• Anonym (tandtrollet)

Leder nappanvändande till tandproblem?

Nu är jag inte ens gravid än, men jag funderar en hel del över allt som har med bebisar att göra och snart är det dags att försöka :)

Jag vet att jag som bebis aldrig använde napp. När jag i tonåren hade tandställning pga överbett antog en tandhygienist att mitt överbett var orsakat av napp och rådde mig till att inte låta mina framtida barn använda napp pga risken att de drabbas av samma problematik.

Hur stor sanning ligger i det påståendet? Hur bra är det att använda napp om bebisen tar den? Jag tänker kanske främst på att napp numera rekommenderas mot PSD.  

• Svar på tråden Leder nappanvändande till tandproblem?
  • sextiotalist

Tummen är värre. Mitt barn hade napp länge och har inte haft några problem med tänderna, sambons ena barn hade tumme istället för napp, tandställning.

Överbett är ärftligt, både mamma, min bror och min syster har haft överbett, nu var mina syskon tumsugare i sig. Min systerst äldsta nappbarn, inget överbett, den yngsta hade aldrig napp, överbett  

• Anonym (tandtrollet)
    sextiotalist skrev 2013-03-30 16:22:47 följande:
    Tummen är värre. Mitt barn hade napp länge och har inte haft några problem med tänderna, sambons ena barn hade tumme istället för napp, tandställning.

Överbett är ärftligt, både mamma, min bror och min syster har haft överbett, nu var mina syskon tumsugare i sig. Min systerst äldsta nappbarn, inget överbett, den yngsta hade aldrig napp, överbett  
    Tack för svar! Min mamma och mina äldre syskon hade också överbett, så i mitt fall är det garanterat ärftligt. Om mina barn får överbett är det väl mitt "fel" snarare än nappens, men det känns inte som någon anledning till att inte skaffa biologiska barn.
  • Kjellgren

Frågan om napp är inte så enkel att besvara. Mycket förenklat är det så att om man får öppet bett (kallas ibland nappbett) eller inte beror på hur tungan placeras när man sväljer. Barn som använder napp men som sväljer med tungan uppe i gommen får sällan nappbett medan barn som trycker fram tungan mellan tandraderna (kallas ibland infantil sväljning) får ett öppet bett eftersom tungan är en stark muskel och fungerar som en "tandställning" som pressar isär tänderna. Men det finns fler faktorer.

Öppet bett är mycket svårt att justera med tandställning om sväljmönstret inte ändras (försök själv att svälja på annat sätt än du brukar, det är inte lätt att ändra!).

Eftersom det hela är rätt krångligt att förklara brukar de flesta tandläkare säga att om barnet slutar med napp i 3-4 årsåldern eller innan de permanenta tänderna kommer så är risken för öppet bett litet. Något som alltså inte är hela sanningen.

Tumsugning ger sällan samma problem helt enkelt eftersom barn inte kan ha tummen i munnen hela dagen på samma sätt som napp, då kan de inte leka. Å andra sidan kan det vara svårare att sluta suga på fingrarna eftersom de finns till hands hela tiden.

Överbett är för övrigt hyfsat enkelt att fixa till med tandställning, det är det öppna bettet som bekymrar oss som tandläkare eftersom det är så svårt att få bra och de flesta personer tycker det är besvärligt att tex inte kunna bita av en macka med framtänderna.

Om du blev så mycket klokare vet jag inte. 

• Nicke

Inga nappar hos oss. Alla tandläkare har sagt att det syns (vi har inte sagt något innan). Ingen tumme. Körde amning vid oro och skrik

Ville inte ha någon trygghet i en napp.

• sextiotalist
    Kjellgren skrev 2013-03-30 16:29:02 följande:
    Frågan om napp är inte så enkel att besvara. Mycket förenklat är det så att om man får öppet bett (kallas ibland nappbett) eller inte beror på hur tungan placeras när man sväljer. Barn som använder napp men som sväljer med tungan uppe i gommen får sällan nappbett medan barn som trycker fram tungan mellan tandraderna (kallas ibland infantil sväljning) får ett öppet bett eftersom tungan är en stark muskel och fungerar som en "tandställning" som pressar isär tänderna. Men det finns fler faktorer.

