• Klockan

    Västerbotten bedövning, eller vad heter det?

    Hej!
    Vid min förra graviditet vet jag att jag tänkte mycket på någon bedövning som hette västerbotten-bedövning eller något liknande. Nu minns jag inget utav det, men vet att det finns. Någon som kan hjälpa mig ta reda på vilken bedövning jag tänker på? :D 

    Inte för att jag VILL ha bedövning, men va emot att använda mig av bedövning förra graviditeten också, så har tänkt att denna bedövning antagligen inte va så farlig om jag nu hade tänkt mycket på den.
    Vet ju inte alls hur det kommer gå vid denna förlossningen, så lika bra att kolla igenom de här olika smärt lindringarna igen. 

  • Svar på tråden Västerbotten bedövning, eller vad heter det?
  • Plopps80

    Västerviksmetoden heter det. Men den används inte längre jag frågade efter den men man spricker illa när man har den eftersom man inte känner hur hårt man krystar.

  • Klockan

    Nej epidural va det inte. Är väldigt säker på att epidural inte alls va nått jag funderade på förra graviditeten.

  • Klockan
    Plopps80 skrev 2013-03-29 15:51:54 följande:
    Västerviksmetoden heter det. Men den används inte längre jag frågade efter den men man spricker illa när man har den eftersom man inte känner hur hårt man krystar.
    Ja så kan det nog va :) Jaha va tråkigt att de inte använder den längre :(
  • Han och hon plus 2

    Det är nog bäckenbottenbedövning (bedöva bäckenbotten+mellangård) och/eller Västerviksmetoden (bedöva livmodern) du tänker på. Har ingen erfarenhet av någon av dem, men det borde vara lättare att hitta info med de namnen :)

  • Lotten93

    Menar du kanske bäckenbottenbedövning? :P

    När min mamma var ung och gravid så frågade de inte ens på förlossningen om det, utan bara satte den direkt, men den gjorde tydligen väldigt ont att ta :P Om jag tänker på rätt nu :P 

  • BelAir1

    Västerviksmetoden = PCB, Paracervikalblockad är ovanligt numera i Sverige. Det är inte samma som bäckenbottenbedövning (PDB, Pudendusblockad). Många som jobbat med den tyckte den var bra men den har nästan helt försvunnit i Sverige. Vet egentligen inte varför. Vet att det fanns risk för fosterljudspåverkan men vet inte om det var pga det som den nästan försvunnit..

  • Klockan

    Tack för alla era svar, ska prata med min bm om det när jag träffar henne, nu när jag vet vad det heter. :)

  • beijer

    Nu är detta inlägget ett tag sen. Men jaf hade min förlossning i söndags och jag fick denna bedövningen och den hjälpte inte ett skit på mig. Och d var d värsta jag gjort för d gjorde sjukt ont. Dem bedövade på 4 ställen i livmodern. Men jag rekomenderar den inte. Fy sååå hemsk.

Svar på tråden Västerbotten bedövning, eller vad heter det?