• Anonym (:()

Ogillar mitt bonusbarn nu :(

Jag och sambon har tre gemensamma barn, han har även 2 barn sedan innan. Jag har funnits i deras liv i 6 år, så nästan hela deras liv.
    Jag tog med mig mitt äldsta barn och sedan en av mina bonusar ut på en utflykt för att de skulle få ha kul, mitt i utflykten säger bonus som är 7,5 år: Jag önskar att alla mina halvsyskon dog!
    Jag: VA? Men vad säger du?
    Hon: Namnger alla sina halvsyskon (även dom på mammans sida), och säger att hon önskar att de inte fanns längre...

Efter dethär klarar jag inte av henne mer, hon önskar livet av mina barn!!! Jag har gjort allt för alla barn, behandlat alla lika, älskat, tröstat och gett trygghet till alla så vet inte varför hon säger såhär?? Vill inte känna som jag gör, men nu gör jag det. Jag funderar allvarligt på att skaffa eget boende men mina barn!

• Svar på tråden Ogillar mitt bonusbarn nu :(

Mina två bonusar har det jättebra hemma hos oss och hos deras mamma, de får kärlek av alla, mina föräldrar deras mammas nyas föräldrar och alla andra runt om, ingen åker på semester utan dom, vi räknar med dom i allt, vi gör verkligen allt vi kan för att de inte ska känna sig utanför. Hur kan man då göra ngt annorlunda? Mina barn älskar sina syskon och gör glädjeskutt varje gång de kommer och de är dags för en ny vecka, önskar bara det var ömsesidigt! Min andra bonus är världens lugnaste och harmoniska som finns, hon älskar alla och säger själv att hon har två mammor och två pappor och många syskon, hon ser liksom ingen skillnad på halv/hel/bio/bonus vilket vi vuxna bara tyckt varit positivt, men den andra som nu är 7,5 år har alltid varit lite mer allvarlig och inte lika kärleksfull, vilket gjort att det nästan alltid är hon som fått varit med om man bara tar med 1-2 barn, hon har alltid fått lite "extra", kanske har vi gjort fel där, jag vet inte....

• Loriyana

Min dotter är 6 år gammal och kan också häva ur sig liknande saker. Barn kan ibland säga riktigt elaka saker. Det är bara att prata med barnet om att det inte är ok att uttrycka sig på det viset och att folk kan bli väldigt ledsna.

• TeriChan
    Anonym (:() skrev 2013-04-01 21:19:39 följande:
    Mina två bonusar har det jättebra hemma hos oss och hos deras mamma, de får kärlek av alla, mina föräldrar deras mammas nyas föräldrar och alla andra runt om, ingen åker på semester utan dom, vi räknar med dom i allt, vi gör verkligen allt vi kan för att de inte ska känna sig utanför. Hur kan man då göra ngt annorlunda? Mina barn älskar sina syskon och gör glädjeskutt varje gång de kommer och de är dags för en ny vecka, önskar bara det var ömsesidigt! Min andra bonus är världens lugnaste och harmoniska som finns, hon älskar alla och säger själv att hon har två mammor och två pappor och många syskon, hon ser liksom ingen skillnad på halv/hel/bio/bonus vilket vi vuxna bara tyckt varit positivt, men den andra som nu är 7,5 år har alltid varit lite mer allvarlig och inte lika kärleksfull, vilket gjort att det nästan alltid är hon som fått varit med om man bara tar med 1-2 barn, hon har alltid fått lite "extra", kanske har vi gjort fel där, jag vet inte....
    Kanske ska hitta på något med bara det barnet ibland?
    TeriChan skrev 2013-04-01 21:23:50 följande:
    Kanske ska hitta på något med bara det barnet ibland?
    Det gör vi! Ibland bara deras pappa, ibland endast mamman och ibland bonuspappan eller jag!
  • Anonym (förstå)

Jag har oxå bonusbarn och vet hur knepigt det kan vara att få till en bra balans i familjelivet (styv,bio och tjofaddera).
    En del barn är jätte bra på att sätta ord på vad de känner och vad de behöver, det gäller bara att vi vuxna stannar upp, lyssnar och framförallt känner in våra barn oavsett dna.
    Ibland snurrar livet på för oss vuxna och barnen får bara hänga med vare sig de gillar det eller inte.

Flickans föräldrar har faktiskt inte lyxen att inte prata med henne om det här, hon sa det till dej, du hörde henne och gör ditt bästa för att hjälpa henne med vad det än kan vara hon känner.

Välj att ta det som om du fått ett förtroende från henne. Om hennes föräldrar inte pratar med henne så är det jättebra att du tänker göra det. Vet inte hur lång tid det är sen hon sa detta till dej men ta tag i det fort. Det behöver inte vara något allvarligt. Men genom att bekräfta att ni hört henne så känner hon sig oxå sedd.

