• MrsMikas

4,5 månader och hopplös sömn

Hej på er alla där ute

Nu behöver jag hjälp att komma med lite idéer hur jag ska underlätta nätterna här hemma, min hjärna är så trött så jag klarar inte av att komma med några bra lösningar...

Min lillkille är 4,5 månad. Världens goaste och gladaste kille, gnäller bara när det verkligen är något. Absolut inte den gnälliga typen (Skönt). Helammas och har gjort från start, har börjat smaka lite på gröt och annat. Har sedan ett par veckor börjat komma in i lite sömnrutiner, sover längre stunder på dagarna och även vaken längre stunder.

Så har vi då nätterna. I natt gav jag mig på att räkna hur många gånger han ville ha bröstet. Jag ångrar mig, ibland är det bättre att inte veta. 8 gånger med start 2300 och slut 0530! Mer än en gång i timmen. Så har det varit från början. Han har aldrig sovit längre än 2,5 timme mellan matningarna, och nu är vi nere på runt timmen. Jag inser att det med största sannolikhet inte är hunger utan kanske mer närhet/snutt-behov, men en gång i timmen är mycket ändå!

Så - hjälp mig nu! Kom med nån bra idé hur jag ska komma ifrån det här, sova i 2-timmars-intervall känns som en utopi just nu.

- Han är ett riktigt matvrak. Tackar aldrig nej till bröstet, oavsett när det erbjuds. Han kan helt enkelt äta/snutta hur mycket som helst. Är han mätt snuttar han, kräks, snuttar, kräks osv...
     - Inte särskilt gosig på dagarna. Kan visst vara i famnen - men vill helst ägna tiden åt att upptäcka världen. Om han inte ammas då alltså.
     - Tar inte napp. Eller snarare - jag är napp.
     - Kan äta flaska - har överlevt barnvakt ett par timmar utan att svälta ihjäl. Men vill inte på natten. Har väckt tanten 2 våningar upp med sitt vrålande så ni kan tänka er nivån (tanten är inte sur - var mest fascinerad över hans röststyrka)
     - Samsover i min säng - hans säng står bredvid min med långsidan av - men han vill inte ligga där.
     - Vi kan liggamma - men han sitter fast i mig HELA tiden och släpper inte (rekordet utan att släppa är 4 timmar och 25 minuter)
     - Jag kan inte vila på dagarna, får migrän om jag sover dagtid. Opraktiskt!

Min teori är att han fixar hela sitt närhetsbehov på natten och ägnar dagarna åt att ha kul. Och jag vet att det här går över - vi kommer inte ha det så här när han är tonåring. Men liiite mer sömn så jag orkar vara en bra mamma åt min 3,5-åring också.

Vad ska jag ändra på? Hjälp mig med lite bra idéer plz!

• Svar på tråden 4,5 månader och hopplös sömn
  • Antilopen

Vet tyvärr inte vad du kan göra, min var precis sådär. Det är ju inget fel att han snuttar så mycket, han tycker väl att det är otroligt mysigt bara. Men jag vet att det är jobbigt, jag fick ont i ryggen av att ligga på sidan hela nätterna, och sov inget bra eftersom han ofta tappade taget och så var jag tvungen att vakna och hjälpa honom till bröstet igen. Nu är jag verkligen ingen "metod-människa" utan jag stod helt enkelt ut, och i perioder så sov han lite bättre. Runt halvåret minns jag att han sov hyfsat, det hände några gånger att han sov 5-6 timmar i sträck. Sen blev det oroligare igen. Vid året snuttade han återigen hela nätterna. Nu vid 18 månader sover han hyfsat efter att vi upptäckt äggallergi... Jag har mina misstankar om att allergin haft del i de många uppvaken och det nattliga snuttandet (naturligtvis i kombination med närhetsbehov, utvecklingsfaser, separationsångest och allt sånt). Hur som helst, jag är ingen metodmänniska, men en metod jag kan tipsa dig om är Tass-metoden, där målet är att man bara ska kunna lägga en hand på bebisen för att lugna. Vet dock inte om Tass-metoden lämpar sig för så små, du kanske ska avvakta tills han är ett halvår iaf... Men kolla in den stora Tass-tråden här på FL. Förresten, har du testat att utesluta mjölkprodukter? Det är jättevanligt med komjölksproteinallergi/överkänslighet hos bebisar och jag har hört att för en del bebisar är enda symptomet många uppvak på natten (och alltså inga utslag eller uppenbart magont eller så).

