Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Jag har varit ensambarn och det har varit både bra och dåligt. Har alltid fått 100 % uppmärksamhet och får även nu som vuxen mer både ekonomiskt och av mina föräldrars tid jämfört med om jag hade haft syskon. Man blir ju otroligt omhuldad som ensambarn och för min del har detta varit jättebra. Men visst har det varit trist också speciellt på semester eller julen då man firat som ensamt barn. 

Jag tycker inte man ska skaffa fler barn bara för att det första barnet ska få syskon om man inte vill ha fler för sin egen del. Jag var själv tveksam till att skaffa mer än ett barn och det blev nästan 4 år mellan mina p.g.a. att vi inte var sugna innan. Jag känner det som att alla mina barn ska vara lika önskade. Ingen ska komma för att någon annan ska ha syskon. Om ni väljer ett barn har barnet fördelar av det - väljer ni flera barn för att ni vill det så har barnet stor glädje av det också.

Ni kanske inte måste bestämma nu om ni ska ha fler? Ni kan väl vänta till nr 1 blir större och då känna efter om ni vill. Om inte den biologiska klockan tickar. 

• En blå giraff

Normen är ju att man ska ha 2-3 år mellan sina barn. Men barn kan ha mycket glädje av ett syskon även om det är fler år emellan. Som vuxna behöver ju inte ens en åldersskillnad på 7-10 år vara mycket. Och vuxen är man ju största delen av livet.

Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??