Inlägg från: Anonym (...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (...)

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Hade en jättebra graviditet,höll i gång i stallet enda fram tills 6 timmar innan vi åkte in till förlossningen,ridningen slutade jag dock med samma sekund jag plussade,men jag körde hästen ganska mycket,och alla stallsysslor osv fixade jag själv utan problem. Förlossningen gick kanonbra,och det är det häftigaste jag gjort,och skulle gärna göra om den igen.

Bebisen var helt underbar från början,h*n har aldrig riktigt grinat och grinat,utan dom gånger h*n blivit ledset så har det varit någon minut bara,h*n har ALDRIG varit otröstlig! Ingen kolik,och har ätit 2-4 ggr på nätterna,sen somnat om direkt. Ett riktigt skolboksexemplar om man säger så.

Endå känner jag att jag inte vill ha fler barn,sambon skulle kunna tänka sig en till,men jag känner att det räcker. MEN,jag får sånt fruktandsvärt dåligt samvete att h*n inte ska få ett syskon! Jag har själv en bror som jag älskar så otroligt mycket,och han var ju min bästa vän när vi var små,sambo har flera syskon,och dom finns där för varandra och ställer alltid upp.

Jag är rädd att våran ska känna sig ensam,speciellt den dagen vi går bort... Även rädd för att h*n ska få en tråkig uppväxt,att h*n alltid kommer sakna något...

Många säger även att vi kommer få det så mycket jobbigare med bara ett barn,om man har två så kan dom underhålla varandra,dom blir inte lika bortskämda,dom har alltid varandra osv..

Såå,jag vill ju så klart göra allt för mitt älskade barn,så jag har funderat på det här ett bra tag nu,hur man ska göra? För jag känner inget behov över huvud taget  för min del  att skaffa en till,inte sambon heller,men han kan nog tänka sig det mer än vad jag kan,men för vårat barn skull så känner jag att klart att h*n ska få ett syskon!

Hur har ni med bara ett barn resonerat? Har ni ångrat er? Har erat barn saknat något?

Och ni som varit/är ensambarn,har ni saknat något?

• Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??
  • Anonym (...)

Tack för alla tankar och åsikter! Ja,detta är något som jag tänker på ofta,och hur jag än vrider och vänder på det så blir jag inge klokare. Vi är rätt så unga än (27 och 30) ,så vi har ju tid på oss att fundera...

Innan jag vart gravid så var vi inte ens säkra på om vi skulle ha något barn överhuvudtaget. Sambon tyckte väll att nån gång så ville han ha iallafall,medans jag tyckte att det inte var så viktigt att man måste ha barn.

Graviditeten var INTE planerad,och tankarna gick redan då hur man skulle göra,även fast jag tror att vi aldrig skulle kunna klara av att göra en abort så nämndes det både en och två gånger,men slutade med att vi behöll,och vi såg fram emot den lilla krabaten. Sen har vi haft sån tur att allt gått relativt enkelt. Visst har det varit en rejäl omställning,och vi har fått planera om mycket,jag och hästen hade äntligen tagit ett stoooort steg frammåt,och var verkligen på gång,men där fick vi bryta allt igen,men det har absolut varit värt det,men nu känner jag att jag vill dit igen nu när barnet börjar bli så pass stor att h*n inte längre ammar,och jag kan lämna henom en hel dag med pappan om det är så (även om det ger mig superdåligt samvete att prioritera MIG några timmar i veckan)!

Jag är en riktig enstöring... Jag gillar (och behöver) mycket egentid,som jag spenderar i stallet och på hästryggen,det är där jag reder ut tankar och löser problem. Jag känner redan nu (har inte börjat jobba heltid än ens...) att tiden inte räcker till så bra alla dagar,och jag är livrädd att i framtiden inte ha tid för hästen,för det är som sagt där jag andas ut och hämtar ny energi,så att skaffa ytterligare ett barn gör så att det blir ännu mindre tid för mig (oj vad själviskt det lät..) och även för nuvarande barnet.

Ekonomin är inget problem,inte plats heller då vi redan bor i en stor fyra,så det finns redan ett extra sovrum. Barnvakt finns 20 meter bort om vi skulle behöva (min mamma).

