• Antilopen

4,5 månader och hopplös sömn

Vet tyvärr inte vad du kan göra, min var precis sådär. Det är ju inget fel att han snuttar så mycket, han tycker väl att det är otroligt mysigt bara. Men jag vet att det är jobbigt, jag fick ont i ryggen av att ligga på sidan hela nätterna, och sov inget bra eftersom han ofta tappade taget och så var jag tvungen att vakna och hjälpa honom till bröstet igen. Nu är jag verkligen ingen "metod-människa" utan jag stod helt enkelt ut, och i perioder så sov han lite bättre. Runt halvåret minns jag att han sov hyfsat, det hände några gånger att han sov 5-6 timmar i sträck. Sen blev det oroligare igen. Vid året snuttade han återigen hela nätterna. Nu vid 18 månader sover han hyfsat efter att vi upptäckt äggallergi... Jag har mina misstankar om att allergin haft del i de många uppvaken och det nattliga snuttandet (naturligtvis i kombination med närhetsbehov, utvecklingsfaser, separationsångest och allt sånt). Hur som helst, jag är ingen metodmänniska, men en metod jag kan tipsa dig om är Tass-metoden, där målet är att man bara ska kunna lägga en hand på bebisen för att lugna. Vet dock inte om Tass-metoden lämpar sig för så små, du kanske ska avvakta tills han är ett halvår iaf... Men kolla in den stora Tass-tråden här på FL. Förresten, har du testat att utesluta mjölkprodukter? Det är jättevanligt med komjölksproteinallergi/överkänslighet hos bebisar och jag har hört att för en del bebisar är enda symptomet många uppvak på natten (och alltså inga utslag eller uppenbart magont eller så).

• Antilopen
    MrsMikas skrev 2013-04-01 09:24:48 följande:
    Så - nu har det gått en natt till. Testade att sitta o amma i natt för att se om det blir skillnad, det borde inte vara lika mysigt. 6 uppvak mellan 2300 och 0530 blev det. Så nååågot längre sovperioder men ändå helt åt skogen. Mjölkprodukter har jag inte testat, det är ju en idé! Det har jag rutin på också - utredde storasyster för mjölkprotein och käkade mjölkfritt ett år. Det borde jag kunna klara även om hjärnan är rätt mosig Funderar på om man kan testa så små barn för allergier, det kan man inte väl? Bara utesluta som gäller? Tassmetoden har jag haft lite i åtanke. Tycker nog han är lite liten för att köra metoder, men visst använder vi den ibland, rent instinktivt. Vaknar han och knorrar är ju det första man gör att lägga dit en hand och hoppas att det ska funka. Men jag tänker att än så länge är han rätt så liten. Han vaknar ju inte för att jäklas med oss - det är nåt behov han har. En metod går ju ut att lära om ett invant beteende, frågan är om han överhuvudtaget HAR ett invant beteende än...

Åh, det här får mig att minnas tillbaka hur det var för oss för drygt ett år sedan... Jag hade papper och penna bredvid sängen och ritade ett streck varje gång han vaknade på natten. Brukade bli 8-15 streck. Så jag vet verkligen hur du känner dig Ja, jag tycker att du tänker helt rätt när det gäller metoder. Det var därför jag tveksamt tipsade om tass-metoden, han är ju så himla liten än! Men testa mjölkfritt i en månad, det är ju värt ett försök. Vet inte om man allergitestar så små bebisar, uteslutningsmetoden är bäst för vad jag har förstått så är allergitesten inte så tillförlitliga. Vi har just gjort pricktest på vår 18-månaders och det visade ingenting, men när vi uteslöt ägg så försvann eksemen och han slutade vakna 1 miljon gånger per natt! Ångrar att vi inte övervägde allergi tidigare (men han hade inga eksem när han var mindre så jag stod ut och tänkte att han helt enkelt hade stort närhetsbehov på natten).
Svar på tråden 4,5 månader och hopplös sömn