• QnA

Torr hud och torra fötter. Tips?

Jag har alltid problem med huden på vintern och i år är det värre än vanligt. Det kliar och huden är helt torr och fnasig. Jag duschar så sällan jag kan och jag smörjer och smörjer med hudlotion men det hjälper inte. Vad mer kan man göra? Någon som har bra tips på produkter att använda?

Fötterna är också ett stort problem. Jag filar varje gång jag duschar men det blir ändå tjock hud på hälarna, stortårna och trampdynorna. Nu börjar det bli sprickor och det kliar djupt inne i huden. Även där huden inte är tjock och sprickig är den extremt torr. I hålfoten är huden helt hård och rynkig för att den är så torr. Vad gör man för att det ska bli bättre?

• Svar på tråden Torr hud och torra fötter. Tips?
  • Aileen Allannah

Satsa på att gå till en duktig fotvårdare och gör i ordning fötterna ordentligt, sen är det lättare att underhålla dem. Vad det gäller kroppen verkar du ha fått en hel del bra tips redan.

• Claudia gbg

Raps funkar fint. Jag brukar ta det som finns hemma. Ja, du kan ha en burk stående i badrummet. Bara det inte kommer in vatten då blir sockret hårt.

Läs lite på nätet om hur mineraloljor påverkar huden och att de långsiktigt bidrar till torrare hud. Apropå alla tips att köpa sådana krämer.

• QnA

Nu har jag kört lite hemmaspa här. Tog en dusch och använde skrubben med olja och socker på hela kroppen. Fortsatte med fotbad med salt i och filade fötterna, och så fick fötterna en rejäl omgång med skrubben också. Sköljde bara med varmt vatten, ingen tvål. Det känns riktigt skönt, huden känns mjuk och len. Jag brukar få smörja in mig efter jag duschat annars blir huden helt stel och kliar som tusan. Inget sånt nu. Fötterna smorde jag med en extra omgång olja, och de känns också mjukare än på länge nu.

Tusen tack för alla tips jag fick. Ni har gjort min tillvaro lite bättre för ikväll i alla fall {#emotions_dlg.flower} 

• Tonårsmamman1

Jag brukar göra en inpackning ibland. Smörj in fötterna rikligt med kräm (så det är kladdigt), på med en plastpåse och sedan en strumpa. Sov med detta. 

• Joico

Jag filar fötterna innan duschen, när dom är helt torra. Sen smörjer jag ett tjockt lager med Salsyvase 2% o så på med strumpor över natten Cool

• Ekosnygg

Det bästa jag använt är sheasmör. Hade länge problem med torr hy och torra händer med massor av testande av olika krämer.

• Themis

Är du säker på att du inte har fått kronisk fotsvamp, den sorten som ger förtjockad hud och sprickor?

"Om man haft fotsvamp länge utan att behandla blir huden på fötterna torr och fjällande. Detta tillstånd kallas mockasinsvamp, då både fotsulan och sidorna på foten också blir angripna. Huden blir tjock, får en mjölliknande fjällning och ibland rodnad. Har man haft svampinfektionen mycket länge kan flagning tillkomma. Svampen kan sedan sprida sig till ovansidan av foten, tånaglar, ljumskar och även till händerna. "

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Fotsvamp/

?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • Samunotis
    förvirrande skrev 2013-04-03 22:34:23 följande:
    Paraffin-bad till fötterna gör underverk!
    Kan du berätta lite om Paraffin-bad?

Är det olja du köper och hur mycket och hur gör du?
  • Samunotis
    Ekosnygg skrev 2013-04-03 22:20:41 följande:
    Det bästa jag använt är sheasmör. Hade länge problem med torr hy och torra händer med massor av testande av olika krämer.
    Var köper du sheasmör?
    Smörjer du bara in händerna med det, eller??
  • förvirrande
    Samunotis skrev 2013-04-04 08:19:31 följande:
    Kan du berätta lite om Paraffin-bad?

Är det olja du köper och hur mycket och hur gör du?

Jag går til fotterapeut var sjätte vecka och får sätta ner fötterna i något som liknar smält stearin, varmt. Sedan sitter k'jag med plastpåsar omkring fotterna i ca 15 minuter.
    Det gör underverk på mina fötter  
  • QnA
    Themis skrev 2013-04-03 22:27:28 följande:
    Är du säker på att du inte har fått kronisk fotsvamp, den sorten som ger förtjockad hud och sprickor?