• aprilmamma44

Vår bebis vaknade varje timme och var dessutom vaken flera långa stunder varje natt till 7 månader. Då fick han eget rum och har sedan dess sovit hela nätter! Är ju olika för alla såklart men det funkade för oss!

• cosinus

Min yngsta började ta napp i precis den åldern. Det var det bästa som hänt för hon kunde inte amma hela nätterna som din son för då hade hon kräkts ner hela sängen flera varv så ist låg hon och sög på mina fingrar och det går fasen inte sova med en bebis som nonstop ska ha ett finger i munnen (och så amma var 3e timme)

Så ge inte upp nappen om du känner att du kan bli hjälpt av den. Träna bara dagtid, på nöjd, glad och mätt bebis och när (om) den inte åker ut direkt kan man börja prova lite på småkinkig bebis också. Men från det att nappen ibland stannade kvar dagtid tog det nog en månad för oss innan den funkade riktigt bra på natten. Men oj så värt det var att vänta på!!!!

• MrsMikas
    Antilopen skrev 2013-03-31 22:56:44 följande:
    Vet tyvärr inte vad du kan göra, min var precis sådär. Det är ju inget fel att han snuttar så mycket, han tycker väl att det är otroligt mysigt bara. Men jag vet att det är jobbigt, jag fick ont i ryggen av att ligga på sidan hela nätterna, och sov inget bra eftersom han ofta tappade taget och så var jag tvungen att vakna och hjälpa honom till bröstet igen. Nu är jag verkligen ingen "metod-människa" utan jag stod helt enkelt ut, och i perioder så sov han lite bättre. Runt halvåret minns jag att han sov hyfsat, det hände några gånger att han sov 5-6 timmar i sträck. Sen blev det oroligare igen. Vid året snuttade han återigen hela nätterna. Nu vid 18 månader sover han hyfsat efter att vi upptäckt äggallergi... Jag har mina misstankar om att allergin haft del i de många uppvaken och det nattliga snuttandet (naturligtvis i kombination med närhetsbehov, utvecklingsfaser, separationsångest och allt sånt). Hur som helst, jag är ingen metodmänniska, men en metod jag kan tipsa dig om är Tass-metoden, där målet är att man bara ska kunna lägga en hand på bebisen för att lugna. Vet dock inte om Tass-metoden lämpar sig för så små, du kanske ska avvakta tills han är ett halvår iaf... Men kolla in den stora Tass-tråden här på FL. Förresten, har du testat att utesluta mjölkprodukter? Det är jättevanligt med komjölksproteinallergi/överkänslighet hos bebisar och jag har hört att för en del bebisar är enda symptomet många uppvak på natten (och alltså inga utslag eller uppenbart magont eller så).
    Så - nu har det gått en natt till. Testade att sitta o amma i natt för att se om det blir skillnad, det borde inte vara lika mysigt. 6 uppvak mellan 2300 och 0530 blev det. Så nååågot längre sovperioder men ändå helt åt skogen. 

Mjölkprodukter har jag inte testat, det är ju en idé! Det har jag rutin på också - utredde storasyster för mjölkprotein och käkade mjölkfritt ett år. Det borde jag kunna klara även om hjärnan är rätt mosig Funderar på om man kan testa så små barn för allergier, det kan man inte väl? Bara utesluta som gäller?

Tassmetoden har jag haft lite i åtanke. Tycker nog han är lite liten för att köra metoder, men visst använder vi den ibland, rent instinktivt. Vaknar han och knorrar är ju det första man gör att lägga dit en hand och hoppas att det ska funka. Men jag tänker att än så länge är han rätt så liten. Han vaknar ju inte för att jäklas med oss - det är nåt behov han har. En metod går ju ut att lära om ett invant beteende, frågan är om han överhuvudtaget HAR ett invant beteende än...

• MrsMikas
    aprilmamma44 skrev 2013-03-31 23:00:46 följande:
    Vår bebis vaknade varje timme och var dessutom vaken flera långa stunder varje natt till 7 månader. Då fick han eget rum och har sedan dess sovit hela nätter! Är ju olika för alla såklart men det funkade för oss!
    Eget rum får han efter sommaren (när vi har fått det i ordning).
    Men var det egen säng som gällde innan eget rum för er? Jag får inte ens lillkillen att ligga i egen säng, han ska ligga riiiiktigt nära mig om vi ska ha en chans. Och jag får inte plats i spjälsängen

