Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Leder nappanvändande till tandproblem?

Tummen är värre. Mitt barn hade napp länge och har inte haft några problem med tänderna, sambons ena barn hade tumme istället för napp, tandställning.

Överbett är ärftligt, både mamma, min bror och min syster har haft överbett, nu var mina syskon tumsugare i sig. Min systerst äldsta nappbarn, inget överbett, den yngsta hade aldrig napp, överbett  

• sextiotalist
    Kjellgren skrev 2013-03-30 16:29:02 följande:
    Frågan om napp är inte så enkel att besvara. Mycket förenklat är det så att om man får öppet bett (kallas ibland nappbett) eller inte beror på hur tungan placeras när man sväljer. Barn som använder napp men som sväljer med tungan uppe i gommen får sällan nappbett medan barn som trycker fram tungan mellan tandraderna (kallas ibland infantil sväljning) får ett öppet bett eftersom tungan är en stark muskel och fungerar som en "tandställning" som pressar isär tänderna. Men det finns fler faktorer.

Öppet bett är mycket svårt att justera med tandställning om sväljmönstret inte ändras (försök själv att svälja på annat sätt än du brukar, det är inte lätt att ändra!).

Eftersom det hela är rätt krångligt att förklara brukar de flesta tandläkare säga att om barnet slutar med napp i 3-4 årsåldern eller innan de permanenta tänderna kommer så är risken för öppet bett litet. Något som alltså inte är hela sanningen.

Tumsugning ger sällan samma problem helt enkelt eftersom barn inte kan ha tummen i munnen hela dagen på samma sätt som napp, då kan de inte leka. Å andra sidan kan det vara svårare att sluta suga på fingrarna eftersom de finns till hands hela tiden.

Överbett är för övrigt hyfsat enkelt att fixa till med tandställning, det är det öppna bettet som bekymrar oss som tandläkare eftersom det är så svårt att få bra och de flesta personer tycker det är besvärligt att tex inte kunna bita av en macka med framtänderna.

Om du blev så mycket klokare vet jag inte. 
    Men du, de barn jag har mött på som har napp har inte nappen i munnen hela dagarna, speciellt efter det är 2-3 år. De flesta har när de ska sova (och då brukar även tummen komma fram), eller när de är ledsna.

Min bror gick jämt med tummen i munnen, hela tiden, så fort han fick chansen, det fortsatte långt förbi 3-4-årsåldern. 
  • sextiotalist
    Anonym (Vän) skrev 2013-03-30 16:34:36 följande:
    Förutom att jag inte ser nyttan av napp ö.ht-i princip inga bekanta till mig har haft napp på sina barn- så har jag även på nära håll sett vad långvarigt nappmissbruk kan leda till. En barndomsvän hade napp tills hon började skolan och hennes bett var helt runt liksom. Såg helskumt ut!
    Och det berodde på nappen?

Många av mina vänner har haft napp till sina barn och vissa av dom rätt länge, de har inte haft några bettproblem, men en väninnas barn var tumsugare (länge) hon fick bettproblem (den enda i familjen, inget ärftligt)

• sextiotalist
    Niklas2k skrev 2013-03-30 16:32:25 följande:
    Inga nappar hos oss. Alla tandläkare har sagt att det syns (vi har inte sagt något innan). Ingen tumme. Körde amning vid oro och skrik
    Ville inte ha någon trygghet i en napp.
    Vad skönt att du kunde amma, mitt barn tog inte bröstet och amningen gick inte bra. Enligt tandläkaren som vi hade åt vårt barn, så syntes det inte att han hade napp, eller snarare sagt, hon sa exakt detsamma som din tandläkare sa, ingen napp va, jo svarade jag, OK.
  • sextiotalist
    Kjellgren skrev 2013-03-30 16:39:42 följande:
    Det är klart det spelar roll hur stor del av dagen man har något mellan tänderna. En del suger på dagen och andra på natten. 

Nåväl, min erfarenhet är att fler föräldrar till barn med öppet bett uppger att barnen använder napp, inte fingrar.  Kanske kan barnen bita hårdare i en svikande napp än i sina fingrar?
    Öppet bett vet jag inte om min bror hade eller sambons ena. Men de båda fick ha tandställning och båda var tumsugare och inte nappsugare.

• sextiotalist
    Niklas2k skrev 2013-03-30 16:43:40 följande:

Jag ammade inte eftersom att jag är man.
    För att ditt barn inte kunde ammas så var napp ett krav eller hur menar du nu? Grattis till att ditt barns nappanvändande inte påverkade tänderna.
    Han hade ett stort sugbehov, de gav mig en napp på BB eftersom de inte tyckte det var så smart att det enda sättet att få honom lung var att stoppa ett finger i munnen.
    Nej, jag menar att din fru ammade ditt barn när det behövdes tröstas och den möjligheten hade inte jag. Min syster helammade sin dotter, men hon ville inte ha tutten som tröst, det var mammas finger och sedan napp. 
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2013-03-30 16:41:34 följande:
    Jag är nyfiken på varför barn blir tumsugare.
    Det kan ju vara ett behov som inte har blivit tillgodosett. Att suga är antaligen något som sitter i vårt dna. Vi behöver suga för att överleva som små. Närhet och överlevnad. Att ersätta det med napp verkar konstruerat och dumt. Inget barn skriker efter att få en napp om man aldrig har använt en. Det är väl något annat som barnet vill, eller?
    Barn suger på tummen redan i livmodern och barn kan suga på tummen redan som nyfödda. Hur skulle man lösa det då, ha barnet vid bröstet hela tiden eller.

