Inlägg från: Anonym (Endabarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Endabarn)

Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??

Jag är endabarn och har alltid saknat syskon. Jag har alltid känt mig mindre trygg än dom som har syskon, och kommer nog att göra så livet ut - trots att det blivit mycket bättre sedan jag fick min egen familj.

Som barn hade dom med syskon alltid ett övertag. De hade alltid varandra, medan jag alltid måste gå runt mellan gårdarna och fråga om jag fick vara med och leka någonstans. Man hade ingen som man var SJÄLVKLAR för, som man självklart kom i första rummet för i skaran barn/ungdomar. Ingen som självklart hade varit på ens sida i olika bråk, konflikter, mobbningssituationer... Detta visste ju de andra barnen/ungdomarna om. De skulle inte ha vågat ge sig på någon som hade ett par stora, starka brorsor, liksom...

Utan man hade endast relationer som man kunde knyta själv, och de var alltid bräckliga. En bästis kunde vara väldigt nära ett tag - men hon kunde när som helst svika och skaffa sig en annan bästis. (Och så skedde också, flera gånger.) Dessutom missade man mycket roligt. Mycket tid tillbringades ju med vuxna, eller ensam - medan andra lekte med sina syskon. Det är lätt att bli lillgammal och annorlunda.

Och även som vuxen, när andra självklart vänder sig till sina syskon i första hand, när de behöver barnvakt eller flytthjälp eller någonstans att sova ett tag när de åkt ut från andrahansboendet eller blivit utkastade av sin sambo. Var skulle JAG sova om det hände mig - på ett härbärge för missbrukare..?

• Anonym (Endabarn)
    Anonym (inga fler) skrev 2013-03-30 20:06:48 följande:
    Jag har ett barn och vi är överens om att inte skaffa fler. Jag känner igen det dåliga samvetet som du nämner och jag själv står mina syskon otroligt nära. Men, det finns ju inget som säger att våra barn får en bra syskonrelation heller.
    Jag får ofta kommentarer om hur själviska vi är som inte vill skaffa syskon till vår son och att det alltid kommer att saknas något i hans liv, men jag försöker ignorera deras pikar. Jag menar, är det inte bättre att vi låter bli att skaffa barn mot vår vilja, och lägger 100% på det fina barn vi har? Vi vill inte skaffa barn för hans skull, det ska ju vara för att VI VILL ha ett till i så fall! Han kommer inte sakna något han aldrig haft.

Det är väl klart att man kan sakna något man aldrig haft! Jag har ALLTID saknat syskon! Tror du att människor som aldrig haft en partner aldrig har saknat det? Att barnlösa inte saknar något???
  • Anonym (Endabarn)

För övrigt påverkar det ju även nästa generation. Mina barn har ju inga morbröder eller mostrar, och det kan inte bli några kusiner. Som tur är har de fastrar (men inga farbröder), men de kommer av olika skäl inte att få fler kusiner än den ende som de redan har, och som är svårt handikappad. Det saknas en massa människor som normalt borde ha ingått i deras nätverk. Deras skyddsnät.

• Anonym (Endabarn)
    Anonym skrev 2013-03-31 07:24:24 följande:
    Jag är ensambarn och saknar syskon.. Jag väljer själv att skaffa fler barn, väntar nu andra. Jag kan känna mig aå ensam ibland. Ser hur min mamma har en nära relation med sin syster och jag har i gen möjlighet att ha en sån relation.. Det är en sorg för mig

Jo, precis. Och tänk om ens enda barn inte skulle få någon egen familj. Då har han eller hon inte en enda anhörig när föräldrarna är borta! Bara mer eller mindre osäkra vänskapsförhållanden, samt betald personal i olika skepnader - som också har sina egna familjer som kommer först.
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym skrev 2013-04-01 01:47:42 följande:
    Jag är ett "ensambarn" (konstigt uttryck egentligen) och kan inte se att jag fått några men av det. Möjligen bortskämd med kärlek och uppmärksamhet, för pengar fanns det lite av.
    Jag kände mig aldrig ensam som barn och blev utåtriktad, social och en hejare på att skaffa lekkamrater.

Jag tycker alltså att jag präglats positivt av min uppväxt såtillvida att jag aldrig har haft några som helst problem att underhålla mig själv eller att gå ut och skaffa vänner.
    Jag var inte heller lillgammal men det kanske beror på föräldrarna eller ens egen personlighet, vet inte.

Det kan säkert ha med grundpersonligheten att göra OCKSÅ. Men om man har en sådan personlighet att man HAR svårt att skaffa vänner och senare partner, så blir det ju ett Helvete att vara enda barn. För då har man ju INGEN ALLS. Enstöringar med syskon, brukar i alla fall alltid kunna åka till något av sina syskon för att fira jul, påsk, midsommar o.s.v.. De har någon som håller koll på att de inte bara försvinner. Någon som kan ingripa om de hamnar på sjukhus eller gruppboende (t.ex. efter en olycka som medför hjärnskada eller förlamning), och inte blir väl behandlade där. Någon som kan föra deras talan.