Om du tycker det är känslomässigt svårt att prata med henne så försök vända på situationen; att det skulle ha varit ditt barn som sagt detsamma, då skulle du säkert bli orolig och ledsen och inte bli arg eller vilja flytta ifrån ditt barn. 

• MinaE
    Anonym (:() skrev 2013-04-01 21:09:08 följande:
    Jo, jag har sagt detta till pappan, sagt att han borde ta detta med biomamman. Men än har inget hänt, får se om han tar tag i detta, annars får jag prata med mitt bonusbarn om detta..
    Varför bollar du över det på pappan ? Det var ju till dig hon sa det, du ska ta det. 
    Annars går du ju bakom ryggen på henne. Vilket du redan gjort ifs.

Barn i den åldern hon är håller på kolla döden vad det är hur det är osv. Normalt att slänga sig med "döds" uttryck. Prata med henne och hör om hon fattar innebörden. 
  • Grena83

När jag var nyfödd försökte min storebror (6år) rulla ner mig från sängen när mamma var på toaletten...han var fruktansvärt svartsjuk eftersom han varit minstingen i 6år och vi är helsyskon.
    Har en känsla av att detta är ett vanligt problem bland syskon, både hel och halv? Sen även att barn har ett lustigt sett att uttrycka sig, då är det ju upp till oss vuxna att förklara vad som är "rätt" och "fel" att säga.
    Förstår att du tycker situationen var olustig men som det sagts tidigare i tråden så är det ju ett sätt för henne att förmedla sig så snarare än att frysa ut henne så behöver hon hjälp!

• Anonym (cc)

Tycker du överdriver, hon är ett litet barn, konstigare saker har barn sagt!

Dina barn kommer nog också önska livet ur hela familjen någon gång, om inte innan tonåren så kommer det garanterat då - JAG HATAR ER FÖR ATT JAG INTE FÅR SOVA ÖVER HOS MIN POJKVÄN, ÖNSKAR ATT HUSET KOMMER BRINNA UPP NÄR NI SOVER!!!! #%&€€%€ spott, tvi, bank! 

Anonym (förstå) skrev 2013-04-01 21:28:54 följande:
    Jag har oxå bonusbarn och vet hur knepigt det kan vara att få till en bra balans i familjelivet (styv,bio och tjofaddera).
    En del barn är jätte bra på att sätta ord på vad de känner och vad de behöver, det gäller bara att vi vuxna stannar upp, lyssnar och framförallt känner in våra barn oavsett dna.
    Ibland snurrar livet på för oss vuxna och barnen får bara hänga med vare sig de gillar det eller inte.

Flickans föräldrar har faktiskt inte lyxen att inte prata med henne om det här, hon sa det till dej, du hörde henne och gör ditt bästa för att hjälpa henne med vad det än kan vara hon känner.

Välj att ta det som om du fått ett förtroende från henne. Om hennes föräldrar inte pratar med henne så är det jättebra att du tänker göra det. Vet inte hur lång tid det är sen hon sa detta till dej men ta tag i det fort. Det behöver inte vara något allvarligt. Men genom att bekräfta att ni hört henne så känner hon sig oxå sedd.

Om du tycker det är känslomässigt svårt att prata med henne så försök vända på situationen; att det skulle ha varit ditt barn som sagt detsamma, då skulle du säkert bli orolig och ledsen och inte bli arg eller vilja flytta ifrån ditt barn. 

MinaE skrev 2013-04-01 21:29:08 följande:
    Varför bollar du över det på pappan ? Det var ju till dig hon sa det, du ska ta det. 
    Annars går du ju bakom ryggen på henne. Vilket du redan gjort ifs.

Barn i den åldern hon är håller på kolla döden vad det är hur det är osv. Normalt att slänga sig med "döds" uttryck. Prata med henne och hör om hon fattar innebörden. 
    Ni har rätt!
    Ibland är detta ett otroligt bra forum! Klart jag inte flyttat ifrån om det var mitt barn som sagt så, faktum är att ett av mina barn är väldigt våldsam och är under utredning, men som sagt inte blir jag arg på honom, utan mest orolig! 
    Jag ska prata med henne, utan en anklagande ton i rösten, med ett öppet sinne och försöka förstå vad hon behöver!
    Tack!

• mrsStatham

Är det så att tjejen precis håller på att upptäcka det där med liv och död med allt vad det innebär?
    När jag var i den åldern gick jag runt och sa att jag ville dö.
    Inte för att jag var deprimerad utan för att jag ville hälsa på mormor. 

Bara två saker är oändliga
Svar på tråden Ogillar mitt bonusbarn nu :(