• Anonym (tandtrollet)

Leder nappanvändande till tandproblem?

Nu är jag inte ens gravid än, men jag funderar en hel del över allt som har med bebisar att göra och snart är det dags att försöka :)

Jag vet att jag som bebis aldrig använde napp. När jag i tonåren hade tandställning pga överbett antog en tandhygienist att mitt överbett var orsakat av napp och rådde mig till att inte låta mina framtida barn använda napp pga risken att de drabbas av samma problematik.

Hur stor sanning ligger i det påståendet? Hur bra är det att använda napp om bebisen tar den? Jag tänker kanske främst på att napp numera rekommenderas mot PSD.  

• Svar på tråden Leder nappanvändande till tandproblem?
  • Anonym (tandtrollet)
    Anonym (Vän) skrev 2013-03-30 16:34:36 följande:
    Förutom att jag inte ser nyttan av napp ö.ht-i princip inga bekanta till mig har haft napp på sina barn- så har jag även på nära håll sett vad långvarigt nappmissbruk kan leda till. En barndomsvän hade napp tills hon började skolan och hennes bett var helt runt liksom. Såg helskumt ut!
    Den främsta anledningen till att jag ens överväger att använda napp i framtiden är att det numera rekommenderas mot PSD. Sen håller jag med sextiotalist om att de flesta barn som använder napp bara använder den när de är lite extra griniga eller ledsna.  
  • Anonym (Vän)
    sextiotalist skrev 2013-03-30 16:38:13 följande:
    Och det berodde på nappen?

Många av mina vänner har haft napp till sina barn och vissa av dom rätt länge, de har inte haft några bettproblem, men en väninnas barn var tumsugare (länge) hon fick bettproblem (den enda i familjen, inget ärftligt)

Ja,det tror jag absolut,hon hade ju napp "jämt" och nästan till 7 års ålder! Aldrig sett nån annan med så runt bett.
  • Anonym (Nej)

Jag är nyfiken på varför barn blir tumsugare.

Det kan ju vara ett behov som inte har blivit tillgodosett. Att suga är antaligen något som sitter i vårt dna. Vi behöver suga för att överleva som små. Närhet och överlevnad. Att ersätta det med napp verkar konstruerat och dumt. Inget barn skriker efter att få en napp om man aldrig har använt en. Det är väl något annat som barnet vill, eller?

• sextiotalist
    Kjellgren skrev 2013-03-30 16:39:42 följande:
    Det är klart det spelar roll hur stor del av dagen man har något mellan tänderna. En del suger på dagen och andra på natten. 

Nåväl, min erfarenhet är att fler föräldrar till barn med öppet bett uppger att barnen använder napp, inte fingrar.  Kanske kan barnen bita hårdare i en svikande napp än i sina fingrar?
    Öppet bett vet jag inte om min bror hade eller sambons ena. Men de båda fick ha tandställning och båda var tumsugare och inte nappsugare.

• Nicke
    sextiotalist skrev 2013-03-30 16:40:12 följande:
    Vad skönt att du kunde amma, mitt barn tog inte bröstet och amningen gick inte bra. Enligt tandläkaren som vi hade åt vårt barn, så syntes det inte att han hade napp, eller snarare sagt, hon sa exakt detsamma som din tandläkare sa, ingen napp va, jo svarade jag, OK.

Jag ammade inte eftersom att jag är man.

För att ditt barn inte kunde ammas så var napp ett krav eller hur menar du nu? Grattis till att ditt barns nappanvändande inte påverkade tänderna.
  • Kjellgren
    Anonym (tandtrollet) skrev 2013-03-30 16:38:22 följande:
    Tack för svar! Hjälper det om man väljer en ortodontisk napp som t ex. denna? Kan barn som inte använder napp också drabbas av öppet bett? 
    För det första så får du se om ditt barn vill ha napp eller inte, alla barn vill inte det. Det finns säkert nappar som är bättre än andra, jag måste erkänna att jag itne är helt inläst på området nappar.

I stort sett krävs det napp/tumme eller annan sugovana för att få öppet bett om barnet har normal motorik i munnen. 

Överbett är som sagt inte samma sak men det kan man också få av sugovanor eftersom gommen blir hög och smal av sugningen (även musklerna i kinderna formar ansiktstillväxten).
  • Anonym
    Kjellgren skrev 2013-03-30 16:29:02 följande:
    (försök själv att svälja på annat sätt än du brukar, det är inte lätt att ändra!).
    OT 
    testade ändra tungan och det går fasiken inte att svälja då, sambon lyckades inte heller! :P 
  • sextiotalist
    Niklas2k skrev 2013-03-30 16:43:40 följande:

Jag ammade inte eftersom att jag är man.
    För att ditt barn inte kunde ammas så var napp ett krav eller hur menar du nu? Grattis till att ditt barns nappanvändande inte påverkade tänderna.
    Han hade ett stort sugbehov, de gav mig en napp på BB eftersom de inte tyckte det var så smart att det enda sättet att få honom lung var att stoppa ett finger i munnen.
    Nej, jag menar att din fru ammade ditt barn när det behövdes tröstas och den möjligheten hade inte jag. Min syster helammade sin dotter, men hon ville inte ha tutten som tröst, det var mammas finger och sedan napp. 
  • Vinterankan

Jag skulle säga som så att varför ta beslut nu. Låt barnets behov bestämma. Mitt ena barn använde inte napp och det andra använder den mycket. Det första gillade helt enkelt inte napp och den andra biter sönder händerna om han inte får en napp att suga på istället. Har aldrig hart en ståndpunkt i frågan med för eller emot utan gör så som barnen trivs bäst med.

• Nicke
    sextiotalist skrev 2013-03-30 16:46:52 följande:
    Han hade ett stort sugbehov, de gav mig en napp på BB eftersom de inte tyckte det var så smart att det enda sättet att få honom lung var att stoppa ett finger i munnen.

Nej, jag menar att din fru ammade ditt barn när det behövdes tröstas och den möjligheten hade inte jag. Min syster helammade sin dotter, men hon ville inte ha tutten som tröst, det var mammas finger och sedan napp. 

Vad är ett sugbehov? Alltså förklara det för mig som du ser på det. Förhoppningsvis så har alla barn ett sugbehov eftersom att det handlar om överlevnad. Vissa mer än andra men att det är något artificiellt som efterfrågas tror jag inte ett smack på.
Svar på tråden Leder nappanvändande till tandproblem?