4,5 månader och hopplös sömn
Vet tyvärr inte vad du kan göra, min var precis sådär. Det är ju inget fel att han snuttar så mycket, han tycker väl att det är otroligt mysigt bara. Men jag vet att det är jobbigt, jag fick ont i ryggen av att ligga på sidan hela nätterna, och sov inget bra eftersom han ofta tappade taget och så var jag tvungen att vakna och hjälpa honom till bröstet igen. Nu är jag verkligen ingen "metod-människa" utan jag stod helt enkelt ut, och i perioder så sov han lite bättre. Runt halvåret minns jag att han sov hyfsat, det hände några gånger att han sov 5-6 timmar i sträck. Sen blev det oroligare igen. Vid året snuttade han återigen hela nätterna. Nu vid 18 månader sover han hyfsat efter att vi upptäckt äggallergi... Jag har mina misstankar om att allergin haft del i de många uppvaken och det nattliga snuttandet (naturligtvis i kombination med närhetsbehov, utvecklingsfaser, separationsångest och allt sånt). Hur som helst, jag är ingen metodmänniska, men en metod jag kan tipsa dig om är Tass-metoden, där målet är att man bara ska kunna lägga en hand på bebisen för att lugna. Vet dock inte om Tass-metoden lämpar sig för så små, du kanske ska avvakta tills han är ett halvår iaf... Men kolla in den stora Tass-tråden här på FL. Förresten, har du testat att utesluta mjölkprodukter? Det är jättevanligt med komjölksproteinallergi/överkänslighet hos bebisar och jag har hört att för en del bebisar är enda symptomet många uppvak på natten (och alltså inga utslag eller uppenbart magont eller så).