• MrsMikas
    cosinus skrev 2013-03-31 23:39:20 följande:
    Min yngsta började ta napp i precis den åldern. Det var det bästa som hänt för hon kunde inte amma hela nätterna som din son för då hade hon kräkts ner hela sängen flera varv så ist låg hon och sög på mina fingrar och det går fasen inte sova med en bebis som nonstop ska ha ett finger i munnen (och så amma var 3e timme)

Så ge inte upp nappen om du känner att du kan bli hjälpt av den. Träna bara dagtid, på nöjd, glad och mätt bebis och när (om) den inte åker ut direkt kan man börja prova lite på småkinkig bebis också. Men från det att nappen ibland stannade kvar dagtid tog det nog en månad för oss innan den funkade riktigt bra på natten. Men oj så värt det var att vänta på!!!!
    Napp ja... Vi har ett litet sortiment av nappar hemma. Han får den på dagen - blir jätteglad. Betraktar från alla håll och vinklar, gnager lite, slår den i golvet. Men stoppa in den ordentligt, nä nä.. Varför suga på nåt när det inte kommer mat - det är ju meningslöst  Vi kämpar på med den och har ett hopp om att den kommer funka på sikt. Skulle vara så praktiskt att slippa vara napp själv.
    Och ja, vår säng blir också nerkräkt. Jag har liksom vant mig (usch vad hemskt det låter). Och sängkläderna byts ofta!

• aprilmamma44

Vår sov i egen säng men vaknade hela tiden , antagligen pga oss!!

• Antilopen
    MrsMikas skrev 2013-04-01 09:24:48 följande:
    Så - nu har det gått en natt till. Testade att sitta o amma i natt för att se om det blir skillnad, det borde inte vara lika mysigt. 6 uppvak mellan 2300 och 0530 blev det. Så nååågot längre sovperioder men ändå helt åt skogen. Mjölkprodukter har jag inte testat, det är ju en idé! Det har jag rutin på också - utredde storasyster för mjölkprotein och käkade mjölkfritt ett år. Det borde jag kunna klara även om hjärnan är rätt mosig Funderar på om man kan testa så små barn för allergier, det kan man inte väl? Bara utesluta som gäller? Tassmetoden har jag haft lite i åtanke. Tycker nog han är lite liten för att köra metoder, men visst använder vi den ibland, rent instinktivt. Vaknar han och knorrar är ju det första man gör att lägga dit en hand och hoppas att det ska funka. Men jag tänker att än så länge är han rätt så liten. Han vaknar ju inte för att jäklas med oss - det är nåt behov han har. En metod går ju ut att lära om ett invant beteende, frågan är om han överhuvudtaget HAR ett invant beteende än...

Åh, det här får mig att minnas tillbaka hur det var för oss för drygt ett år sedan... Jag hade papper och penna bredvid sängen och ritade ett streck varje gång han vaknade på natten. Brukade bli 8-15 streck. Så jag vet verkligen hur du känner dig Ja, jag tycker att du tänker helt rätt när det gäller metoder. Det var därför jag tveksamt tipsade om tass-metoden, han är ju så himla liten än! Men testa mjölkfritt i en månad, det är ju värt ett försök. Vet inte om man allergitestar så små bebisar, uteslutningsmetoden är bäst för vad jag har förstått så är allergitesten inte så tillförlitliga. Vi har just gjort pricktest på vår 18-månaders och det visade ingenting, men när vi uteslöt ägg så försvann eksemen och han slutade vakna 1 miljon gånger per natt! Ångrar att vi inte övervägde allergi tidigare (men han hade inga eksem när han var mindre så jag stod ut och tänkte att han helt enkelt hade stort närhetsbehov på natten).
  • Emmyl

Även om det är väldigt jobbigt så är det faktsikt helt normalt, och gäller mest att gilla läget. Han är bara 4,5 månad, rätt vad det är så kan det vända och han sover i långa perioder. Tråkigt att du inte kan vila på dagarna, men du kanske kan gå och lägga dig väldigt tidigt på kvällen för att  få lite extra sömn? Eller få sovmorgon då pappan är hemma. Om du liggammar så kan du väl, om inte sova, så i alla fall halvsova/vila under tiden? 

Börjar du ge flaska sa du vara medveten om att han sen kanske inte vill ha bröstet, se blev det med vår första. Då blev det lika många uppvak, men mer bök då man skulle fixa med flaskmatning istället för ammning.  

