• h8him

Varför tror ni att ni kan vara föräldralediga även om ni inte har dagar kvar?

Jag har läst upprepade gånger om de som tror att de kan ta föräldraledigt även om de inte har dagar kvar. De rättfärdigar det hela med att de inte ska anmäla till Fk, utan bara begära föräldraledigt från jobbet, och då ska det vara okej att vara ledig.

För mig är det självklart att man inte kan göra så. Har man inga dagar kvar så har man ingen möjlighet att vara föräldraledig heller.

Hur tänker ni som gör/tänker göra på det viset egentligen? Vet ni om att det är olovlig frånvaro från arbetet?

• Svar på tråden Varför tror ni att ni kan vara föräldralediga även om ni inte har dagar kvar?
  • skogsvitter
    Killerhillary skrev 2013-04-02 19:17:36 följande:
    Så här står det i vår personalinformation. Fram till 18 månader kan man vara hemma utan lön och utan att ta ut någon föräldraledighet om man vill, därefter måste man ta ut fk-dagar. Så tolkar jag det. 

Tur denna tråd kom upp, för jag har inte tagit ut fk-dagar, och min son har precis passerat 18-månadersstrecket

Allmänt  Rätt till ledighet

Enligt föräldraledighetslagen (FleL) 1995:584  har en arbetstagare rätt till hel föräldraledighet till dess barnet är ett och ett halvt år. 
    Föräldern har även rätt att förkorta arbetstiden med upp till en fjärdedel av normal arbetstid till dess att barnet har fyllt åtta år eller till dess barnet har avslutat första skolåret.
    Enligt tjänstledighetsförordningen, (TjlF) 1984:111 kan en arbetstagare beviljas partiell ledighet för vård av barn intill utgången av det skolår då barnet fyller tolv år. 
    Utöver detta har föräldern rätt till ledighet under den tid han/hon uppbär föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning från Försäkringskassan

Var någonstans här står det att du måste ta ut fp eller att det är förbjudet att vara hemma utan fp?

Det här är en lagparagraf som finns för att säkerställa ett minimum för hemmavistelse med barn, det finns ingenting i någon lagparagraf som säger att du inte får vara hemma mer.

Däremot kan arbetsgivaren neka full ledighet utan att bryta mot lagen. Men varför neka om ingen anledning finns?! Det är inte olagligt att vara hemma mer än minimumgränsen.
  • h8him
    skogsvitter skrev 2013-04-02 19:25:02 följande:
    Var någonstans här står det att du måste ta ut fp eller att det är förbjudet att vara hemma utan fp?

Det här är en lagparagraf som finns för att säkerställa ett minimum för hemmavistelse med barn, det finns ingenting i någon lagparagraf som säger att du inte får vara hemma mer.

Däremot kan arbetsgivaren neka full ledighet utan att bryta mot lagen. Men varför neka om ingen anledning finns?! Det är inte olagligt att vara hemma mer än minimumgränsen.
    Om du läser lagen som hon hänvisar till så kan du se att ersättning måste tas ut efter 18 månader.

• Anonym (???)
    h8him skrev 2013-04-02 16:27:49 följande:
    Nu har du väl fått något om bakfoten? I normalfallet får man de föräldradagar man har att disponera tills barnet blir 8 år vid födseln. Sen måste man ta ut föräldradagar om man vill vara föräldraledig med stöd av föräldraledighetslagen.

Anställda kan inte anta att det är okej för arbetsgivaren att man är hemma utan att ha dagar kvar, bara för att arbetsgivaren inte begär ut intyg vilket jag tycker att du insinuerar.

Det kan vara många arbetsgivare som är så generösa att de bjuder på obegränsat antal extradagar till småbarnsföräldrar. Jag skulle vilja hitta ett enda existerande företag som faktiskt gör det. Konstigt nog verkar inget företag gå ut med det öppet.

Nä, jag insinuerar inget... Och jag antar inget... Där jag jobbar fyller vi i blanketten med all info. AG har utformat blanketten. Den innehållet barnets födelsedata och huruvida du tänker begära ersättning från fk. Även om man fyller i att man inte ska ha ersättning så har jag hittills aldrig hört talas om någon som inte fått beviljat. Jag tror (men det har mig veterligen aldrig behövts testats i praktiken) att fl utan ersättning prioriteras högre än tjl. Så här är det på MIN arbetsplats! Varför är det så svårt att förstå?!?!

MIN arbetsplats värnar om barnfamiljer och det pratas ofta om hur viktigt det är att de anställda känner att de har en bra balans mellan familjelivet och jobbet. DU kan ju tycka att detta är orättvist och skrika fusk hit och dit, men det enda jag kan råda dig till då är att inte jobba här. Och om du ska klaga på någon så får du ju klaga på arbetsgivarna/företagen som godkänner dessa policies. Du kan ju inte klaga på de föräldrar som faktiskt bara följer sin arbetsgivares regler.

