• Äldre 30 Mar 19:30
    6743 visningar
    37 svar
    37
    6743

    Fel att lämna snart 14 månaders med pappan i en vecka?

    Hej! Behöver era kloka tankar och erfarenheter innan jag tar ett beslut. Kan min son på snart 14 månader spendera en vecka utan mig eller riskerar det att skada honom på ngt sätt? Han skulle i så fall vara med sin pappa som han ju e väldigt van vid, storasyster samt annan familj. Klarar han en vecka utan mig utan att det skulle leda till neg effekter hos honom el på vår relation? Tacksam för snabbt svar! //osäker mamma!

  • Svar på tråden Fel att lämna snart 14 månaders med pappan i en vecka?
  • Äldre 30 Mar 19:34
    #1

    Han är ju med sin pappa. Så jag ser verkligen inte problemet...

  • Äldre 30 Mar 19:35
    #2

    Förstår inte. Han ska ju vara med pappa. Självklart går de bra.

  • Äldre 30 Mar 19:36
    #3

    Min son åkte utomlands med sin pappa en vecka när han var drygt 14 månader (till barnets farfar som spenderar vintrarna i värmen). Det var jobbigt för mig, men gick utmärkt för alla övriga inblandade. Med det sagt går det eg inte att generalisera, min son var väldigt enkel, inte särskilt mammig och jag hade slutat amma för längesen. Du känner din son och din familj.

  • Äldre 30 Mar 19:38
    #4

    Varför skulle han riskeras att skadas för att du är borta en vecka? Pappan är väl lika viktig som du? Skulle du fundera på samma sätt om pappan behövde åka i väg en vecka, att sonen riskerade skadas på något sätt för att pappan inte finns där en vecka?

  • Äldre 30 Mar 19:41
    #5

    Självklart kan han vara med sin pappa. Förutsätter att pappan är en god förälder.

  • Äldre 30 Mar 20:09
    #6

    En vecka är ju en sanslöst lång tid för en 14 månaders.
    Om han är med sin pappa som han har en bra anknytning till (antar jag?) och dessutom sin syster så kommer han sannolikt inte att ta skada på något sätt. Däremot kan ju din och hans, relation, tillfälligt ta skada. Det kan bli jobbigt när du kommer tillbaka, det får du ta med i beräkningen.

    Personligen så hade jag aldrig lämnat sonen så länge när han var så liten. Inte nu när han är 2,5 år heller för den delen. Och jag hade inte heller velat att hans pappa hade lämnat honom så länge (vilket inte han heller ville, såklart).

    Men du måste ju själv känna efter och fatta ett beslut. Alla är olika, såväl föräldrar som barn...

  • Äldre 30 Mar 20:22
    #7

    Han är mes sin pappa. Det är nog mest du som kommer lida och sakna dina barn:P Han har det bra med pappa.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 30 Mar 20:39
    #8

    Tycker det beror på vilken relation han har till pappan. Är den lika god som med dig ser jag inga problem? har han varit utan sin pappa en vecka och klarat det så klarar han nog situationen omvänd med. 
    Hur länge brukar han vara hos pappa annars (antar att det inte är varannan vecka för då hade ju inte frågan uppstått) ?
     

  • Äldre 30 Mar 20:42
    #9

    Klart det går bra. Du behöver inte oroa dig för någonting.

  • Äldre 30 Mar 21:24
    #10

    Tack för era svar. Förstår att min fråga kan tyckas löjlig men vill inte riskera att skada min pojkes förtroende el vad man ska kalla det. Hellre tänka efter tre grr för mkt än för lite så att säga. Saken är den att vi är utomlands hos min mans familj (pappans alltså) och han vill stanna här en vecka längre då de trivs så bra och jag måste åka hem t jobbet (pappan är f-ledig så har möjlighet att stanna längre). Jag skulle alltså lämna min man och barn i ett annat land för en vecka och bara den tanken ger mig ångest. Tänk om ngt händer! Det e ju inte precis att bara ta en taxifärd dit då. Min man är en toppenpappa men sonen är väldigt mammig och vill helst vara hos mig när han söker trygghet. Han småammar dessutom lite fritt om dagarna (ej på natten då han oftast sover med pappan). Pappan funkar jättebra när jag inte är där. Farmor är också jättebra på att ta hand om honom om pappan inte heller är där, så är rangordningen. Så visst pappan är lika viktig som mig men han verkar ändå närmare mig, lita på mig mer så att säga. Så att plötsligt åka iväg fr honom en vecka, det känns skitsvårt!!:( Å andra sidan så får man väl erkänna att det ändå lockar med en veckas "barnfrihet":) men det viktigaste är att mina barn inte lider psykiskt av det. Har en tjej på snart fyra också men henne känns det mkt lättare med då hon fullkomligt älskar att vara här och varit här flera grr tidigare med enbart sin pappa och mått som fisken i vattnet. Dels har hon varit större och dels så var hon inte alls så mammig heller.... Svårt beslut!! Fler tankar nu när jag utvecklat mitt inlägg lite?

Svar på tråden Fel att lämna snart 14 månaders med pappan i en vecka?