• MrsMikas
    Emmyl skrev 2013-04-02 16:37:32 följande:
    Även om det är väldigt jobbigt så är det faktsikt helt normalt, och gäller mest att gilla läget. Han är bara 4,5 månad, rätt vad det är så kan det vända och han sover i långa perioder. Tråkigt att du inte kan vila på dagarna, men du kanske kan gå och lägga dig väldigt tidigt på kvällen för att  få lite extra sömn? Eller få sovmorgon då pappan är hemma. Om du liggammar så kan du väl, om inte sova, så i alla fall halvsova/vila under tiden? 

Börjar du ge flaska sa du vara medveten om att han sen kanske inte vill ha bröstet, se blev det med vår första. Då blev det lika många uppvak, men mer bök då man skulle fixa med flaskmatning istället för ammning.  
    Är det alltså normalt att vakna en gång i timmen eller mer? Har försökt komma fram till det idag, om det är normalt eller om det är nåt som inte är som det ska. Jag kom inte fram till någonting

Jag försöker så klart vila så mycket det går.. halvsover mig igenom liggamningarna och ser till att komma i säng i tid på kvällen. Men ju mer jag tänker på det desto mer börjar funderingarna gnaga i mig: Vad är det som gör att han vaknar så ofta. Är det bara så det är - eller mår han inte bra? Är ju iofs en pigg och glad liten busunge på dagarna så jag kanske helt enkelt bara borde sluta bekymra mig?

Tror inte det är så stor risk att han föredrar flaskan, han har ju fått det någon gång på dagen och det går fint. Och det handlar om ett mål i veckan, eller kanske varannan vecka. Inte mer. Just för att jag inte vill att han ska börja föredra flaska (och för att det faktiskt är väldigt smidigt att amma nu när vi har turen att det funkar så bra).
  • Emmyl
    MrsMikas skrev 2013-04-02 16:44:50 följande:
    Är det alltså normalt att vakna en gång i timmen eller mer? Har försökt komma fram till det idag, om det är normalt eller om det är nåt som inte är som det ska. Jag kom inte fram till någonting

Jag försöker så klart vila så mycket det går.. halvsover mig igenom liggamningarna och ser till att komma i säng i tid på kvällen. Men ju mer jag tänker på det desto mer börjar funderingarna gnaga i mig: Vad är det som gör att han vaknar så ofta. Är det bara så det är - eller mår han inte bra? Är ju iofs en pigg och glad liten busunge på dagarna så jag kanske helt enkelt bara borde sluta bekymra mig?

Tror inte det är så stor risk att han föredrar flaskan, han har ju fått det någon gång på dagen och det går fint. Och det handlar om ett mål i veckan, eller kanske varannan vecka. Inte mer. Just för att jag inte vill att han ska börja föredra flaska (och för att det faktiskt är väldigt smidigt att amma nu när vi har turen att det funkar så bra).

När man är 4,5 månad gammal är det normalt att sova 2 timmar i sträck, vakna 1, 2, 3, 4, 5, ja tom 12 gånger per natt. Det kan vara skitjobbigt (för föräldrarna) men nej, inget fel.
  • MrsMikas
    Emmyl skrev 2013-04-02 16:48:25 följande:

När man är 4,5 månad gammal är det normalt att sova 2 timmar i sträck, vakna 1, 2, 3, 4, 5, ja tom 12 gånger per natt. Det kan vara skitjobbigt (för föräldrarna) men nej, inget fel.
    Det låter bra. Eller nä, jag vill ju sova, men det låter bra att det är som det ska
    Ska försöka lägga ner oroandet då och bara gilla läget. Han kommer ju inte sova så här för alltid (hoppas jag)... Rätt vad det är är han väl tre och har inte alls tid att gosa med mamma (det hände ju med storasyrran)...
  • Emmyl
    MrsMikas skrev 2013-04-02 16:51:14 följande:
    Det låter bra. Eller nä, jag vill ju sova, men det låter bra att det är som det ska
    Ska försöka lägga ner oroandet då och bara gilla läget. Han kommer ju inte sova så här för alltid (hoppas jag)... Rätt vad det är är han väl tre och har inte alls tid att gosa med mamma (det hände ju med storasyrran)...

Hoppas det vänder snart. Det vände för vårt andra barn runt 11 månader.
  • skogsvitter

Ja det är som sagt normalt, just i den här åldern går de igenom en väldigt lång och jobbig utvecklingsfas som nästan alltid påverkar sömnen väldigt mycket. Om de däremot alltid vaknar varje timme och har så gjort från födseln, då bör man kolla upp om något är på tok.