Jag minns än idag ångesten jag kände innan jag fick mina barn, att jag skulle råka ut för något sådant. Att inte ha en människa man kan lita på, utan vara helt i händerna på betald personal... 
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (Ensam och ledsen) skrev 2013-04-01 09:30:26 följande:
    Jag är ensambarn, kommer ihåg alla gånger jag grät för jag kände mig ensam. Skulle alltid fixas med att ha med kompisar på semestrar och annars hoppas på att träffa andra barn på plats, och jag var grymt blyg och tyckte det var superjobbigt. Har därför valt att ha flera barn själv. Och faktiskt, sedan första barnet kom (har nu fyra) så känner jag mig äntligen inte ensam :).

Känner igen känslan! När jag fick upp mitt första barn i famnen, så släppte mycket av ensamhetsångesten och rädslan jag burit på i hela mitt liv! Äntligen någon som jag hörde ihop med på ett SJÄLVKLART sätt. Som jag ALLTID skulle ha en relation till livet ut, och som inte bara kunde byta ut mig mot någon annan, som var mycket roligare. För jag skulle alltid vara hans mor...

Nä, jag tror aldrig att man kan vara lika trygg med några andra relationer än blodsbanden.  Hälften av alla äktenskap spricker också idag, så man kan inte heller känna sig i hamn bara för att man är gift...
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym skrev 2013-04-01 16:26:42 följande:
    Måste säga att det låter som en märklig relation till sina barn... jo, dina barn kommer "byta ut dig" mot någon annan, när han träffar någon att ha en relation med. Tror att det är såna som känner som ni (nu säger jag alltså inte att NI kommer att bete er så) som håller fast vid sina barn på ett osunt sätt.

Jag fattar att mina barn kommer att gifta sig och få barn, och då räknar jag med att deras partners och barn (mina barnbarn ju!) också kommer att bli sådana personer, som jag är självklar för och som jag alltid har. Så det är inget jag skulle försöka hindra. Ju mer familj jag kan få, desto bättre, efter min ensamma, isolerade, otrygga uppväxt...

Jag menade att jag inte kan bli utbytt som MAMMA. Jag kommer alltid att vara min sons och min dotters enda MAMMA. Till skillnad från om man är någons sambo, älskarinna eller väninna. Då kan man alltid bli utbytt mot någon som är mycket yngre/sexigare/mer underhållande än vad man själv är... och så ser man aldrig den personen mer. För det finns inget SJÄLVKLART band som är för evigt. DET räknar jag med att mamma-barn-bandet är.  
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (...) skrev 2013-04-02 19:01:33 följande:

Tack,det var det jag letade efter,just nu funkar det verkligen toppen,alla är glada och lyckliga,och vi känner att vi har mycket tid att ge till vårat barn.

Och för att inte alla ska missförstå mig så har jag som sagt fått minska ner MYCKET på mina intressen vilket jag gör med glädje för att vara med sonen,men jag vet inte om jag vill riskera ett vinnande koncept som sagt med att skaffa ytterligare ett barn bara för att ge nuvarande ett syskon,för åter igen så känner jag mig klar med barn. Nu funkar allt så himla bra!

Och till hästen så måste jag ju,det är faktist ett levande djur som lär tas hand om,om det hade handlat om innebandy eller fotboll som någon annan skrev så vore det ju enklare att lägga ner för en period. Det går inte att jämföra äpplen med päron..Jag kan liksom inte låsa in hästen i stallet och öppna om 2-3 år.

Oftast så har jag hela familjen med mig,men dom få gångerna jag rider så kan jag inte ta med bebisen (självklart),och då handlar det om en timme i skogen,det är min egentid. På många här så låter det som om jag hänger i stallet mer eller mindre hela dagarna och bara tänker på mig själv. Och för övrigt så är det inte bara hästen det handlar om till att jag tvekar,det är mycket mer än så.

Menar ni verkligen att ni inte har någon egentid alls? Varken ni eller pappan? Är ni med erat barn alla timmar om dygnet ni inte är på jobbet? Förstår inte vad som är så hemskt med att tänka på sig själv ibland? Barnet har ju två föräldrar,och h*n är ju med sin pappa dom få gångerna jag tar en ridtur,och jag tycker det är nyttigt att barnet kan få vara med en förälder åt gången också.