OM man däremot jobbar på en arbetsplats där det uttryckligen står att man måste ta ut fl-ersättning från fk för att få fl, och man ljuger om detta för sin AG, då är det klart att det är fel. Det tror jag nog alla håller med om. Men tror du verkligen att det är så vanligt? Tror du inte folk skulle vara rädda för att bli påkomma då det är väldigt lätt för AG att be om ett intyg?
  • Anonym (sjuksköterska)

senast i dag såg jag en information på en avdelning på landstinget att om man söker om fp efter att barnet fyllt 18 månader så ska intyg lämnas till närmaste chef från f-kassan på hur många dagar man har kvar att ta ut .
    jag har själv "fuskat" med det då jag helt enkelt glömt att skicka ansökan för lägstanivå dagar några gånger, men jag är medveten om att det om man ska hårdra det är olovlig frånvaro från jobbet.

• Anonym (#)
    h8him skrev 2013-04-02 19:49:16 följande:
    Om du läser lagen som hon hänvisar till så kan du se att ersättning måste tas ut efter 18 månader.

Nej så står det inte, det står att arbetsgivaren har rätt att neka om ersättning ej tas ut. Arbetsgivaren har också (givetvis) rätt att godkänna, FP eller ej. Det finns ingen lag som säger att en arbetsgivare inte får ge sina anställda ledigt, och huruvida det ska benämnas tjänstledigt eller föräldraledigt är upp till arbetsgivaren att avgöra.
  • Skopan

En arbetsgivare kan aldrig bevilja föräldrarledigt om det inte finns dagar kvar men kan bevilja även om man inte tar fullt efter 18 mån men det måste finnas dagar !

• Anonym (sjuksköterska)
    Skopan skrev 2013-04-02 20:01:01 följande:
    En arbetsgivare kan aldrig bevilja föräldrarledigt om det inte finns dagar kvar men kan bevilja även om man inte tar fullt efter 18 mån men det måste finnas dagar !
    Jo visst kan de, de kan bevilja ledighet utan lön hur mycket de vill. Men de måste inte!
    Men väldigt få arbetsgivare begär in intyg från f-kassan, men jag gissar att det fuskas en del med det och att det ex blir som på det landsting som jag läste inför att man begär in intyg på allas barn från o med nu.
  • Anonym (???)
    cloudberry79 skrev 2013-04-02 18:22:11 följande:
    Hos oss får man söka om föräldraledighet utan föräldrapenning efter 18-månaders också såg jag idag och jag jobbar hos en ganska stor arbetsgivare. Under den föräldraledigheten behöver ju inte AG betala någon lön till AT och dagarna är heller inte semestergrundande. Kvoten för mig är dessutom rätt hög, 1,4 dagar, så att ta ledigt tre dagar skulle ge löneavdrag på 4,2.

Så är det hos oss också. 1.4 kan ju låta högt men hos oss görs sedan avdraget baserat på antalet dagar i den aktuella månaden, så det blir inte så farligt ändå :)
  • h8him
    Anonym (#) skrev 2013-04-02 19:59:23 följande:
    Nej så står det inte, det står att arbetsgivaren har rätt att neka om ersättning ej tas ut. Arbetsgivaren har också (givetvis) rätt att godkänna, FP eller ej. Det finns ingen lag som säger att en arbetsgivare inte får ge sina anställda ledigt, och huruvida det ska benämnas tjänstledigt eller föräldraledigt är upp till arbetsgivaren att avgöra.
    Jag kan citera från lagen:

Rätten till ledighet Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare

3 § Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
    1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
    2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
    3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
    4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
    5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
    6. Hel ledighet eller ledighet i form av förkortning av normal arbetstid med hälften för en förälder till ett barn för vilket lämnas helt vårdnadsbidrag (ledighet med vårdnadsbidrag, 9 §).

Särskilda bestämmelser om ledighet och omplacering för kvinnliga arbetstagare som väntar barn, nyligen fött barn eller som ammar finns i 18-21 §§. Lag (2008:563).

• Anonym (#)
    h8him skrev 2013-04-02 20:09:09 följande:
    Jag kan citera från lagen:

Rätten till ledighet Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare

3 § Det finns följande sex former av föräldraledighet för vård av barn m.m.:
    1. Hel ledighet för en kvinnlig arbetstagare i samband med hennes barns födelse och för amning (mammaledighet, 4 §).
    2. Hel ledighet för en förälder tills barnet blivit 18 månader eller, under förutsättning att föräldern då har hel föräldrapenning, för tid därefter (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 §).
    3. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern har tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 §).
    4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 §).
    5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 §).
    6. Hel ledighet eller ledighet i form av förkortning av normal arbetstid med hälften för en förälder till ett barn för vilket lämnas helt vårdnadsbidrag (ledighet med vårdnadsbidrag, 9 §).

Särskilda bestämmelser om ledighet och omplacering för kvinnliga arbetstagare som väntar barn, nyligen fött barn eller som ammar finns i 18-21 §§. Lag (2008:563).

Ja det där är föräldraledighetslagen, dvs. det absoluta minimum en arbetsgivare åtar sig att följa.

Var står det att en arbetsgivare inte får bevilja föräldraledigt, oavsett om arbetstagaren tar ut föräldrapenning eller ej? En arbetstagare har i princip rätt att ansöka om ledighet på vilken grund som helst, sen är det upp till arbetsgivaren att bevilja den. En del arbetsgivare kräver föräldrapenningsunderlag efter 18 månader, andra gör det inte och det är upp till arbetsgivaren, ingen annan.
Svar på tråden Varför tror ni att ni kan vara föräldralediga även om ni inte har dagar kvar?