Drömmen är att i framtiden köpa egen gård med lite mark och där vi kan ha hästen hemma,men då kommer vi ju till problemet att sånna gårdar ligger ju inte inne i stan direkt,utan då lär vi ut på landet,vilket betyder ännu mindre kompisar för vårat barn,och då skulle det ju vara toppen för h*n om h*n hade ett syskon iallafall...

Efter många funderingar och tankar så har jag insett att anledningen till att jag tvekar är att jag vill ha min egentid,också därför jag tvekade om barn överhuvudtaget.... H*n är dock det bästa som hänt oss,och jag skulle offra ALLT för henom,och även om det skulle komma ett syskon skulle vi självklart älska denna lika mycket. Men det skulle innebära att vi skulle få "offra" ännu mer,och ytterligare en gång få börja om från början. Och chanserna att allt ska gå lika galant igen känns väldigt små...

Samtidigt är jag livrädd för att det skulle hända något (hemska tanke) med barnet nu och vi skulle bli änglaföräldrar,att inte ha något levande barn kvar. Det skulle vara jättehemskt,för jag vill ju se vårat barn växa upp och få ena barn. Som någon skrivit här i tråden att deras bekantas dotter (???) gick bort vid 12 års ålder,och nu är dom själva. Det skrämmer mig!

Usch,nu svamlar jag bara igen. Men kort och gott; Ett barn till skulle jag älska precis lika högt och mycket som jag älskar våran barn nu så det är jag inte orolig över,MEN,jag skulle få offra ännu mer av mig,och jag vet inte om jag skulle kunna vara lycklig över att inte få komma ut på hästryggen regelbundet.

• Anonym (...)
    Anonym skrev 2013-04-02 11:05:05 följande:

Du låter egoistisk i mina ögon o bör nog bara ha ett barn. Vi ångrar BITTERT att vi inte skaffade flera barn när vi kunde, har nu ett barn o det känns så otroligt utsatt o känsligt... på alla sätt. VI tycker inte det finns något positivt alls med att bara ha ett barn, nästan som ett utanförhetsskap.

Kalla det ego du...

Igentligen är det inte ett dugg ego,får jag inte min egentid då och då kommer jag må dåligt,och hur bra mamma är man då? Och om jag vore ego så skulle jag inte ens fundera över syskon,för JAG är för tilfället (alltid?) nöjd med ett barn! Anledningen till att jag startade tråden beror ju på att jag vill göra allt för mitt barn,när vart det ego?

Och jag vet inte om jag skulle kalla nån för ego för att dom försökte få ihop sina intressen med familj,bara för att man får barn,ska man ge upp sig själv som person? Ger man inte upp allt för sig själv när man blir förälder,då är man ego?

Barnet har ju faktist en pappa också,så h*n blir inte ett dugg lidande över att jag sticker själv till stallet 2-3 dagar i veckan.

Förstår inte riktigt hur du menar,känner ni som föräldrar er utsatta,eller barnet? 
  • Anonym (...)
    Gladskit skrev 2013-04-02 16:28:55 följande:
    Fast vem har talat om hur mycket egentid som helst? Du har väl ingen aning om vare sig behoven eller hur mycket tid i minuter det handlar om? Att kalla det egentid är kanske också fel, men jag hittar inget bättre ord just nu.

Jag skulle inte bli bitter om jag inte fick min egentid. Jag kan däremot mycket väl tänka mig att jag kommer känna viss bitterhet om jag följer normen, skaffar ett barn till och sedan mår dåligt för att jag inte känner att jag räcker till och för att jag förstört något som just idag känns som ett vinnande koncept.

Tack,det var det jag letade efter,just nu funkar det verkligen toppen,alla är glada och lyckliga,och vi känner att vi har mycket tid att ge till vårat barn.

Och för att inte alla ska missförstå mig så har jag som sagt fått minska ner MYCKET på mina intressen vilket jag gör med glädje för att vara med sonen,men jag vet inte om jag vill riskera ett vinnande koncept som sagt med att skaffa ytterligare ett barn bara för att ge nuvarande ett syskon,för åter igen så känner jag mig klar med barn. Nu funkar allt så himla bra!

Och till hästen så måste jag ju,det är faktist ett levande djur som lär tas hand om,om det hade handlat om innebandy eller fotboll som någon annan skrev så vore det ju enklare att lägga ner för en period. Det går inte att jämföra äpplen med päron..Jag kan liksom inte låsa in hästen i stallet och öppna om 2-3 år.

