Anonym (förstå) skrev 2013-04-01 21:28:54 följande:
Jag har oxå bonusbarn och vet hur knepigt det kan vara att få till en bra balans i familjelivet (styv,bio och tjofaddera).
En del barn är jätte bra på att sätta ord på vad de känner och vad de behöver, det gäller bara att vi vuxna stannar upp, lyssnar och framförallt känner in våra barn oavsett dna.
Ibland snurrar livet på för oss vuxna och barnen får bara hänga med vare sig de gillar det eller inte.
Flickans föräldrar har faktiskt inte lyxen att inte prata med henne om det här, hon sa det till dej, du hörde henne och gör ditt bästa för att hjälpa henne med vad det än kan vara hon känner.
Välj att ta det som om du fått ett förtroende från henne. Om hennes föräldrar inte pratar med henne så är det jättebra att du tänker göra det. Vet inte hur lång tid det är sen hon sa detta till dej men ta tag i det fort. Det behöver inte vara något allvarligt. Men genom att bekräfta att ni hört henne så känner hon sig oxå sedd.
Om du tycker det är känslomässigt svårt att prata med henne så försök vända på situationen; att det skulle ha varit ditt barn som sagt detsamma, då skulle du säkert bli orolig och ledsen och inte bli arg eller vilja flytta ifrån ditt barn.
MinaE skrev 2013-04-01 21:29:08 följande:
Varför bollar du över det på pappan ? Det var ju till dig hon sa det, du ska ta det.
Annars går du ju bakom ryggen på henne. Vilket du redan gjort ifs.
Barn i den åldern hon är håller på kolla döden vad det är hur det är osv. Normalt att slänga sig med "döds" uttryck. Prata med henne och hör om hon fattar innebörden.
Ni har rätt!
Ibland är detta ett otroligt bra forum! Klart jag inte flyttat ifrån om det var mitt barn som sagt så, faktum är att ett av mina barn är väldigt våldsam och är under utredning, men som sagt inte blir jag arg på honom, utan mest orolig!
Jag ska prata med henne, utan en anklagande ton i rösten, med ett öppet sinne och försöka förstå vad hon behöver!
Tack!