Om han snuttar, kräks, snuttar, kräks så skulle jag låta bebisen sova med pappa istället och/eller hitta andra sätt att söva om än just bröstet. Vi fick riktigt jobbiga nätter en period med andra dottern när hon kräktes ner hela sängen för att hon ammade fast hon inte behövde. Då fick hon börja sova nära pappan istället, därigenom fick hon närhet och trygghet och behövde bara vakna för att amma när hon verkligen var hungrig.

Så mitt tips, försök söva om på andra sätt och låt pappan ge den där närheten han behöver, det kommer alla vinna på både nu och i längden.

• MrsMikas
    skogsvitter skrev 2013-04-02 18:30:42 följande:
    Ja det är som sagt normalt, just i den här åldern går de igenom en väldigt lång och jobbig utvecklingsfas som nästan alltid påverkar sömnen väldigt mycket. Om de däremot alltid vaknar varje timme och har så gjort från födseln, då bör man kolla upp om något är på tok.

Om han snuttar, kräks, snuttar, kräks så skulle jag låta bebisen sova med pappa istället och/eller hitta andra sätt att söva om än just bröstet. Vi fick riktigt jobbiga nätter en period med andra dottern när hon kräktes ner hela sängen för att hon ammade fast hon inte behövde. Då fick hon börja sova nära pappan istället, därigenom fick hon närhet och trygghet och behövde bara vakna för att amma när hon verkligen var hungrig.

Så mitt tips, försök söva om på andra sätt och låt pappan ge den där närheten han behöver, det kommer alla vinna på både nu och i längden.
    Jag kan inte påstå att han har vaknat varje timme från födseln.. men jag har nog aldrig sovit längre än runt 2 timmar i sträck, och det är inte helt ovanligt med varje timme. Inte bara en utvecklingsfas alltså...

Vi försöker för fullt att hitta andra sätt också - men när han vrålar så han väcker grannarna flera våningar upp känns det lite fel. En timmes vrål mitt i natten med den volymen fick oss att kapitulera... Sova hos pappa tål att tänka på! Det har inte varit aktuellt hittills för pappa sover som en sten och märker inte när lilleman vaknar eller ålar ner under täcket med huvudet men det kanske går att ändra på på nåt sätt. 
  • Kontra

Jag tror också att du ska låta barnet sova med pappan. Kanske du kan sova i ett annat rum, för om pappan sover själv med barnet törs jag nästan lova att han inte kommer sova för hårt. Det var lika för oss(ang pappa som sover för hårt), men så fort han fick ansvaret till 100% och jag inte var i närheten så var det inga problem. Och nu mer så vaknar han nästan lika lätt som jag när vår tjej vaknar.

• MrsMikas
    Kontra skrev 2013-04-02 18:54:32 följande:
    Jag tror också att du ska låta barnet sova med pappan. Kanske du kan sova i ett annat rum, för om pappan sover själv med barnet törs jag nästan lova att han inte kommer sova för hårt. Det var lika för oss(ang pappa som sover för hårt), men så fort han fick ansvaret till 100% och jag inte var i närheten så var det inga problem. Och nu mer så vaknar han nästan lika lätt som jag när vår tjej vaknar.
    Jösses vad jag kommer att ha svårt att sova de första nätterna då!! Kan nog vara lite av en hönsmamma ibland

Vi ska prata igenom den idén här hemma, han måste ju också vara med på det. Men som det är nu kan treåringen klättra över honom, över huvudet, använda honom som huvudkudde och han rör inte en min. Så kan ju inte påstå att han är så lättväckt...

Men ni som också har haft såna här nätter. Hur länge höll det på? Storasyrran sov också dåligt i perioder här, och särskilt runt den här åldern. Men lilleman har ju sovit dåligt från start... kräver vagn i rörelse eller vid bröstet även dagtid. 
  • LitenIsa

Har inga tips att ge men det skulle kunnat vara jag som skrev din tråd. Isak föddes 10 nov och gör precis som din son, använder mig som napp och snuttar i snitt 10gg per natt. Har lagt ner en förmögenhet på nappar men ingen duger...

Idén med att sova hos pappa funkar inte så bra här eftersom min man jobbar nätter. Han kanske skulle kunna åka med maken i lastbilen på nätterna, i babyskyddet sover han ju gott

Jag tror att det kommer ge sig med tiden. Som du själv skrev så är dem snart så stora att dem inte längre har tid att gosa alls. 

Mjölkallergi känns inte rätt på min son. Mellandottern hade kraftig allergi som bäbis och känner inte igen ågot av symptomen på denna skrutten. 

Svar på tråden 4,5 månader och hopplös sömn