Oftast så har jag hela familjen med mig,men dom få gångerna jag rider så kan jag inte ta med bebisen (självklart),och då handlar det om en timme i skogen,det är min egentid. På många här så låter det som om jag hänger i stallet mer eller mindre hela dagarna och bara tänker på mig själv. Och för övrigt så är det inte bara hästen det handlar om till att jag tvekar,det är mycket mer än så.

Menar ni verkligen att ni inte har någon egentid alls? Varken ni eller pappan? Är ni med erat barn alla timmar om dygnet ni inte är på jobbet? Förstår inte vad som är så hemskt med att tänka på sig själv ibland? Barnet har ju två föräldrar,och h*n är ju med sin pappa dom få gångerna jag tar en ridtur,och jag tycker det är nyttigt att barnet kan få vara med en förälder åt gången också.

Och "hur mycket egentid som helst" har jag aldrig pratat om,och skulle aldrig vilja heller,utan åter igen,jag vill kunna ut i skogen på hästryggen en timme då och då för att hämta ny energi. Att resa utan barn som någon annan nämnde skulle jag ALDRIG vilja göra,jag längtar ihjäl mig efter mitt barn om vi är ifrånskilda några timmar,att göra en hel resa utan h*n,att sova utan att ha henom brevid kan jag inte tänka mig,så där är vi då väldigt olika,det är som sagt nån timme då och då som jag räknar som egentid. Men ett till barn kanske inte det skulle funka,barnet kanske inte alls är nöjd att bli ensam med pappan,kanske skriker i kolik hela nätterna så det enda man vill göra om det blir en paus är att sova,osv.

Den enda anledningen att skaffa ett barn till är för att ge barnet ett syskon. Frågan är ju om det är "rättvist" mot en själv??? Om vi inte skaffar ett barn till,är det då rättvist mot nuvarande barnet som inte får ett syskon???

Detta är mina tankar nu,vad vi känner om 5-6 år har jag ingen aning om,då kanske vi tänker annorlunda,hästen är äldre och är lättare att få hjälp med,vi kanske har en egen gård så det inte går lika mycket tid i stallet osv. Vi har ju tid på oss,10 år till om det är så...
  • Anonym (...)
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-04-02 20:39:49 följande:
    Fast hade jag, som har lidit så mycket av att inte ha syskon, fått veta att min mamma valt bort småsyskon för att en häst var viktigare, så hade jag sagt upp kontakten med henne... Min mamma avråddes från att skaffa fler barn, p.g.a. hon diagnosticerades med giftstruma när jag var baby, genomgick en operation då läkaren tog bort för mycket av sköldkörteln, och blev tvungen att äta thyroidhormoner som ger fosterskador resten av livet. Detta är något som jag kan förstå, för att hon inte hade något annat val.
    Men guuuuuuuuud! Läs om och läs rätt! Det är INTE pga hästen,utan det är pga att allt funkar så himla bra nu,vi hinner få lite egentid på varsit håll både jag och sambon om vi behöver. Att det sen är just hästen jag väljer att lägga min "egentid" på har ingenting med saken att göra,hade lika gärna kunnat vara att jag ville gymma,simma,gå på spa, osv. Däremot så kan jag självklart inte stuva in hästen i ett hörn och ta fram om några år när det passar bättre. Ser heller ingen anledning till att göra det då det funkar helt perfekt i dagsläget där alla mår bra och är lyckliga.

Jag väljer inte bort syskon pga hästen,utan jag väljer ev bort syskon pga att jag känner att jag vill inte ha mer barn. 

Sen skulle jag ju så klart älska det andra barnet lika mycket när det väl kom,men känslan att skaffa ett barn bara för att göra syskon tycker jag känns så fel.  Och det är det tråden handlar om,oavsett häst eller inte. Jag skulle ju inte få mer lust att skaffa ett barn till om jag skulle vara utan häst tex...

• Anonym (...)
    Christi38 skrev 2013-04-03 12:07:46 följande:
    Endabarn,
    Jag har läst flera av dina inlägg här och jag får en stor känsla av sorg hos dig. Det känns som att du lagt ner så mycket energi på att romantisera syskonskap och det kan inte vara nyttigt nånstans!

