• Emmyl

4,5 månader och hopplös sömn

Även om det är väldigt jobbigt så är det faktsikt helt normalt, och gäller mest att gilla läget. Han är bara 4,5 månad, rätt vad det är så kan det vända och han sover i långa perioder. Tråkigt att du inte kan vila på dagarna, men du kanske kan gå och lägga dig väldigt tidigt på kvällen för att  få lite extra sömn? Eller få sovmorgon då pappan är hemma. Om du liggammar så kan du väl, om inte sova, så i alla fall halvsova/vila under tiden? 

Börjar du ge flaska sa du vara medveten om att han sen kanske inte vill ha bröstet, se blev det med vår första. Då blev det lika många uppvak, men mer bök då man skulle fixa med flaskmatning istället för ammning.  

• Emmyl
    MrsMikas skrev 2013-04-02 16:44:50 följande:
    Är det alltså normalt att vakna en gång i timmen eller mer? Har försökt komma fram till det idag, om det är normalt eller om det är nåt som inte är som det ska. Jag kom inte fram till någonting

Jag försöker så klart vila så mycket det går.. halvsover mig igenom liggamningarna och ser till att komma i säng i tid på kvällen. Men ju mer jag tänker på det desto mer börjar funderingarna gnaga i mig: Vad är det som gör att han vaknar så ofta. Är det bara så det är - eller mår han inte bra? Är ju iofs en pigg och glad liten busunge på dagarna så jag kanske helt enkelt bara borde sluta bekymra mig?

Tror inte det är så stor risk att han föredrar flaskan, han har ju fått det någon gång på dagen och det går fint. Och det handlar om ett mål i veckan, eller kanske varannan vecka. Inte mer. Just för att jag inte vill att han ska börja föredra flaska (och för att det faktiskt är väldigt smidigt att amma nu när vi har turen att det funkar så bra).

När man är 4,5 månad gammal är det normalt att sova 2 timmar i sträck, vakna 1, 2, 3, 4, 5, ja tom 12 gånger per natt. Det kan vara skitjobbigt (för föräldrarna) men nej, inget fel.
  • Emmyl
    MrsMikas skrev 2013-04-02 16:51:14 följande:
    Det låter bra. Eller nä, jag vill ju sova, men det låter bra att det är som det ska
    Ska försöka lägga ner oroandet då och bara gilla läget. Han kommer ju inte sova så här för alltid (hoppas jag)... Rätt vad det är är han väl tre och har inte alls tid att gosa med mamma (det hände ju med storasyrran)...

Hoppas det vänder snart. Det vände för vårt andra barn runt 11 månader.
Svar på tråden 4,5 månader och hopplös sömn