Öppet bett är mycket svårt att justera med tandställning om sväljmönstret inte ändras (försök själv att svälja på annat sätt än du brukar, det är inte lätt att ändra!).

Eftersom det hela är rätt krångligt att förklara brukar de flesta tandläkare säga att om barnet slutar med napp i 3-4 årsåldern eller innan de permanenta tänderna kommer så är risken för öppet bett litet. Något som alltså inte är hela sanningen.

Tumsugning ger sällan samma problem helt enkelt eftersom barn inte kan ha tummen i munnen hela dagen på samma sätt som napp, då kan de inte leka. Å andra sidan kan det vara svårare att sluta suga på fingrarna eftersom de finns till hands hela tiden.

Överbett är för övrigt hyfsat enkelt att fixa till med tandställning, det är det öppna bettet som bekymrar oss som tandläkare eftersom det är så svårt att få bra och de flesta personer tycker det är besvärligt att tex inte kunna bita av en macka med framtänderna.

Men du, de barn jag har mött på som har napp har inte nappen i munnen hela dagarna, speciellt efter det är 2-3 år. De flesta har när de ska sova (och då brukar även tummen komma fram), eller när de är ledsna.

Min bror gick jämt med tummen i munnen, hela tiden, så fort han fick chansen, det fortsatte långt förbi 3-4-årsåldern. 
  • Anonym (Vän)

Förutom att jag inte ser nyttan av napp ö.ht-i princip inga bekanta till mig har haft napp på sina barn- så har jag även på nära håll sett vad långvarigt nappmissbruk kan leda till. En barndomsvän hade napp tills hon började skolan och hennes bett var helt runt liksom. Såg helskumt ut!

• sextiotalist
    Anonym (Vän) skrev 2013-03-30 16:34:36 följande:
    Förutom att jag inte ser nyttan av napp ö.ht-i princip inga bekanta till mig har haft napp på sina barn- så har jag även på nära håll sett vad långvarigt nappmissbruk kan leda till. En barndomsvän hade napp tills hon började skolan och hennes bett var helt runt liksom. Såg helskumt ut!
    Och det berodde på nappen?

Många av mina vänner har haft napp till sina barn och vissa av dom rätt länge, de har inte haft några bettproblem, men en väninnas barn var tumsugare (länge) hon fick bettproblem (den enda i familjen, inget ärftligt)

• Anonym (tandtrollet)
    Kjellgren skrev 2013-03-30 16:29:02 följande:

Tack för svar! Hjälper det om man väljer en ortodontisk napp som t ex. denna? Kan barn som inte använder napp också drabbas av öppet bett? 
  • Kjellgren
    sextiotalist skrev 2013-03-30 16:32:54 följande:
    Men du, de barn jag har mött på som har napp har inte nappen i munnen hela dagarna, speciellt efter det är 2-3 år. De flesta har när de ska sova (och då brukar även tummen komma fram), eller när de är ledsna.

Min bror gick jämt med tummen i munnen, hela tiden, så fort han fick chansen, det fortsatte långt förbi 3-4-årsåldern. 
    Det är klart det spelar roll hur stor del av dagen man har något mellan tänderna. En del suger på dagen och andra på natten. 

Nåväl, min erfarenhet är att fler föräldrar till barn med öppet bett uppger att barnen använder napp, inte fingrar.  Kanske kan barnen bita hårdare i en svikande napp än i sina fingrar?
  • sextiotalist
    Niklas2k skrev 2013-03-30 16:32:25 följande:
    Inga nappar hos oss. Alla tandläkare har sagt att det syns (vi har inte sagt något innan). Ingen tumme. Körde amning vid oro och skrik
    Ville inte ha någon trygghet i en napp.
    Vad skönt att du kunde amma, mitt barn tog inte bröstet och amningen gick inte bra. Enligt tandläkaren som vi hade åt vårt barn, så syntes det inte att han hade napp, eller snarare sagt, hon sa exakt detsamma som din tandläkare sa, ingen napp va, jo svarade jag, OK.
Svar på tråden Leder nappanvändande till tandproblem?