Ja jag har en bror. Ja vi står varandra nära idag. Vi var som hund och katt när vi var små men ja, det var en trygghet iaf.

Men Som vuxen står min bror inte i centrum. Jag bygger inte upp mitt liv på att jag har en bror. Han har sin familj, jag har min. Vi har dessutom vänner och bekantskapskrets på olika håll.

Jag ber inte honom flytthjälp varje gång jag flyttar. Jag har aldrig bett om barnvakt heller. Och jag "behöver" inte ringa honom om något händer, det finns andra. Vad jag menar är att jag lever inte mitt liv utefter att jag HAR syskon, vilket det känns som att du gör, att du INTE HAR syskon tar väldigt mycket plats i ditt liv känns det som?

Försök, för din egen skull, att vara glad för det du har ist! :)
    Kan inte annat än att hålla med dig! Visst så älskar jag självklart min bror,men det är liksom ingen person jag umgås med nu. Vi träffas i bland,men han är ingen jag ber om hjälp,eller pratar tunga tankar med.

Däremot så lekte vi ganska mycket när vi var små upp tills jag var runt 10,då var det bara hästar i huvudet och det var ju inte så intressant med havremoppar enligt brorsan. Minns dock än i dag när vi stog i fönstret och väntade på tomten tillsammans,och speedade upp varandra så vi var alldeles sprilliga! Skrattande Sånna saker önskar jag att vårat barn ska få uppleva,men nu i vuxen ålder så känner jag liksom inget "behov" av brorsan (FY vad hemskt det lät,men hoppas ni förstår rätt?) det är ju inte så att jag skulle sakna det OM JAG INTE REDAN HADE HAFT MIN BROR,för så pass sällan som vi ses/pratar så. Jag skulle ALDRIG välja bort honom nu.

Jag ju gå sönder om något skulle hända brorsan,men hade jag inte haft en bror så skulle jag nog inte sakna det heller...

Vi har verkligen inget otalt med varandra,och blir så glada när vi väl ses,men det blir väldigt sällan. Alla tunga och svåra grejer delar jag med sambon och mina bästa vänner.

Dock kan jag tänka mig att brorsan är den som jag kommer vända mig till mest när någon av våra föräldrar går bort,då kommer vi nog prata många minnen,och skratta och gråta om vartannat,för barndommen vi hade vet ju brorsan mest om,det var ju något som VI upplevde.

Som sagt så har vi några år på oss,blir det fler barn så blir det,blir det inte fler så blir det inte. Har varit skönt att få er syn på det hela,och det fick mig iallafall att inse att det inte är skammligt att bara ha ett barn "med flit",även om en del tycker att man är helt ego..  Jag gillar dock våran trio som den är nu.

• Anonym (...)
    Anonym skrev 2013-04-04 17:57:51 följande:

Det verkar vara en hel del som anser att man ska skaffa fler än ett barn för att:

* Nummer ett ska slippa bli ensam
    * Större barnaskara ska motverka introverta/prestationspressade/ångestfyllda/egoist iska individer
    * "Backup-ungar" borgar för att föräldrarna inte ska behöva bli lika ledsna om en av ungarna dör
    * Ett vuxet barn inte ska behöva bära bördan av föräldrarnas frånfälle alldeles själva 

Fast med det resonemanget väcks ju några frågor...

* Bör barn alstras för att utgöra sällskap
    * Upplevs något så fruktansvärt som ett barns död som lindrigare om man har fler
    * Tänk på den stackars saten som ska begrava både föräldrar OCH syskon (fast man kanske inte blir lika ledsen när man är van vid att folk dör?)

Jag tycker för övrigt inte att små barnaskaror utgör något stort samhällsproblem. Snarare kan jag ibland undra hur folk tänker som skaffar så många barn att de inte kan ta hand om dem om de blir ensamstående.
    Skilsmässor, separationer och dödsfall är ju inte helt uteslutet.
    Många tenderar också att börja "tro på ödet" så fort de inte använt fullgott preventivmedel och säger då att graviditeten "var MENAD".
    Det verkar ibland ägnas mer planering och eftertanke vid husköp och bröllop än vid barnalstrande.  

Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??