• rebeccalind

kräva att de inte dricker framför barnen?

hej, igår var det påskafton och vår familj var på påskmiddag hos mormor (min mamma), hennes syster och man var också där och dessa öl ,som är ett måste på alla våra familjesammankomster (som inte är hemma hos oss) hade nu förvandlats till både öl & vin. Som såklart började drickas innan maten,  jag och min sambo dricker inte alls ,då vi båda är tillfrisknande från drogmissbruk sen flera år. mina barn har dock haft väldigt dåliga erfarenheter av alkohol pga sin pappa som är alkoholist och umgänget existerar inte just pga alkoholen!

Så igår kväll när vi kommit hem satt jag och blev riktigt arg för att de inte kan hålla sig i några jävla timmar då barnen är där, de kunde ju dricka sig redlösa när vi gått om de ville det? RESPEKTLÖST TYCKER JAG! 
    Så mi fråga är : Är det för mycket att kräva att de inte dricker då vi ses o barnen är med?,

• Svar på tråden kräva att de inte dricker framför barnen?
  • rebeccalind
    Jennie med ie skrev 2013-04-01 13:18:09 följande:

Det tror jag nog att de kan, tänka utanför sitt eget alltså, men att de inte är tankeläsare. Det är som sagt långt ifrån alla i din/er sits som förväntar sig att andra ska avstå, det är långt ifrån alla som ens VILL det utan som sagt vill att de runtomkring ska fortsätta med ett rimligt och måttligt alkoholintag. För att visa att den egna hemska upplevelsen av alkohol inte är den allena rådande så att säga, att akohol inte måste betyda elände, att alkoholkonsument inte är synonymt med farlig.
    ja du skrev detta i förra inlägget också, men eftersom pappan är alkoholist o de fått se mycket så har jag absolut inget intresse av att utsätta dom för fulla människor! hela min släkt är missbrukare förutom just dessa som jag skrivit om. och mina barn kommer med all säkerhet att utsättas för alkohol ändå i sina liv.

min mamma tog med mej till grekland när jag var 13 år och satte mej i en bar där jag började jobba och ta med mig ut på krogen osv..

jo jag har sett fulla människor under min uppväxt, vilket resulterar i att jag idag valt att inte dricka! även när "normala" människor blir fulla sänder det ut fel signaler till barnen som ser en yttre förändring o undrar vad som är fel och det skapar otrygghet. jag jobbar med missbrukare så är som sagt inte emot, absolut inte, men  tack ändå
  • Jennie med ie
    rebeccalind skrev 2013-04-01 13:45:22 följande:
    ja du skrev detta i förra inlägget också, men eftersom pappan är alkoholist o de fått se mycket så har jag absolut inget intresse av att utsätta dom för fulla människor! hela min släkt är missbrukare förutom just dessa som jag skrivit om. och mina barn kommer med all säkerhet att utsättas för alkohol ändå i sina liv.

min mamma tog med mej till grekland när jag var 13 år och satte mej i en bar där jag började jobba och ta med mig ut på krogen osv..

jo jag har sett fulla människor under min uppväxt, vilket resulterar i att jag idag valt att inte dricka! även när "normala" människor blir fulla sänder det ut fel signaler till barnen som ser en yttre förändring o undrar vad som är fel och det skapar otrygghet. jag jobbar med missbrukare så är som sagt inte emot, absolut inte, men  tack ändå

Och det där är min poäng, att de inte är tankeläsare och kan veta vad du vill/önskar även om de vet att du har de erfarenheterna du har. Det handlar då inte om oförmåga att se utanför sin egen box...

Jag tycker att den där moraliseringen lyser igenom rätt starkt ändå, med likhetstecknet mellan att dricka alkohol och att bli fulla och ge otrygghet, så vill du bli respekterad så välj dina ord ännu mer noga.  
  • rebeccalind
    Jennie med ie skrev 2013-04-01 13:51:22 följande:

Och det där är min poäng, att de inte är tankeläsare och kan veta vad du vill/önskar även om de vet att du har de erfarenheterna du har. Det handlar då inte om oförmåga att se utanför sin egen box...