Nej, det finns barn som har ett större sugbehov än andra. Ser på min syster, den äldsta ville under sitt första halvår alltid ha något i munnen, blev arg om det kom mat när hon inte var hungrg, hennes andra bara åt sedan var det bra, inget sugbehov alls, det var så tydligt redan från de kom ut.

Jag var ett nappbarn, ratade tummen, men gillade nappen, mina syskon var tumbarn och det var de redan på BB.   
  • sextiotalist
    Niklas2k skrev 2013-03-30 16:49:13 följande:

Vad är ett sugbehov? Alltså förklara det för mig som du ser på det. Förhoppningsvis så har alla barn ett sugbehov eftersom att det handlar om överlevnad. Vissa mer än andra men att det är något artificiellt som efterfrågas tror jag inte ett smack på.
    Nåja, jag har sett skillnaden mellan ett barn som är nöjd med att suga för att få mat, och ett barn som blir argt om det kom mat när hon bara ville suga.

Jag kan förresten avslöja att när jag tänker intensivt, så suger jag på ena sidan av mitt finger, vuxen kvinna som jag är Flört

Mitt barn tog inte bröstet och det gick aldrig trösta honom med napp och  inte heller tro att nappen kunder ersätta flaskan. Det var så tydligt.

Förresten har barn sugit på tummen sedan hedenhösarna och nappar i någon form har funntis i flera hundra år. Det är väl som all utveckling, ett behov kan skapa en produkt (och jag tror inte det var så styrd marknadsföring så att man skapade napparna innan behovet fanns, utan där var det nog att hitta något som barnet kunde vara nöjt) 
  • sextiotalist
    Niklas2k skrev 2013-03-30 17:00:21 följande:
    Klart att barn suger på tummen eller annat i livmodern. Det är ju ett beteende som ligger djupt inne hos oss eftersom att det är något som krävs för att överleva. En instinkt liksom. Kanske inte idag men evolutionen går inte så snabbt och ja, kan man inte lösa det så? Inte? Då får man lösa det på ett annat sätt och då kanske det blir napp.

Jag tror inte på att det är någon fördel att en del av barnens trygghet hamnar i nappen men jag ser ju också att napp krävs i en del fall. 
    Men att barn söker trygghet med olika saker är inget konstigt, det kan vara nallen, en snuttefilt och kanske en napp. Men jag är säker på att nappbarn har inte nappen för tryggheten, utan för att de vill ha något att suga på.
  • sextiotalist
    Niklas2k skrev 2013-03-30 17:14:12 följande:
    Ja, och jag vill tillgodose den tryggheten med annat.
    Min äldsta dotter har sin mjuka Ior. Fortfarande. Hon fyller snart 9 men nu är han inte med överallt utan krävs vid sovandet. Jag tror inte att det var ett behov från början utan det var vi som prackade på henne honom redan från dag 1. Det var rätt onödigt när man ser på det idag men tja, jag tror att det mesta har en förklaring.
    Och när mitt barn släppte nappen, så var det inget som ersatte nappen. Han gick inte omkring med nappen hela dagarna, utan hade den i slutet bara vid insomningen.

Men är det så farligt. Det är väl bra att ett barn kan hitta tryggheten på flera sätt. 
  • sextiotalist
    Anonym (Vän) skrev 2013-03-30 17:10:51 följande:

Och jag är övertygad om att det när sugbehovet försvunnit nånstans vid 1-årsåldern definitivt handlar om fula vanor mest. En 3-åring som går med napp i mun dygnet runt och inte ens lär sig prata ordentligt är ju bedrövligt! Och otrygga har de då sannerligen inte sett ut heller de ungarna jag sett utan nappen bara sitter där av gammal vana och för att föräldrarna inte orkar ta striden med att sluta. Och vilket sugbehov har en snart 7-åring menar du!? Napp är ett mycket modernt påfund som alla över 60 klarat sig utan gott och väl.
    Napp har funnits i flera hundra år, tom 3000 år läste jag nu när jag googlade på det.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2013-03-30 17:24:37 följande:
    Napp har funnits i flera hundra år, tom 3000 år läste jag nu när jag googlade på det.

Läste nu att 1911 så var det 42% av barnen som använder napp i England
Svar på tråden Leder nappanvändande till tandproblem?