• Amelie Amela

NAPP användning barnmorskestudent undersökning

Hej, jag skall redovisa om napp användning i skolan och jag har märkt på min BB praktik en väldigt negativ inställning till napp bland mina kollegor. Och orsaken till detta är vad jag har förstått deras egna inställning och att  "förtidig napp introduktion kan riskera amningen"
    - barnet lär sig inte rätt sug teknik
    - mamman blir bekväm och ammar inte lika ofta med resultatet att mjölk produktionen ej kommer igång

Så det jag undrar över är vid vilken ålder ni började med napp och hur lång tid ni ammade om ni gjorde det över huvud taget.

Med vänliga hälsningar Sara

?I'm going to make him an offer he can't refuse.?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden NAPP användning barnmorskestudent undersökning
  • hannis

1:a barnet fick napp när han var 4 månader. Helammade i 6 månader. Delammade i 2 år.

2:a barnet är bara 3 veckor och har inte napp ännu. Helammar.

• Anhen

Tre barn gett alla napp direkt, ammat längre än 6 mån. Nu för tiden är ju rekommendationerna från BVC att använda napp. Anses precis som rekommendationen att barnen ska sova på rygg minska psd. Blev faktiskt förvånad när jag fick den broschyren för med mina tidigare barn har jag fått uppfattningen att speciellt personalen på bb sett användning av napp som nåt "fult". Senaste barnet blev inlagt på neo och där ser de positivt på nappanvändning oxå...

• Rocket Mania

Tror barnen var 3-4 veckor när de fick napp. Har ammat 18-36 mån

Röstade på Gav napp efter 10dagar - ammade 6 månader eller längre 

• Skogshallon

1:a barnet: napp direkt. Flaskmatad från början.

2:a barnet: hade napp någon gång under de första veckorna, men jag tog bort den helt. Också flaskmatad, aldrig ammad.

• Sar

Tvillingar: gav ej napp. Ammade i 7,5 månader resp 8 månader, slutade då båda barnen totalt vägrade ta bröstet mer.
    Enling: gav ej napp. Ammade i 13 månader då han kraftigt tappade intresset.

Alla våra barn har druckit välling när det åldersmässigt varit dags för det och jag tror att de tagit ut en del av "snuttbehovet" på flaskan.

• Themis

Vi fick första nappen av BM på patienthotellet, för sonen blev mätt jättefort men hade mer sugbehov, så han behövde det. Inga problem att blanda amning, amningsnapp eller flaska heller.

Så jag har inte märkt av att BM skulle vara negativa till napp, vi träffade tre BM medan vi dar där.

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Dr Mupp

Vet inte riktigt vad jag ska rösta.

Barn ett napp hemma direkt - ammad i en månad
    Barn två napp hemma efter 10 dagar - ammad i 20 månader
    Barn tre, aldrig napp - ammad i 2,5 år
    Barn fyra, napp efter 10 dagar - ammad i 2,5 år. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lena

Barn1: napp 1månad-3år. Amning direkt-7månader

Barn2: napp 2dagar-> Amning direkt-10månader

• Border

Jag gav sonen napp när han var ca en månad gammal. Detta berodde på att han kom in i en hysterisk skrikperiod där det inte räckte med bara bröstet längre. 
    Jag började ge ersättning samtidigt som jag ammade när han var fyra månader för att han inte blev tillräckligt mätt av bröstmjölken. När han var fem månader ratade han bröstet helt och hållet, men det hade inte med nappanvändandet att göra utan snarare att han hellre ville ta flaskan än bröstet eftersom det rann till snabbare ur flaskan. 

• fluu

Ville ge napp redan på BB eftersom dottern hade ett sånt enormt sugbehov och använde mina och bara fingrar som napp(i 7 månader... jag kunde inte gå en meter från henne... ). Men BB-personalen gav oss världens utskällning och förbjöd oss uttryckligen att ge napp innan dottern ammat ett bra tag.
    Amningen funkade inte först eftersom dottern inte alls fattade hur man sög så¨jag fick pumpa igång mjölken = jättemycket mjölk och dottern fick koppmatas första dygnen för att sen gå över till amningsnapp. Amningen funkade felfritt efter två veckor,men inte ens då skulle napp introduceras...

Vi väntade lite till och tillslut fick vi nog och försökte lära dottern att ta napp,men det gick inte. Hon hade ju vant sig vid att använda mig som napp. Hon började suga på tummen när hon var 7-8 månadet(tack gode Gud).
    Ammar fortfarande och dottern är 14 månader.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden NAPP användning barnmorskestudent undersökning