• QnA

Torr hud och torra fötter. Tips?

Jag har alltid problem med huden på vintern och i år är det värre än vanligt. Det kliar och huden är helt torr och fnasig. Jag duschar så sällan jag kan och jag smörjer och smörjer med hudlotion men det hjälper inte. Vad mer kan man göra? Någon som har bra tips på produkter att använda?

Fötterna är också ett stort problem. Jag filar varje gång jag duschar men det blir ändå tjock hud på hälarna, stortårna och trampdynorna. Nu börjar det bli sprickor och det kliar djupt inne i huden. Även där huden inte är tjock och sprickig är den extremt torr. I hålfoten är huden helt hård och rynkig för att den är så torr. Vad gör man för att det ska bli bättre?

• Svar på tråden Torr hud och torra fötter. Tips?
  • Claudia gbg

Smörjer inifrån med tex nattljusolja. Använder produkter utan mineraloljor. Bra skrubb: socker och olivolja. Duscha aldrig med ngt annat än bara vatten och ev olja.

Lite tips att börja med om du inte redan har testat...

• cirpen

Har åxå såna fötter och det får du leva med. Fila m jämna mellanrum samt smörj in dagligen två gånger med tex calmuril eller annan kräm som innehåller mycket karbamid.

• QnA
    Claudia gbg skrev 2013-04-01 11:15:45 följande:
    Smörjer inifrån med tex nattljusolja. Använder produkter utan mineraloljor. Bra skrubb: socker och olivolja. Duscha aldrig med ngt annat än bara vatten och ev olja.

Lite tips att börja med om du inte redan har testat...
    Hur menar du "smörjer inifrån"? Äter man oljan då eller? Hur gör man skrubben? Jag brukar undvika tvål annat än i armhålor och liknande.
    cirpen skrev 2013-04-01 11:15:57 följande:
    Calmuril använder jag.
    Vad är det och hur använder man det?

• cirpen

Ps calmuril kan du få utskrivet av läkare. De karbamidprodukterna som är receptfria innehåller inte liks mycket(tror jag) samt är dyra.

• Mollan85

du är inte ensam, inget verkar hjälpa. men testa bada i vanlig matolja, låter inte så fräscht men hjälper lite. fötterna är med ett problem, men de verkar man få leva med för hur mycket jag än filar, och smörjer in med bra cremer/fotinpackningar så blir dom aldrig helt bra, lite bättre på sommarn dock

• Claudia gbg

Häll lite socker i en burk. Häll lite olja över så att det täcker precis. Du kan droppa i lite aromolja för lukten om du vill. Skrubba kroppen med detta. När du inte skrubbar kan du ha lite olja i en pumpflaska. Du kan blanda olika matoljor. Även här kan du droppa i lite lukt eller hälla i lite vaniljsocker. Det binder fukt och luktar gott.
    Till fötterna smörjer du med en fet salva utan mineralolja. Varje kväll. Och drar sen på dig strumpor. Det blir väldigt kladdigt så mest därför. Weleda har en fin prisbelönt fotcreme. Finns på hälsokosten.

• QnA
    Claudia gbg skrev 2013-04-01 11:46:22 följande:
    Häll lite socker i en burk. Häll lite olja över så att det täcker precis. Du kan droppa i lite aromolja för lukten om du vill. Skrubba kroppen med detta. När du inte skrubbar kan du ha lite olja i en pumpflaska. Du kan blanda olika matoljor. Även här kan du droppa i lite lukt eller hälla i lite vaniljsocker. Det binder fukt och luktar gott.
    Till fötterna smörjer du med en fet salva utan mineralolja. Varje kväll. Och drar sen på dig strumpor. Det blir väldigt kladdigt så mest därför. Weleda har en fin prisbelönt fotcreme. Finns på hälsokosten.
    Ska testa skrubben. Tror du det funkar med rapsolja? Min olivolja är slut nämligen. Måste man använda allt på en gång eller kan den stå till nästa gång om man gör för mycket?
Svar på tråden Torr hud och torra fötter. Tips?