4,5 månader och hopplös sömn
Hej på er alla där ute
Nu behöver jag hjälp att komma med lite idéer hur jag ska underlätta nätterna här hemma, min hjärna är så trött så jag klarar inte av att komma med några bra lösningar...
Min lillkille är 4,5 månad. Världens goaste och gladaste kille, gnäller bara när det verkligen är något. Absolut inte den gnälliga typen (Skönt). Helammas och har gjort från start, har börjat smaka lite på gröt och annat. Har sedan ett par veckor börjat komma in i lite sömnrutiner, sover längre stunder på dagarna och även vaken längre stunder.
Så har vi då nätterna. I natt gav jag mig på att räkna hur många gånger han ville ha bröstet. Jag ångrar mig, ibland är det bättre att inte veta. 8 gånger med start 2300 och slut 0530! Mer än en gång i timmen. Så har det varit från början. Han har aldrig sovit längre än 2,5 timme mellan matningarna, och nu är vi nere på runt timmen. Jag inser att det med största sannolikhet inte är hunger utan kanske mer närhet/snutt-behov, men en gång i timmen är mycket ändå!
Så - hjälp mig nu! Kom med nån bra idé hur jag ska komma ifrån det här, sova i 2-timmars-intervall känns som en utopi just nu.
- Han är ett riktigt matvrak. Tackar aldrig nej till bröstet, oavsett när det erbjuds. Han kan helt enkelt äta/snutta hur mycket som helst. Är han mätt snuttar han, kräks, snuttar, kräks osv...
- Inte särskilt gosig på dagarna. Kan visst vara i famnen - men vill helst ägna tiden åt att upptäcka världen. Om han inte ammas då alltså.
- Tar inte napp. Eller snarare - jag är napp.
- Kan äta flaska - har överlevt barnvakt ett par timmar utan att svälta ihjäl. Men vill inte på natten. Har väckt tanten 2 våningar upp med sitt vrålande så ni kan tänka er nivån (tanten är inte sur - var mest fascinerad över hans röststyrka)
- Samsover i min säng - hans säng står bredvid min med långsidan av - men han vill inte ligga där.
- Vi kan liggamma - men han sitter fast i mig HELA tiden och släpper inte (rekordet utan att släppa är 4 timmar och 25 minuter)
- Jag kan inte vila på dagarna, får migrän om jag sover dagtid. Opraktiskt!
Min teori är att han fixar hela sitt närhetsbehov på natten och ägnar dagarna åt att ha kul. Och jag vet att det här går över - vi kommer inte ha det så här när han är tonåring. Men liiite mer sömn så jag orkar vara en bra mamma åt min 3,5-åring också.
Vad ska jag ändra på? Hjälp mig med lite bra idéer plz!