Och "hur mycket egentid som helst" har jag aldrig pratat om,och skulle aldrig vilja heller,utan åter igen,jag vill kunna ut i skogen på hästryggen en timme då och då för att hämta ny energi. Att resa utan barn som någon annan nämnde skulle jag ALDRIG vilja göra,jag längtar ihjäl mig efter mitt barn om vi är ifrånskilda några timmar,att göra en hel resa utan h*n,att sova utan att ha henom brevid kan jag inte tänka mig,så där är vi då väldigt olika,det är som sagt nån timme då och då som jag räknar som egentid. Men ett till barn kanske inte det skulle funka,barnet kanske inte alls är nöjd att bli ensam med pappan,kanske skriker i kolik hela nätterna så det enda man vill göra om det blir en paus är att sova,osv.

Den enda anledningen att skaffa ett barn till är för att ge barnet ett syskon. Frågan är ju om det är "rättvist" mot en själv??? Om vi inte skaffar ett barn till,är det då rättvist mot nuvarande barnet som inte får ett syskon???

Detta är mina tankar nu,vad vi känner om 5-6 år har jag ingen aning om,då kanske vi tänker annorlunda,hästen är äldre och är lättare att få hjälp med,vi kanske har en egen gård så det inte går lika mycket tid i stallet osv. Vi har ju tid på oss,10 år till om det är så...
    Fast hade jag, som har lidit så mycket av att inte ha syskon, fått veta att min mamma valt bort småsyskon för att en häst var viktigare, så hade jag sagt upp kontakten med henne... Min mamma avråddes från att skaffa fler barn, p.g.a. hon diagnosticerades med giftstruma när jag var baby, genomgick en operation då läkaren tog bort för mycket av sköldkörteln, och blev tvungen att äta thyroidhormoner som ger fosterskador resten av livet. Detta är något som jag kan förstå, för att hon inte hade något annat val.
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (men för i h...) skrev 2013-04-02 22:03:50 följande:
    Partner? Vänner?

Jag känner många som hellre vänder sig till någon av ovanstående när föräldrar ska begravas. Det behöver inte vara som i ditt fall.

Beklagar sorgen, även om det kanske var längesen. Beklagar dessutom att du inte haft någon att dela den med.   

Men det är ju inte partnerns föräldrar! Det är hans eller hennes SVÄRföräldrar! Finns många människor som är glada när svärföräldrarna dör... och inte alls någon som man kan dela sorgen med, tvärtom!
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (ett barn) skrev 2013-04-02 22:07:16 följande:
    Jag har också tänkt på det där. De som inte har några syskon önskar att de hade haft det eftersom de vill ha någon att dela en massa saker med. De som har syskon, men av någon anledning inte har en bra kontakt med sina syskon "gillar läget" på ett annat sätt.

Det är väl inte så konstigt..? De som har syskon, men ingen bra kontakt med dem, har i alla fall fått en chans!
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (ensambarnet) skrev 2013-04-04 18:30:35 följande:
    Hej! Jag är ensambarn och har fått mkt gott ur det! Jag har lärt mig ta vara på mig själv, sysselsätta mig själv och var nöjd med den tillvaron jag hade. Jag lekte gott för mig själv och utvecklade på så sätt en otrolig uppfinnelserikedom och en rik "inre" värld med stor fantasi. Eftersom jag är ganska blyg och introvert så är jag säker på att om jag fått ett syskon så hade han/hon lätt styrt med/över mig. 

Ja, det där med fantasin känner jag igen. Men jag håller inte med om att det var något bra. Det var en försvarsmekanism - ett sätt att överleva! Jag fick helt orealistiska förväntningar från alla romaner jag läste, och i synnerhet på kärleken. Hur Drömmannen skulle vara, hur jag skulle träffa honom av en slump på ett romantiskt sätt o.s.v.. Jag var helt borta från mina jämnårigas liv, där de hade förhållanden med killar i verkligheten. Jag fattade aldrig hur de bar sig åt för att träffa dessa killar och få till dessa relationer...

Så totalt borta för hela min egen generation, hade jag aldrig kunnat bli om jag haft syskon. 
  • Anonym (Endabarn)
    Fanny b skrev 2013-04-05 08:12:38 följande:

Just det. När min mormor var dålig så var det min mamma som fick dra det största lasset med att hjälpa henne, då hon bodde i samma stad som mormor medans hennes syskon bodde långt därifrån. Mina mostrar gjorde vad de kunde för att hjälpa till men de kunde ju inte komma på vardagar för att följa med mormor till läkaren t ex.