Jag tycker att den där moraliseringen lyser igenom rätt starkt ändå, med likhetstecknet mellan att dricka alkohol och att bli fulla och ge otrygghet, så vill du bli respekterad så välj dina ord ännu mer noga.  
    men VAD är det du inte förstår?? MINA barn har varit med om för mycket! för dom skapar det OTRYGGHET med fulla/onyktra människor!!l

Din bild är din bild, men du tillför inget till mitt dilemma för det är uteslutet för vår del!

• rebeccalind
    Jennie med ie skrev 2013-04-01 13:51:22 följande:

respekterad?? det ÄR respektlöst mot mina barn att du ens antyder att det vore bra att de fick se hur "normala" människor dricker, du har ingen aning om nånting..
  • Sucker

Trist ni haft problem, väldigt tråkigt det du beskriver om pappan. Att för det kräva av sin omgivning att dem inte skall dricka alkohol för den skull är en utopi. Du kan inte kräva det tycker jag. Om det däremot är så att dem inte kan sköta sig när dem dricker, inte minst då det gäller familj och nära vänner, kan man väl kanske ställa ett ultimatum. Ni har ett val själva också 

• Jennie med ie

Rebecca, jag pratar om att bli respekterad av de personer du skulle be att avstå från alkohol inför dina barn. Som sagt, chansen att få den önskad respekterar beror på hur du framför den.

Jag har ö h t inte ifrågasatt din och dina barns upplevelser, inte heller din önskan att de ska slippa se vuxna alkoholpåverkade. Däremot att det som sagt inte är givet att de förstår att det är vad du önskar och på vilka grunder, eftersom alla i din/er situation inte alls önskar och vill detsamma, och att det inte alls måste betyda att de inte kan se utanför boxen.

Ett råd är att ta ett djupt andetag och läsa igen, men ofärgade glasögon, så slipper du kanske bli så upprörd i onödan. 
  • rebeccalind
    Sucker skrev 2013-04-01 14:04:37 följande:
    Trist ni haft problem, väldigt tråkigt det du beskriver om pappan. Att för det kräva av sin omgivning att dem inte skall dricka alkohol för den skull är en utopi. Du kan inte kräva det tycker jag. Om det däremot är så att dem inte kan sköta sig när dem dricker, inte minst då det gäller familj och nära vänner, kan man väl kanske ställa ett ultimatum. Ni har ett val själva                          

nej jag kan väl inte det... kommer nog bli så att vi firar hemma och så får de gärna komma till oss om de klarar att vara utan alkohol ett par timmarSkrattande
  • Sucker
    rebeccalind skrev 2013-04-01 14:10:28 följande:
    Just så ja! tycker du låter sund och klok Glad kram pådi
  • rebeccalind
    Sucker skrev 2013-04-01 14:13:34 följande:
    Just så ja! tycker du låter sund och klok Glad kram pådi
    KRAM Skrattande
  • Sockiplast

Min svärmor dricker jämt för mycket och jag löser det så att vi bjuder hit, då styr ju vi om det dricks. Eller om vi ska dit kommer vi tidigt och drar innan det spårar ur. Hon brukar börja dricka innan hon börjar laga maten. På jul är hon dyngrak innan Kalle typ. Det vill inte jag att mina barn ska behöva uppleva så vi firar hemma och de är välkommen till oss.

• rebeccalind
    Sockiplast skrev 2013-04-12 14:04:21 följande:
    Min svärmor dricker jämt för mycket och jag löser det så att vi bjuder hit, då styr ju vi om det dricks. Eller om vi ska dit kommer vi tidigt och drar innan det spårar ur. Hon brukar börja dricka innan hon börjar laga maten. På jul är hon dyngrak innan Kalle typ. Det vill inte jag att mina barn ska behöva uppleva så vi firar hemma och de är välkommen till oss.
    okey men visst är det tråkigt när vuxna inte kan ta hänsyn till barnenRynkar på näsan..

jo vi kommer absolut göra så att vi bjuder hem till oss istället. och i värsta fall så har vi ju vänner som inte dricker där vi kan ha trevliga middagar o barnen kan leka ändå Glad

Svar på tråden kräva att de inte dricker framför barnen?