"Om man haft fotsvamp länge utan att behandla blir huden på fötterna torr och fjällande. Detta tillstånd kallas mockasinsvamp, då både fotsulan och sidorna på foten också blir angripna. Huden blir tjock, får en mjölliknande fjällning och ibland rodnad. Har man haft svampinfektionen mycket länge kan flagning tillkomma. Svampen kan sedan sprida sig till ovansidan av foten, tånaglar, ljumskar och även till händerna. "

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../
    Oj det där hade jag ingen aning om att det fanns. Jag trodde att fotsvamp bara satt vid tårna och att huden blev konstig och röd. Den beskrivningen av mockasinsvamp låter inte alls olikt det jag har. Måste man gå till vårdcentralen för det eller kan man prova att behandla själv tro? Det står på sidan att utbredda besvär måste behandlas med tabletter, men vad räknas som utbedda besvär? Vad händer om behanslar med svampdödande medel och det inte är svamp?
  • Themis
    QnA skrev 2013-04-05 13:03:18 följande:
    Oj det där hade jag ingen aning om att det fanns. Jag trodde att fotsvamp bara satt vid tårna och att huden blev konstig och röd. Den beskrivningen av mockasinsvamp låter inte alls olikt det jag har. Måste man gå till vårdcentralen för det eller kan man prova att behandla själv tro? Det står på sidan att utbredda besvär måste behandlas med tabletter, men vad räknas som utbedda besvär? Vad händer om behanslar med svampdödande medel och det inte är svamp?
    Nej, jag funderade just på detsamma här. Snackade faktiskt idag med Apoteket här men farmaceuten trodde inte att det var svamp som låg bakom mina (numera ) elefantfötter.

Men det är konstigt, för varken jag eller min man hade nånsin problem med sån hud och fjäll på fötterna för några år sen...
    ?A fanatic is one who can?t change his mind and won?t change the subject.? /Sir Winston Churchill
  • asta66

Bodyshop har en kräm med hampa i. Den har gjort under här hemma.

• QnA
    Themis skrev 2013-04-05 17:41:32 följande:
    Nej, jag funderade just på detsamma här. Snackade faktiskt idag med Apoteket här men farmaceuten trodde inte att det var svamp som låg bakom mina (numera ) elefantfötter.

Men det är konstigt, för varken jag eller min man hade nånsin problem med sån hud och fjäll på fötterna för några år sen...
    Jag pratade också med en farmaceut idag. Hon sa att det mycket väl kan vara svamp men att hon inte får diagnostisera det. Om man har de typiska symptomen på svamp (mellan tårna) så får farmaceuten ge råd om svampmedel. I mitt fall kunde det vara andra saker också, och då måste man diagnostisera ordentligt så man får rätt behandling.
  • Pimpinellan

E-vitamin från insidan och Helosan fotkräm på fötterna. Och fila,fila,fila,smörja,smörja,smörja! Maken hade hemska fötter när vi möttes,aldrig sett en fil eller kräm,men numer ser de betydligt bättre ut. Sprickor hyvlar man lätt av själv med Scholls rakblad för fötterna.

• Themis
    QnA skrev 2013-04-05 18:09:11 följande:
    Jag pratade också med en farmaceut idag. Hon sa att det mycket väl kan vara svamp men att hon inte får diagnostisera det. Om man har de typiska symptomen på svamp (mellan tårna) så får farmaceuten ge råd om svampmedel. I mitt fall kunde det vara andra saker också, och då måste man diagnostisera ordentligt så man får rätt behandling.
    Se där. Men då kanske min undring var till någon nytta i alla fall, trots allt.

Helt klart är att man nog borde bry sig mer om sina fötter i alla fall, för de ska hålla länge, och god cirkulation i alla extremiteter är viktigt för hälsan på längre sikt tror jag.
  • QnA
    Themis skrev 2013-04-05 22:00:25 följande:
    Se där. Men då kanske min undring var till någon nytta i alla fall, trots allt.

Helt klart är att man nog borde bry sig mer om sina fötter i alla fall, för de ska hålla länge, och god cirkulation i alla extremiteter är viktigt för hälsan på längre sikt tror jag.
    Ja visst är det så. Fotproblem är jobbiga också eftersom fötterna är så utsatta. 

Sen jag skrev tråden har jag tagit fotbad med salt i vattnet några gånger och filat efter, det tog mycket bättre jämfört med när jag gjort samma utan salt. Så har jag smort in med olja minst 2-3 gånger per dag. Det har faktiskt blivit lite bättre. Huden är lite mjukare och smidigare. Idag på apoteket köpte jag Compeed kräm för spruckna hälar, farmaceuten rekommenderade den. Tänkte testa allt möjligt innan jag går till vårdcentralen, jag gillar inte den inrättningen.

Vad har du försökt med på dina fötter? 
Svar på tråden Torr hud och torra fötter. Tips?