Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
Jag saknar jättemycket att ha ett syskon att dela minnen med, att ha trygghet hos och så vidare. Jag har ett syskon, ett två år yngre syskon, men vi slogs genom hela uppväxten och har numera enbart kontakt via våra föräldrar. Jag säger inte att jag går och önskar livet ur mitt syskon, men mitt liv, både som barn och som vuxen, hade varit lättare om mina föräldrar hade nöjt sig med ett.
Min fru har också ett två år yngre syskon, och även om de också slogs emellanåt som små stod de också varandra nära. Nu som vuxna har de något mer kontakt än vad jag har med mitt syskon, men det är knappt. Hon upplever också att hennes föräldrar inte riktigt orkade med.
Så. Vi har ett barn. Ett underbart, ljuvligt barn som är lätt att ha med att göra, lätt att ta med sig och en allmän solstråle. Hade jag varit garanterad att nästa barn blev lika "enkelt" (särskilt vad gäller sömnen, men även graviditeten, förlossningen, maten, "trotsen"...) och att de skulle få en fantastisk syskonrelation, då hade jag nog varit mer sugen på ett, och kanske till och med två barn till. Men det finns inga såna garantier. Just nu har vi landat i att man vet vad man har, men inte vad man får, och trots att det ibland känns som det är vårt barn som förlorar på det, så vinner hon också. Framför allt får hon föräldrar som orkar, något som alls inte känns självklart om vi hade haft två.
Vi har förstås en hel del kompisar som har två barn (och tre, och fyra), och även om det är kul att träffas så är det alltid skönt att komma hem. Syskonen har mycket ut av varandra (olika mycket i olika familjer, förstås), och de tycker om varandra, men de hatar varandra också. Kramar och slagsmål om vartannat. Ljudnivån är mångdubbelt högre än hemma hos oss. Visst har de varandra och leker ihop, men det går så vansinnigt mycket tid och energi åt konfliktlösning hela tiden. Föräldrarna är konstant trötta, och skäller mer på barnen. (Nu kommer många att hävda att det minsann inte är så hemma hos dem, och må så vara, men det är min upplevelse av min omgivning - även om det förstås blir lättare och lättare ju äldre barnen blir.)
En del av mig önskar att jag ville, och orkade ha många barn. De (få) kompisar jag har där föräldrarna verkligen orkar sina tre barn fullt ut, de verkar ha så himla roligt och mysigt. Men jag är inte den föräldern. Det bästa jag kan ge mitt barn är inte ett syskon, utan bra föräldrar och en välfungerande familj.
Och hur trist är inte det, egentligen? Att vilja ha ett barn till för det första barnets skull? Nä, ska vi ha ett barn till ska det vara efterlängtat för sin egen skull, det ska vara för att vi vill ha ett barn till, oavsett hur syskonrelationen kommer att se ut.
Sen är det ju det där med åldersskillnaden. Jag tror att syskon kan ha glädje av varandra oavsett om det är ett eller tio år emellan. Men jag skulle inte palla ha dem för tätt, och snart känns det som att det är för sent. Det är lättare att ha en bebis när äldsta barnet är sex år och lite mer självgående än när äldsta barnet är två och inte fattar ett smack. Samtidigt är det lättare att ha en sjuåring och en nioåring än en sjuåring och en trettonåring när det gäller att hitta på roliga saker som passar hela familjen.
Nå. Det där är ju en petitess i sammanhanget. Hade vi velat ha fler barn hade det förstås varit irrelevant. Men nu är det bara ännu en liten sak i en lång räcka av småsaker som sammanlagt gör att vi inte vill ha fler barn.
För att svara på frågan - ja, jag är lite rädd att ångra mig, att jag som sextioåring ska se tillbaka på mitt liv och ångra att jag inte skaffade fler barn. Men jag är också rädd att jag ska vakna en dag som trebarnsmamma och känna in i märgen att jag inte räcker till, att mitt äldsta barn har fått stryka på foten och fått offra saker som inte alls vägs upp av det hon har vunnit. Och det hade varit en ännu större sorg än sorgen över barnet/syskonet som inte blev.
Vänner kan inte uppväga en ickeexisterande eller dålig syskonrelation, nej. Vänner är en sak, syskon något annat. Men att säga att det inte finns vänner som stannar kvar, det är blaj. Jag har vänner jag har haft i mitt liv längre än min bror, som jag kanske inte står så himla nära längre, men som jag ändå pratar med oftare än min bror. Som jag skulle kunna ringa mitt i natten än i dag om det krisar. Som utan tvekan skulle öppna sina dörrar för mig och låta mig slagga på soffan på obestämbar tid om jag blir utslängd hemifrån. Precis som man som förälder måste hjälpa sina barn att skaffa bra syskonrelationer måste man hjälpa dem att skaffa bra vänskapsrelationer. Vi ser till att umgås med andra familjer, särskilt andra familjer som också har ett barn. Vi åker på semestrar ihop, vi lånar varandras barn, vi äter middag ihop ofta och så vidare. Mitt barn har kompisar som hon i högsta grad delar barndom med. De delar inte föräldrar, men de känner varandras familjesituationer utan och innan.