• Anonym

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Jag vill ha många barn, svärmor fick bara ett barn, hennes nya man ville inte ha fler barn. Detta sörjer hon än idag :-/. Är du det minsta osäker tveka inte för du ångrar dig sedan.

• Anonym

intressant tråd då jag själv funderar över samma sak... har inga barn alls men som jag känner nu vill jag bara ha ett. Har själv syskon som jag inte har särskilt stort utbyte med, men samtidigt vittnar ju många ensambarn om att de saknar syskon, så det är knepigt tycker jag.

• Anonym

Jag är ensambarn och saknar syskon.. Jag väljer själv att skaffa fler barn, väntar nu andra. Jag kan känna mig aå ensam ibland. Ser hur min mamma har en nära relation med sin syster och jag har i gen möjlighet att ha en sån relation.. Det är en sorg för mig

• Anonym

Jag hade några vänner som bara skaffade ett barn, när det barnet var tolv så avled hon. Då kände dom att dom borde skaffat fler för nu stod dom där utan barn. Under barnets uppväxt tänkte dom dock aldrig så.

Jag tror man gör det man som förälder trivs med jag skulle ha haft ett barn om vi inte även hade ett spiralbarn

• Anonym

jag är ensambarn och jag är varken bortskämd eller inte kunnat roa mig själv :)
    dock har jag tack vare att jag inte har syskon fått mycket upplevelser (förmåner) som jag kanske inte skulle fått uppleva annars som resor, störst sovrummet... 

bara för att man har syskon får man inte en kanonrelation och är bästa vänner för livet...!
    den största nackdelen när man skulle "klippa bandet" och testa sina vingar, mina föräldrar hängde inte med på att jag blivit stor och tyckte nog det var jobbigt, som jag upplevde det. DÅ önskade jag att jag hade haft ett yngre syskon ;)

• Anonym

Jag är ett "ensambarn" (konstigt uttryck egentligen) och kan inte se att jag fått några men av det. Möjligen bortskämd med kärlek och uppmärksamhet, för pengar fanns det lite av.
    Jag kände mig aldrig ensam som barn och blev utåtriktad, social och en hejare på att skaffa lekkamrater.

Jag tycker alltså att jag präglats positivt av min uppväxt såtillvida att jag aldrig har haft några som helst problem att underhålla mig själv eller att gå ut och skaffa vänner.
    Jag var inte heller lillgammal men det kanske beror på föräldrarna eller ens egen personlighet, vet inte.

Tycker det är märkligt att folk som skaffar ett barn ska behöva förklara och försvara sitt val och som nästan blir anklagade för att vara hemska föräldrar som dömer barnet till ett liv i ensamhet.
    Jag tycker det låter betydligt ruggigare när folk upphör att säga att de ska skaffa barn och istället börjar säga att de ska skaffa syskon - inte för att de önskar sig många barn utan för att annars blir det synd om det barn de redan har.
    "Mamma, varför skaffade ni mig"?
    "För att din syster/bror skulle få någon att leka med"

Vi är som sagt olika och detta är MIN upplevelse. 

• Anonym
    Anonym (Ensam och ledsen) skrev 2013-04-01 09:30:26 följande:
    Jag är ensambarn, kommer ihåg alla gånger jag grät för jag kände mig ensam. Skulle alltid fixas med att ha med kompisar på semestrar och annars hoppas på att träffa andra barn på plats, och jag var grymt blyg och tyckte det var superjobbigt. Har därför valt att ha flera barn själv. Och faktiskt, sedan första barnet kom (har nu fyra) så känner jag mig äntligen inte ensam :).
    Anonym (Endabarn) skrev 2013-04-01 09:58:36 följande:

Känner igen känslan! När jag fick upp mitt första barn i famnen, så släppte mycket av ensamhetsångesten och rädslan jag burit på i hela mitt liv! Äntligen någon som jag hörde ihop med på ett SJÄLVKLART sätt. Som jag ALLTID skulle ha en relation till livet ut, och som inte bara kunde byta ut mig mot någon annan, som var mycket roligare. För jag skulle alltid vara hans mor...

Nä, jag tror aldrig att man kan vara lika trygg med några andra relationer än blodsbanden.  Hälften av alla äktenskap spricker också idag, så man kan inte heller känna sig i hamn bara för att man är gift...
    Måste säga att det låter som en märklig relation till sina barn... jo, dina barn kommer "byta ut dig" mot någon annan, när han träffar någon att ha en relation med. Tror att det är såna som känner som ni (nu säger jag alltså inte att NI kommer att bete er så) som håller fast vid sina barn på ett osunt sätt.