Fast även om de andra inte kan hjälpa till så mycket praktiskt, så skulle det vara ett stort stöd att bara ha några att diskutera med, som hade samma relation till den gamle. Det är inte samma sak att fråga sin man, för han har inte den relationen och kommer inte att få lika dåligt samvete senare, om man börjar ångra ett visst beslut. Barnen måste ha nått en viss ålder och mognad, om man ska kunna samråda med dem. Likaså med läkare och annan personal på sjukhuset. Det hjälper inte att diskutera med någon, som ser tusentals patienter och snart har glömt just ens egen gamla mamma eller pappa. (Jag tänker t.ex. på beslut kring livsuppehållande åtgärder eller inte.)
  • Anonym (Endabarn)
    :anAnonym (Ett barn) skrev 2013-04-05 11:10:05 följande:
    Mot barnen, jag och mina syskon är födda tätt. 3 st på 3 år. Hur mycket mina föräldrar än har gjort för oss så är det svårt att hinna ge alla egentid och chans att få uppmärksamhet. Det finns massa forskning inom området också, där man kommit fram till att 3 år är bästa tiden mellan syskon för att man ska hitta sin identitet osv. Men eftersom jag inte kan hänvisa till någon sådan, och vet att det brukar bli tjaffs här när man tar upp det går det bra att bortse från forskningen och gå på min egen upplevelse bara.

Att vi var så tätt gjorde att vi gick in i alla perioder nästan samtidigt, typ trotsålder, tonåren osv. Och det har alltid varit mycket konkurrens mellan oss. Vi bråkade mer eller mindre till vi var runt 18 år. Klart vi hade kul däremellan också men mycket bråk. Som sagt, jag gick sönder när min syster gick bort, och min bror är min närmsta vän idag. Men om man kan välja tycker jag personligen att det är bättre att det är några år mellan barnen, baserat på mina egna upplevelser.

Men det är säkert väldigt olika, precis som vi i denna tråd läst   "endabarn" som tycker det varit kasst, och "endabarn" som tycker det varit bra. På samma sätt finns det säkert de som har upplevt det som en stor fördel att vara födda så tätt.  
    Fast jag undrar om vi inte psykologiserar och krånglar till det för mycket nu..? I Sverige förr så hade folk c:a åtta barn, och i många andra länder är det så fortfarande. Vissa av alla dessa syskon är födda tätt, andra inte. Verkar gå utmärkt. Och hur eller hur, så tror jag att INGET kan vara mer skadligt för ett barn (när det gäller syskonfrågan alltså), som att inte ha några syskon alls.

Jag tror förresten till och med att man har mest glädje av ett syskon, som man har så liten åldersskillnad till som möjligt. I barndomen är ju redan tre år en stor åldersskillnad i barnens värld. Den som går i 1:an lever ett helt annat liv än fyraåringen, och den som går i 7:an fortfarande ett helt annat liv än tioåringen. Med bara ett års åldersskillnad hade man ju levt i SAMMA värld och kunnat dela nästan allt ifrån småbarnsåren redan.
  • Anonym (Endabarn)
    Anonym (gärna syskon) skrev 2013-04-05 21:39:58 följande:
    Ja, det är ju din uppfattning, och den har du all rätt att ha, jag delar den dock inte! :) Jag har nära vänskapsrelationer, och hur nära och fina och bra de än är, så kan de inte jämföras med den relation jag har till mina systrar. 
    Vänskapsrelationer är alltid villkorade på något sätt, till skillnad från de flesta syskonrelationer. Blir jag förbannad på någon av mina systrar kan jag tex slänga på luren i örat - och fem minuter senare är det glömt! Det är få vänner som skulle ta det utan att man åtminstone skulle behöva prata igenom det efteråt. Inte heller skulle alla vänner, oavsett vilken livssituation de befinner sig i, stå ut med att man tex flyttade in där om livet körde ihop sig.. 

Sjävklart finns det även syskonrelationer som är infekterade eller distanserade - men de flesta jag känner har faktiskt en god relation til sina syskon. Ofta kanske man inte hörs så ofta, men man vet ändå att den andra alltid finns där. No matter what. Och får man hjälp och stöd är det inget man behöver återgälda.. Till skillnad från i de flesta vänskapsrelationer. Där är ju idealet i det närmaste någon form av nollsummespel, annars brukar det sluta med att den ena känner sig utnyttjad...   

Jomen precis. Det är just det där livslånga, självklara, som jag alltid har saknat. Ibland hör man ju också om syskon som varit åtskilda av någon anledning, men när de hittar varandra igen så är relationen stark och självklar. Så funkar det ju inte med vänner. Det behöver inte gå många år alls på "julkortsnivå", så är det omöjligt att ringa upp igen.

Dessutom kan en kompis alltid skaffa sig en annan kompis, som är mycket roligare än vad man själv är. Medan en bror eller syster inte hade kunnat dissa en, och gå och skaffa sig en annan syster... ÄVEN om de hade haft vänner också, så hade man alltid haft kvar den speciella syskonrelationen. 
Svar på tråden Ni med "bara" ett barn...Ångrar ni att ni inte gjorde syskon? Ensambarn,hur hade ni det??