Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
Jag är ensambarn eftersom min storasyster dog vid födslen och sen blev det inga fler barn för mina föräldrar.
Det är klart att det finns både för- och nackdelar med att vara ensam,men i mitt fall är det få fördelar.
Var även länge enda barnbarnet. Höga förväntningar på mig - nejdå...
Det som var bra med att vara ensam var att jag verkligen fick vara i fred när jag ville(men också väldigt ofta när jag inte ville),ingen tog mina grejer,eget rum och jag blev ärligt talat ganska bortskämd eftersom jag var den enda att skämmas bort. Men ungefär här slutar fördelarna.
Jag känner mig och kände mig väldigt ensam. Speciellt på somrarna när alla kompisar var bortresta och det inte fanns någon att vara med utom mina föräldrar och deras vänner. Eller som när man var iväg på "roligheter",jag vet inte hur många bilder jag har på mig själv på olika nöjesfält där jag ensam åker karusell,ensam klättrar i träd,ensam badar,ensam äter glass samtidigt som jag försöker se glad ut inför de vuxna som tagit med mig ut på roligheter för att jag ska ha kul. Likadant var det på jularna.Bilder på mig där jag öppnar berg av julklappa ensam,tittat på kalle ensam,tittar på när de vuxna dricker glögg ensam.
Jag växte upp med vuxna och var därför väldigt lillgammal. Visste inte hur man umgicks med barn även om jag hade och har många vänner. De sociala koderna fixade jag inte alls.
Jag minns hur avundsjuk jag var på mina vänner som hade syskon,för det hade ju alla. Utom jag. Jag ville inget hellre än att behöva dela med mig,ha någon att bråka med,någon att leka med,någon att vara lik,någon som var barn med mig. Varje år önskade jag att tomten skulle ge mig ett syskon.
När jag var 10 år skilde sig mina föräldrar och då blev det ännu ensammare. Skyfflas mellan mamma och pappa varannan vecka,inte ha något fast hem,inte kunna planera något och ännu mer"tom yta".
Ingen på min sida mot föräldrarnas beslut över mitt huvud,ingen som visste hur det var för mig och var i samma sits.
Jag är nu 20 år,har sambo,barn och många vänner. Båda mina föräldrar i livet och mor- & farföräldrar och kusiner(fast släkten bor långt bort),men ändå känner jag mig redan väldigt ensam och rotlös.
Jag vet inte om saker jag var med om när jag var liten verkligen hände eller om jag hittat på dem för jag har ingen att minnas min barndom med.
Just det saknar jag verkligen. Jag har ingen att säga "Åh,kommer du ihåg när..." till.
Och jag har ingen att jämföra mig själv med,ingen säger "åh,ni har samma ögon,ni måste vara syskon."
Jag känner mig nästan som ett adoptivbarn. Jag kan inte spegla mig i någon annan i min ålder. Det saknar jag också. Min sambo har tre syskon,de är så lika,man ser direkt att de hör ihop och att de har något gemensamt.
Jag förundras varje gång jag ser mina drag i min dotter,äntligen någon att vara lik. Jag tror att en av anledningarna till att jag fick barn tidigt är att jag ville ha någon att vara lik,någon som delar mina gener. Låter sjukt,men lite så är det nog.
Även om mitt förhållande till föräldrarna är rätt kasst så bävar jag för den dagen de är borta. Då minns ingen annan än jag mitt förflutna och jag kommer inte ha någon att prata med om hur de var som föräldrar. Ingen som minns dem som jag.
Min dotter ska få syskon,jag vill inte att hon ska ha det som jag. Min sambo pratar ofta varm om relationerna till sina syskon. Hur de var en liten grupp som barn och hur bra vänner de är nu som vuxna. Jag är glad att hans syskon har barn. Vill att dottern inte bara ska ha syskon utan vara del av något större,en stor familj.
Det är kanske inte just att jag är ensambarn som är problemet utan rotlösheten och ensamheten. Har ditt barn många andra,både vuxna och barn nära sig,VARJE dag att knyta ann till så kanske det blir bra i alla fall.