• Anonym

själv tänker jag planera för två barn :) sen får jag se. men blir det bara ett så är jag nöjd ändå :)

men det jag tänker på är att barn som inte har syskon eller är rejäla sladdisar i kombo med att börja fsk först vid 3 års ålder har svårt att dela med sig och vänta på sin tur. (jag jobbar på fsk)

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2013-04-01 23:59:05 följande:
    Tack för alla tankar och åsikter! Ja,detta är något som jag tänker på ofta,och hur jag än vrider och vänder på det så blir jag inge klokare. Vi är rätt så unga än (27 och 30) ,så vi har ju tid på oss att fundera... Innan jag vart gravid så var vi inte ens säkra på om vi skulle ha något barn överhuvudtaget. Sambon tyckte väll att nån gång så ville han ha iallafall,medans jag tyckte att det inte var så viktigt att man måste ha barn.Graviditeten var INTE planerad,och tankarna gick redan då hur man skulle göra,även fast jag tror att vi aldrig skulle kunna klara av att göra en abort så nämndes det både en och två gånger,men slutade med att vi behöll,och vi såg fram emot den lilla krabaten. Sen har vi haft sån tur att allt gått relativt enkelt. Visst har det varit en rejäl omställning,och vi har fått planera om mycket,jag och hästen hade äntligen tagit ett stoooort steg frammåt,och var verkligen på gång,men där fick vi bryta allt igen,men det har absolut varit värt det,men nu känner jag att jag vill dit igen nu när barnet börjar bli så pass stor att h*n inte längre ammar,och jag kan lämna henom en hel dag med pappan om det är så (även om det ger mig superdåligt samvete att prioritera MIG några timmar i veckan)! Jag är en riktig enstöring... Jag gillar (och behöver) mycket egentid,som jag spenderar i stallet och på hästryggen,det är där jag reder ut tankar och löser problem. Jag känner redan nu (har inte börjat jobba heltid än ens...) att tiden inte räcker till så bra alla dagar,och jag är livrädd att i framtiden inte ha tid för hästen,för det är som sagt där jag andas ut och hämtar ny energi,så att skaffa ytterligare ett barn gör så att det blir ännu mindre tid för mig (oj vad själviskt det lät..) och även för nuvarande barnet. Ekonomin är inget problem,inte plats heller då vi redan bor i en stor fyra,så det finns redan ett extra sovrum. Barnvakt finns 20 meter bort om vi skulle behöva (min mamma).Drömmen är att i framtiden köpa egen gård med lite mark och där vi kan ha hästen hemma,men då kommer vi ju till problemet att sånna gårdar ligger ju inte inne i stan direkt,utan då lär vi ut på landet,vilket betyder ännu mindre kompisar för vårat barn,och då skulle det ju vara toppen för h*n om h*n hade ett syskon iallafall...Efter många funderingar och tankar så har jag insett att anledningen till att jag tvekar är att jag vill ha min egentid,också därför jag tvekade om barn överhuvudtaget.... H*n är dock det bästa som hänt oss,och jag skulle offra ALLT för henom,och även om det skulle komma ett syskon skulle vi självklart älska denna lika mycket. Men det skulle innebära att vi skulle få "offra" ännu mer,och ytterligare en gång få börja om från början. Och chanserna att allt ska gå lika galant igen känns väldigt små...Samtidigt är jag livrädd för att det skulle hända något (hemska tanke) med barnet nu och vi skulle bli änglaföräldrar,att inte ha något levande barn kvar. Det skulle vara jättehemskt,för jag vill ju se vårat barn växa upp och få ena barn. Som någon skrivit här i tråden att deras bekantas dotter (???) gick bort vid 12 års ålder,och nu är dom själva. Det skrämmer mig! Usch,nu svamlar jag bara igen. Men kort och gott; Ett barn till skulle jag älska precis lika högt och mycket som jag älskar våran barn nu så det är jag inte orolig över,MEN,jag skulle få offra ännu mer av mig,och jag vet inte om jag skulle kunna vara lycklig över att inte få komma ut på hästryggen regelbundet.

Du låter egoistisk i mina ögon o bör nog bara ha ett barn. Vi ångrar BITTERT att vi inte skaffade flera barn när vi kunde, har nu ett barn o det känns så otroligt utsatt o känsligt... på alla sätt. VI tycker inte det finns något positivt alls med att bara ha ett barn, nästan som ett utanförhetsskap.
  • Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2013-04-02 10:59:01 följande:
    Jag tror man kan påverka jättemycket som förälder. Man får uppmuntra en nära relation mellan syskonen, helt enkelt. 

Så är det, jag och mina syskon står varandra otroligt nära och det är mycket tack vare att våra föräldrar alltid förespråkade att vi skulle ta hand om varandra, hjälpa varandra och så vidare.
Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??