• XcsM

Hinnsvepning som förstföderska.

Fick en "hinnsvepning" (två BM försökte allt de kunde men de kunde inte komma åt så bra då den satt för långt bak, men av vad jag förstod var de ändå på och retade i den mån de kunde) för exakt en vecka sen, det hände inte mycket mer än att jag fick förvärkar. Idag gick det bättre och BM kom åt.

Jag har BF idag och är så jävla less på att vara gravid. På det åker min sambo bort om fyra dagar och blir borta en vecka, så ja, kort sagt så får bebis gärna komma nu. För är inte så jäkla sugen på att föda ensam.

Vad kan man förvänta sig efter en hinnsvepning? Och speciellt som förstföderska. 
    Ni som fått det, hur lång tid tog det innan det satte igång? Satte det igång överhuvudtaget? Kom det smygande eller "kom det pang på"? 

Har BF idag. 

• Svar på tråden Hinnsvepning som förstföderska.
  • XcsM
    LisaNi skrev 2013-03-29 10:13:18 följande:
    Jag har svårt att tänka mig en enda anledning som gör att en resa inte går att avboka när ens första barn skall födas...
    Med tanke på att du/ni inte är insatta i min/vår situation tycker jag vi kan skippa snacket om just det och fokusera på det tråden skulle handla om
  • Zamantha

Min första förlossning gjorde jag en hinnsvepning och våran son är född 4 timmar senare ;)

• XcsM
    Zamantha skrev 2013-03-29 10:22:54 följande:
    Min första förlossning gjorde jag en hinnsvepning och våran son är född 4 timmar senare ;)
    Tjoho, äntligen lite glada nyheter Skrattande
  • Anonym

Jag fick en hinnsvepning gjord när jag hade gått två veckor över tiden. Läkaren sade att det skulle göra susen och att jag snart skulle komma tillbaka till förlossningen (där kontrollen och hinnsvepningen gjordes). Pyttsan! Jag gick till 42+5, sedan fick jag inte gå längre utan sattes igång. Så för mig hjälpte inte hinnsvepning alls. Inte heller dagliga promenader, storstädning, färdknäpp, fönsterputsning eller NÅT... Det enda som hände var att jag blev trött.

Tror att bebisen kommer när den kommer... Ha tålamod!

• Anonym

Här finns en review (=sammanställning av många olika vetenskapliga artiklar) gjord av Cochrane (en mycket väl ansedd brittisk organisation): onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000451.pub2/abstract;jsessionid=2C7ABD9C4CDC1C0F9FF2AC82FE9EC54F.d03t03

I resultaten: " To avoid one formal induction of labour, sweeping of membranes must be performed in eight women (NNT = 8)."

Författarna sammanfattar:
    "Routine use of sweeping of membranes from 38 weeks of pregnancy onwards does not seem to produce clinically important benefits. When used as a means for induction of labour, the reduction in the use of more formal methods of induction needs to be balanced against women's discomfort and other adverse effects."

• XcsM
    Anonym skrev 2013-03-29 11:21:28 följande:
    Här finns en review (=sammanställning av många olika vetenskapliga artiklar) gjord av Cochrane (en mycket väl ansedd brittisk organisation): onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858....

I resultaten: " To avoid one formal induction of labour, sweeping of membranes must be performed in eight women (NNT = 8)."

Författarna sammanfattar:
    "Routine use of sweeping of membranes from 38 weeks of pregnancy onwards does not seem to produce clinically important benefits. When used as a means for induction of labour, the reduction in the use of more formal methods of induction needs to be balanced against women's discomfort and other adverse effects."
    Men det finns ju ganska många som skriver i olika trådar här att derasförlossning satt igång dierkt efter en hinnsvepning, så jag tänker nog fortsätta hoppas på att den fungerar
  • XcsM
    Anonym skrev 2013-03-29 11:08:56 följande:
    Jag fick en hinnsvepning gjord när jag hade gått två veckor över tiden. Läkaren sade att det skulle göra susen och att jag snart skulle komma tillbaka till förlossningen (där kontrollen och hinnsvepningen gjordes). Pyttsan! Jag gick till 42+5, sedan fick jag inte gå längre utan sattes igång. Så för mig hjälpte inte hinnsvepning alls. Inte heller dagliga promenader, storstädning, färdknäpp, fönsterputsning eller NÅT... Det enda som hände var att jag blev trött.

Tror att bebisen kommer när den kommer... Ha tålamod!
    Skit också, haha  
    Jo, bebisen gör säkert det, men det skadar ju inte att försöka hjälpa (eller iaf hoppas att man kan hjälpa) den lite på traven Hade det inte varit så att min sambo skall bort hade jag nog inte brytt mig om att gå över tiden, men när det är som det är hade det varit skönt om bebis kunde bakas klart och komma ut  
  • XcsM
    Zamantha skrev 2013-03-29 10:22:54 följande:
    Hur mycket hade du kvar av tappen när den gjordes? =)
  • Anonym

Jag fick en hinnsvepning men den inte satte de igång för de..tyvärr..
    Var öppen 4cm och hade en pytteliten kant kvar av tappen.

Men jag antar att den hade hjälpt lite för på kvällen när jag sattes igång var jag öppen 6cm men
    som sagt jag kan inte garantera att de var hinnsvepningen som gjorde de.    

• peccavi

fick en hinnsvepning mer än en vecka innan BF på grund av att min tapp var mjuk, kort och mogen samt attjag nästan var öppen 2 cm. FL startade dock inte förrän drygt en vecka senare

• anna 2011

Fick hinnsvepning med mitt första barn den dagen jag var beräknad. Slemproppen gick på kvällen och sen dröjde det en dag till innan värkarna drog igång och bebisen behagade komma ut. Jag inbillar mig iaf att det var hinnsvepningen som gjorde att förlossningen kom igång. Lycka till!

• Lyckligajag78

Jag gjorde hinnsvepning då jag var mogen, 5 dgr över tiden. Förlossningen satte igång på natten och sex timmar senare var hon ute, tjohooo!!

• taquine

Orkar inte googla men vad är hinnsvepning? Redan fått googla om vad BIM var så berätta gärna någon

• Linda 23

Hinnsvepning är när BM eller läkare sveper runt hinnorna med händerna. 

jag gjorde en på BF, slemproppen gick och jag fick lite pinvärkar. 41+0 gjordes en ny vid 9 tiden på mprgonen. Värkarna kom igång redan på väg hem. Han är född 5 på morgonen. Men det var fjärde barnet och jag hade gått över en del så om det berodde på hinnsvepningen vet jag inte

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07 Emil-10♥
  • XcsM
    taquine skrev 2013-03-29 16:02:51 följande:
    Orkar inte googla men vad är hinnsvepning? Redan fått googla om vad BIM var så berätta gärna någon
    Läkare/BM eller liknande går in med två fingrar vaginalt,  försöker nå livmodertappen och "reta den" samt hinnorna  genom att svepa med fingrarna för att (förhoppningsvis) få igång förlossningen eller få livmodertappen att mogna fortare
  • XcsM

Det har gått jättebra! Fick en sista hinnsvepning  kl 18,00 på Långdfredagen och vattnet gick 2 timmar senare Charlie föddes sen på påskafton kl 16,24  

• Anonym

Så skönt! Då hann ni precis innan sambon skulle resa bort antar jag?

• XcsM
    Anonym skrev 2013-04-08 16:23:10 följande:
    Så skönt! Då hann ni precis innan sambon skulle resa bort antar jag?
    Yes, det gjorde vi!  
Svar på tråden Hinnsvepning som förstföderska.