• Amelie Amela

NAPP användning barnmorskestudent undersökning

Hej, jag skall redovisa om napp användning i skolan och jag har märkt på min BB praktik en väldigt negativ inställning till napp bland mina kollegor. Och orsaken till detta är vad jag har förstått deras egna inställning och att  "förtidig napp introduktion kan riskera amningen"
    - barnet lär sig inte rätt sug teknik
    - mamman blir bekväm och ammar inte lika ofta med resultatet att mjölk produktionen ej kommer igång

Så det jag undrar över är vid vilken ålder ni började med napp och hur lång tid ni ammade om ni gjorde det över huvud taget.

Med vänliga hälsningar Sara

?I'm going to make him an offer he can't refuse.?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden NAPP användning barnmorskestudent undersökning
  • cloudberry79

Alltså, svarade Gav napp direkt... - ammade 6 månader eller längre. Men det är inte riktigt sant, vi gav napp när jag kom hem, efter fyra dagar. Ammar nästan helt ännu, nu är dottern snart nio månader. Hon får bara nappen efter amning och bara på natten. Skulle hon visat minsta tendens till att bli sugförvirrad hade vi kastat napparna.

(M)amma till V -07 och E -12
  • mayapapaya

försökte ge napp direkt men bebisen ville inte det (det gav ju ingen mat...) däremot pumpade jag ut och flaskmatade från första början + ammade mer än 6 månader. Jag hade även en nappliknande kåpa att sätta utanpå mamillen för att skydda mig från sår, det var barnmorskan på BB som rekommenderade detta och det förstörde inte sugtekniken för bebisen som idag är en stor och go unge på 14 kg.

• keron

Svarade Gav ej napp - ammade i 6 månader eller längre.
    Inget av mina fyra barn har haft napp, de har alla helammats i minst 8 månader och delammats till 1,5-2 år.

• WiMe06

Hade kunnat svara två gånger för det var olika med båda pojkarna. Första sonen gav vi napp efter kanske 2 veckor, och han ammade jag tills han var över 1 år. Den yngsta sonen fick napp efter kanske 3 veckor, och han ammade jag i knappt två månader, men det berodde på att jag inte hade tillräckligt med mjölk, och det berodde inte på att han sög fel p.g.a napp för den var dålig redan från början.

• abinito

Svarade gav napp direkt, ammade mindre än 6 månader.

Med båda barnen gav vi napp när vi kom hem, första barnet ammade jag i 5 månader och andra ammas just nu (7 veckor). Jag har använt amningsnapp med båda barnen då de inte fått ordentligt tag utan.

• Norrtjejjen

gav napp efter kanske 3-4 veckor när jag tyckte mjölken kom igång ordentligt och hon tog rätt tag en längre period. sedan totalvägra hon nappen kring 4-5 månader och fortsatte amma mer eller mindre till hon var 1 år. sen tog hon nappen igen och lämnade brösten.

• milli79

1an: Ville inte ha napp. Ammade till 12 mån (han hade helt klart velat amma längre men hade inte mjölk då jag blev gravid igen.

2an: Gav napp efter någon vecka el 2... ammade tills tjejen var 15mån. 

• lövet2

Gav ingen napp. Helammade till 6 månader och delammade till 12 månader.

• Mercurialis

Första barnet - gav napp direkt på neonatal och ammade i sju månader.
    Andra barnet - gav napp direkt på neonatal och ammade i en månad.

Vid båda tillfällena var det personalen på neonatal som introducerade nappen för barnen. Ingen av dem var egentligen särskilt intresserad av att använda napp efter att vi kom hem från neo.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden NAPP användning barnmorskestudent undersökning