Ännu en passfråga/vägran till att skriva på pass(långt)
Är boendeförälder, har gemensam vårdnad, barnen ska vara hos sin far varannan helg. Har varit till och från med det och har nu sökt kontakt med familjerådgivning för att få ett umgängesvtal på papper.
Har ända sedan vi gick i sär kämpat för att barnen ska ha ett bra förhållande med sin pappa, det har varit mycket hur det passar honom och inte direkt från hans håll med tanke på barnens bästa. Har från början sagt att han får träffa och ha sina barn hos sig så mycket han vill, har aldrig lagt något hinder för detta, något som han tyvärr inte utnyttjat. Tyvärr för barnens skull måste jag säga. Jag gick till famrådgivning för att jag anser att barnen skulle må bättre av att träffa sin pappa meeeer än varannan helg, det är inte roligt att vid varje hämtning överlämning ha barn som klänger sig fast hysteriskt vid en för att dom inte vill åka.
Då kanske man slapp detta jobbiga moment, för barnens skull.
Så till sak, anledningen är att barnen vägras pass. Pappan vägrar. Anledningen är säger han att det är för att barnen inte har något utbyte av detta. Dom ska vänta flera år till för att han vet (han som träffar dom kanske fyra dagar på en månad) att det inte finns något nöje för dom att resa.
Vill kunna resa och då utanför schengen för att kunna hälsa på min nuvarande make som jobbar utomlands. Ett mycket säkert land som är mycket lämpat för både barn och turister.
Men det blir ett nej, förslag från våran sida har även kommit om att skriva "kontrakt" på famrådgivning/soc när vi ska åka, komma hem mm, att han får ha passen när vi kommer tillbaka, att mor och farföräldrar ska följa med om han vore orolig för att jag skulle resa själv men inte. Nej.
Socialen hade möte och sa då att om jag behöver/ska resa så får han då som den andra föräldern helt enkelt ta hand om barnen.
Men nu börjar det, han ska veta god tid innan och oftast passar det inte honom. Men han har satt upp dessa regler, barnen får inte åka. Utan nu sitter han och bestämmer bäst han vill och jag kan inget göra.
Jag ville även att han skulle se barnen mer och oftare eftersom jag inte känner mig bekväm med att lämna dom en vecka, en vecka är en lång tid med någon man ser så sällan.
Och ja visst då borde jag inte åka, och jo jag har avbokat resor för att det inte har kännts rätt.
Men då får han också som han vill, kunna jävlas rent ut sagt.
Efter möte på familjerätten så ska han också ha barnen varannan helg men då han ska fytta 15 mil så är umgänge utöver det möjligt. Moment 22, det blir inte bättre för barnen, barnen får inte åka, jag vill inte lämna barnen och han får som han vill.
Hjälp.......................