• Anonym

    Efter 9 år vill han ha kontakt

    2003 gick jag och exet slut och vi skildes som vänner och dottern var då 3 år. Vi gjorde upp sinsemellan hur umgänget skulle se ut. första halvåret var det varannan helg efter det var det varannan vecka  Men efter ett halvår med vv så valde han att flytta 85 mil ifrån oss så då gjorde vi ett nytt schema. När sportlovet kom så skulle han jobba (och det förstod jag). sen kom påsk och så ringde han och sa att han inte vill att hon kommer överhuvudtaget och det fick jag sitta och förklara så gott jag kunde till en då 4 åring varför hon inte kunde åka till sin pappa. (sa självklart inte att pappa inte ville ha henne).

    2005 blev jag ihop med en ny som jag gifte mig med 2010 och vi har snart 2 gemensamma barn och för 2 veckor sen började jag och maken prata om att låta maken adoptera min dotter. Vi frågade även dottern vad hon tyckte och hon blev jätteglad. Så förra helgen ringde jag till exet och berättade men han skulle inte ge sitt medgivande och ville att dottern skulle komma nu till påsk men jag sa att jag ska fråga henne och om hon vill så följer jag med henne.

    Så jag frågade henne men hon vägrar och säger "jag har inte sett han på 9 år så varför ska jag träffa honom nu för. Jag ser inte han som min pappa längre. XXXXXX (min make)  är min pappa". Och jag kan inte tvinga en 13 åring att träffa någon hon inte känner och som inte har sett på 9 år.

    Hur går man tillväga för att min make ska få adoptera dottern?
     Är det tingsrätten man ska vända sig till eller sociala?
    Tar det lång tid?
    Om den biologiska föräldern säger nej kan det bli adoption ändå?
    Lyssnar dem på vad dottern vill och kommer det väga tyngst gentemot pappan?

    Någon annan som gjort en närståendeadoption? (tror det heter så)

    Jag har aldrig nekat honom att träffa dottern, jag har ring eller skrivit hur hon utvecklas, hur det går i skolan osv, skickat kort på dottern emellanåt men han har aldrig svarat förrutom när jag ringt, han har inte ens skickat ett grattis kort eller ett julkort. Jag har erbjudit/frågat om han vill ha dottern ett par dagar men han har hela tiden sagt att han inte vill. Efter 2-3 år slutade jag fråga om han vill träffa dottern för jag tänkte att nu får han ta initiativet till det.

    Vi hade gemensam vårdnad men när han flyttade så skrev han över vårdnaden helt på mig.

  • Svar på tråden Efter 9 år vill han ha kontakt
  • Anonym (ano 1)

    Jäkla typ. Tyvärr kan man inte adoptera utan hans medgivande. Din dotter får vänta tills hon är 18 år. Då kan han inte förhindra det hela. Ta för all del kontakt med en jurist. Dessa uppgifter jag har är ca 10 år gamla och kan ha ändrats.

  • iakttagare

    Killar är för det mesta egotrippade och själviska, de är få, som tar sitt ansvar, som pappa

  • Loriyana
    iakttagare skrev 2013-03-30 12:40:42 följande:
    Killar är för det mesta egotrippade och själviska, de är få, som tar sitt ansvar, som pappa

    Håller med
  • mrsStatham

    Så det nya schemat ni gjorde när pappan flyttade var att du hade dottern 100%?


    Bara två saker är oändliga
  • Anonym (lite osäker)

    sicken gris!


    som rubriken antyder är jag lite osäker men vet att det finns undandtag från medgivande vid adoption.


    Hittade det här på en snabb sökning eftersom jag visste om det på lawline som bekräftar det och hänvisar till lagrum.
    lawline.se/answers/9266


    Börja där- gå in och läs. KOntakta sedan Familjerätten i den kommun- stad du är bosatt i och be att få tala med någon ansvarig för adoptionsfrågor och sondera terräng utan att lämna ut alla era uppgifter på en gång.
    Du kan också kontakta en familjerättsadvokat- delar av det går på hemförsäkringen och jag tror även i detta fall men det vet advokatbyrån.
    Finns också fin jursithjälp gratis på nätet att vända sig tll - bl.a. "familjerätt på nätet" tror jag de heter.

