i konsekvensen gör jag, som om hjärnan tiltat och skruvats om.. Mitt liv, andras liv, jobb, familj, barn osv.. Konsekvensen raderas ur hjärnan tillfälligt.. Hur vet jag inte men så är det, likaså alla moral och etik man nånsin haft. Hm,, ja, visst det är skillnad. Jag tar mig friheten att svara utifrån mig själv på dina rader... Så du kanske får en lite annorlunda vinkling.