"Kräver" att få träffa barnbarn varje helg
Hej!
Mina föräldrar är överlyckliga över första barnbarnet, vilket både jag och min man tycker är jättekul. Det är skönt att de engagerar sig och vill hjälpa. Men på sista tiden har det börjat kännas som ett tvång/ krav från deras sida. De anser sig ha rätt att träffa vårt barn varje helg (de kan inte på vardagar i och med sina arbeten). Har vi sagt nej blir de sura och anser att de kan få komma och "titta" lite, i alla fall en halvtimma, eftersom vi ändå är hemma. Andra gånger hittar de på "ursäkter" och dyker upp oanmälda (exempelvis lämna något).
Har försökt prata med dem och förklara att vi då och då vill ha en helg för oss själva, men de kan inte förstå vad jag menar utan tycker att de har rätt att vara delaktiga i barnbarnets liv och följa utvecklingen (eftersom det händer sååå mycket varje vecka). Vidare har de "smittat" ner svärföräldrarna med dessa argument så att de numera ställer samma krav om att få besöka oss.
Jag och min man håller nu på att bli tokiga av att våra föräldrar ska springa här varje helg. Då och då vill vi ha en helg helt för oss själva, oavsett om vi är hemma eller inte! Vi har båda försökt prata och diskutera med dem, men inget gehör. Vad hade ni gjort i vår situation? Hur ofta är "lagom" för mor- och farföräldrar att hälsa på? Hur gör ni?
Och nej, jag säger inte att jag ska förneka mor- eller farföräldrar en relation med vårt barn, so don't even go there!