• Gladskit

NAPP användning barnmorskestudent undersökning

Jag röstade att vi gav napp på BB och ammade mindre än 6 mån. Men jag ser inget samband mellan min korta amning och nappen. Utan vi gav upp amningen efter sex veckor då jag varit inlagd med dropp för mjölkstockning med stafylokocker och streptokocker i brösten.

Däremot tyckte jag det var jobbigt att det var så dubbla budskap på BB! Någon kunde säga att "men gud, ge honom nappen. Han är så stor och stora barn behöver suga mycket, han kommer suga sönder dina bröstvårtor annars". Så då fick han napp och verkade nöjd med det. Sen kom nästa sköterska/barnmorska några timmar senare och då var det tvärtom att "oj, har ni redan gett honom napp, det får ni inte göra, då kommer han aldrig lära sig suga ordentligt!.

Så där tycker jag man borde snacka ihop sig lite mer på avdelningarna så att man ger samma råd. Givetvis utifrån varje enskild situation. I vissa lägen är det säkert mer befogat med napp än i andra. Som med för tidigt födda barn som någon skrev ovan. Då är det ju bra om alla på avdelningen kan ge samma info och samma råd just för de barnen. 

Svar på tråden NAPP användning barnmorskestudent undersökning