    Loppet absolut inte kört- och umgänge brukar hänföras till "att det är barnets rätt att träffa sin förälder"- dvs pappan har ingen rätt. Du som vårdnadshavare kan neka umgänge ex om du anser att det inte är i barnens behov, intresse eller finns risk osv. Sånt vet också familjerätten goda besked om.
    Lycka till

  • Anonym (har gjort det)

    Min man adopterade min son 2001. Man går först till Familjerätten. Säger den biologiske pappan nej så får man ta det i tingsrätten. Så som den biologiske fadern betett sig och pga att din dotter är så stor och har en egen vilja så är era chanser sannolikt stora. Viktigtt i familjerätten och i tingsrätten är att säga att ni inte tänker utesluta den biologiske pappan helt, familjerätten sa efteråt att de troligen inte låtit min man adoptera om vi inte sagt att vi var bereredda att ha kontakt med den biologiske fadern. Lycka till!!

  • Anonym
    mrsStatham skrev 2013-03-30 12:53:01 följande:
    Så det nya schemat ni gjorde när pappan flyttade var att du hade dottern 100%?



    Nej det schemat vi gjorde upp strax innan han flyttade var: han skulle ha henne på sportlovet, påsklovet, 4 veckor på sommaren och under julen skulle hon vara där från 23:e december till den 29 december alternativt 29 december till den 6 januari.

    Ja vi tänker ju inte neka varken honom eller dottern att träffas. Men liten chans att dotter vill eftersom hon känner sig väldigt sviken av honom. Jag är stolt över henne för hon kommer alltid och säger till om hon vill prata. Om hon vill prata om någon kille så går hon till min make, hon är väldigt öppen och rak. Hon säger även pappa till sin bonuspappa och det är inget vi har tvingat henne att göra.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-03-30 12:30:34 följande:
    2003 gick jag och exet slut och vi skildes som vänner och dottern var då 3 år. Vi gjorde upp sinsemellan hur umgänget skulle se ut. första halvåret var det varannan helg efter det var det varannan vecka  Men efter ett halvår med vv så valde han att flytta 85 mil ifrån oss så då gjorde vi ett nytt schema. När sportlovet kom så skulle han jobba (och det förstod jag). sen kom påsk och så ringde han och sa att han inte vill att hon kommer överhuvudtaget och det fick jag sitta och förklara så gott jag kunde till en då 4 åring varför hon inte kunde åka till sin pappa. (sa självklart inte att pappa inte ville ha henne).

    2005 blev jag ihop med en ny som jag gifte mig med 2010 och vi har snart 2 gemensamma barn och för 2 veckor sen började jag och maken prata om att låta maken adoptera min dotter. Vi frågade även dottern vad hon tyckte och hon blev jätteglad. Så förra helgen ringde jag till exet och berättade men han skulle inte ge sitt medgivande och ville att dottern skulle komma nu till påsk men jag sa att jag ska fråga henne och om hon vill så följer jag med henne.

    Så jag frågade henne men hon vägrar och säger "jag har inte sett han på 9 år så varför ska jag träffa honom nu för. Jag ser inte han som min pappa längre. XXXXXX (min make)  är min pappa". Och jag kan inte tvinga en 13 åring att träffa någon hon inte känner och som inte har sett på 9 år.

    Hur går man tillväga för att min make ska få adoptera dottern?
     Är det tingsrätten man ska vända sig till eller sociala?
    Tar det lång tid?
    Om den biologiska föräldern säger nej kan det bli adoption ändå?
    Lyssnar dem på vad dottern vill och kommer det väga tyngst gentemot pappan?

    Någon annan som gjort en närståendeadoption? (tror det heter så)

    Jag har aldrig nekat honom att träffa dottern, jag har ring eller skrivit hur hon utvecklas, hur det går i skolan osv, skickat kort på dottern emellanåt men han har aldrig svarat förrutom när jag ringt, han har inte ens skickat ett grattis kort eller ett julkort. Jag har erbjudit/frågat om han vill ha dottern ett par dagar men han har hela tiden sagt att han inte vill. Efter 2-3 år slutade jag fråga om han vill träffa dottern för jag tänkte att nu får han ta initiativet till det.

    Vi hade gemensam vårdnad men när han flyttade så skrev han över vårdnaden helt på mig.
    Bär det gäller styvbarnsadoption ansöker man direkt hos tingsrätten. De ber sedan soc/familjerätten yttra sig om adoptionen kan anses vara till barnets bästa. Det är mkt svårt att få igenom en adoption utan den andre förälderns medgivande, även om man denne inte har del i vårdnaden.
    Om barnet är över 12 år måste även barnet samtycka, men det viktigaste är barnets bästa!
  • Anonym (har gjort det)

    Ja just det, det är som insatt skriver, vi sökte hos tingsrätten och familjerätten yttrade sig. Därefter beslutade tingsrätten i enlighet med familjerättens yttrande. Som sagt tror jag dock att vi hade vunnit i tingsrätten även om den biologiske pappan sagt nej, p g a det liv han förde då.

Svar på tråden Efter 9 år vill han ha kontakt