Anonym (men för i h...) skrev 2013-04-04 23:00:10 följande:
Åh fy för att begrava någon av mina systrar, särskilt den yngre för det är inte "naturligt" eller vad man ska säga. Men även den större, hon har ju lärt mig så mycket. Vilken enorm förlust!
Jag hade hellre begravt mina föräldrar flera gånger om än mina systrar, gud vilken sorg och smärta. Jag hade aldrig blivit hel igen.
Apropå nåt helt annat så skaffade mina föräldrar ett barn som gav dem barnbarn men som nu har sagt upp kontakten. Mina föräldrar får alltså inte träffa sina barnbarn, och den syrran kommer då fan inte (få) hjälpa oss att begrava våra föräldrar.
Jag tror fortfarande att så mycket handlar om föräldarna, om ensambarnen (vadå "ensam"??) inte har det bra.
Min lillasyster omkom i en trafikolycka för över 10 år sedan. Jag tänker på henne varje dag, och saknaden är enorm. Men man blir faktiskt "hel" ändå, och jag har ett kanonliv idag. Klart det har påverkat mig mycket, och det har varit tuffa år med att komma igenom värsta sorgen. Jag och min bror har blivit extremt tajta efter det som hänt, så självklart är jag glad att jag har min bror och att vi kunnat finnas för varandra.
Men som många skriver, att ha syskon gör inte automatiskt att man har någon att dela sorg och glädje med. Många omkring mig har syskon, men när det kommer till att vårda gamla föräldrar, dela upp arv osv så har det lett till bråk och besvikelser som gör att de aldrig blir vänner igen.
Att vi bestämt oss för att skaffa bara ett barn trots att vi båda har syskon har med två saker att göra. Dels är vi ganska gamla nu. Vi väntar nu, 34 år gamla vårt första barn. Jag tycker inte det är schysst att skaffa barn för tätt, om man har ett val. Blir det så så blir det så, och då gör man det bästa av det och jag är säker på att de flesta barn mår bra även om de är födda tätt. Det innebär att vi vill att vårt barn ska vara någonstans mellen 3-5 år när vi skaffar ett andra barn. Det innebär högre risker och det innebär att vi kommer vara gamla när våra barn är tex tonåringar. Återigen, blir det så så är jag övertygad om att det kommer gå bra ändå, men jag vill inte ha det så och inte min sambo heller.
Den andra anledningen till att vi vill ha ett barn är vi båda har hobbiesar som tar mycket tid. Vi vill fortsätta med det, och också att vårt barn ska få vara en del av våra intressen. Med ett barn är det enkelt, enkelt att ta med och enkelt att få barnvakt. Egoistiskt, ja kanske. Men det finns mycket barn i samma ålder som också är med vilket gör att jag inte tror att vår dotter kommer vara så ensam ändå.
Men vem vet, inget är hugget i sten, vi kanske ångrar oss längre fram och då är det skönt att ha valmöjligheten att vi kan skaffa ett barn till, om det fungerar. Vi har också pratat om att bli stöd, eller fosterfamilj så att skaffa fler barn behöver för oss inte innebära att skaffa ett biologiskt syskon i traditionell mening, och kanske inte att ha ett barn till på "heltid".