• susannapanna

Hur många dagar har ni kvar 1 år efter barnets födelse?

Jag och min man väntar barn och klurar på det här med föräldraledighet... Vi har en preliminär plan där jag är hemma heltid (med föräldrapenning 5 dagar/vecka) och mannen jobbar 80 % (med FP 1 dag/vecka) de första sju månaderna och sedan kommer vi nog att vilja växla lite. Troligen kommer maken att vara hemma mest fram tills dess att barnet fyller 1 år. 

Enligt verktyget på Försäkringskassans hemsida skulle vårt upplägg leda till att vi, efter ett år, har:

94 st högstadagar + 90 st lägstadagar kvar (jag)
    73 st högstagagar + 90 st lägstadagar kvar (maken)

Jag har inget att jämföra med, så nu frågar jag er:

Verkar detta lite eller mycket? Hur många dagar hade ni själva kvar efter ett år?  

• Svar på tråden Hur många dagar har ni kvar 1 år efter barnets födelse?
  • Cornellia

Vi använde ungefär 250 dagar under första året. 

Jag har inte tagit ut en dag i fp, det är mannen som tagit alltihop eftersom han har så pass mycket högre sgi. 

• Flickan och kråkan

Jag kommer inte ihåg exakt hur många dagar vi hade kvar, men vi tog ut så lite som bara möjligt första året. Som mest tog vi ut 4 dagar/veckan, men vissa veckor tog vi ut mindre. Levde på skatteåterbäring någon månad, semesterlön någon månad etc. Vi vill gärna kunna vara hemma länge med barnen så snålar så mycket vi bara kan första året då SGI är skyddad. 

• Busbellan

Vid 1 år vet jag inte exakt men när dottern var 1,5 år hade vi tagit ut 250 dagar så 230 dagar kvar tillsammans då.
    Nu är hon 5,5 år och vi har 130 dagar kvar så det blir lediga lov nu fram tills hon fyller 8 år  

Mamma till Nora, August och Ella
  • susannapanna
    Cornellia skrev 2013-04-01 21:52:07 följande:
    Vi använde ungefär 250 dagar under första året. 

Jag har inte tagit ut en dag i fp, det är mannen som tagit alltihop eftersom han har så pass mycket högre sgi. 
    Då kanske våra 133 dagar totalt under året är väldigt lite...? 

Alternativet är ju att ta ut fler dagar per vecka under de perioder man är ledig.

• Pudel

Vi räknar med att ta ut 12 dagar/månaden under första året. Jag behöver dessutom inte ta ut några dagar i juni-augusti då jag återgår i tjänst under den tiden (är lärare). Så, 12 x 9  =108 dagar sammanlagt. 

Så,

Jag: 240 dagar -108 dagar= 132 dagar

Pappan: 240 dagar - 0 dagar = 240 dagar.

Sambon börjar sin föräldraledighet och kommer vara hemma i minst ett år,  tar fem dagar i veckan.  Barnet kommer börjar i förskolan när hon är lite drygt 2 år. Då har vi fortfarande dagar kvar och behöver dessutom inte spara dagar till olika lov då jag ändå är ledig på dem. De dagar som blir över efter 2 år kommer vi en i taget att använda som arbetstidsförkortning. 

Vi räknar med att dela föräldraledigheten tämligen lika i antalet dagar, men i praktiken blir jag hemma längre då jag är hemma första året då vi snålar dagar så mycket vi bara kan.  

• Cornellia
    susannapanna skrev 2013-04-01 21:58:30 följande:
    Då kanske våra 133 dagar totalt under året är väldigt lite...? 

Alternativet är ju att ta ut fler dagar per vecka under de perioder man är ledig.

Det där måste ni ju avgöra själv. För oss var det ett måste att ta ut så mycket, för att gå runt, och vi prioriterar hellre att vara hemma med sonen mycket i början, än att ha massa dagar kvar, men det där måste ju vara upp till var och en.
  • enlitenbitkaka

Vår dotter blev ett förra veckan och vi har idag kvar 157 dagar. Jag missade med några dagar gränsen på 8 månaders jobb så jag fick 180:- de första 180 dagarna så där rann det ju iväg en hel del för oss... Vi kommer klara oss fint på de 157 dagar som är kvar tills hon ska börja förskolan i höst. Min sambo har högre SGI än jag och ska vara hemma hela sommaren så vi kommer även spara några dagar, dock inget som kommer räcka i åtta år...

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • hjertat

Missförstår dig kanske, men man har ju bara 90 lägstadagar totalt. Inte 90 per förälder.

• Ellie

Min man studerar utan inkomst, så vi har bara min lön att leva på. Jag har varit tvungen att ta ut 7 dagar per vecka och kommer inte ha några högstadagar kvar, utan bara ca 60 lägstanivådagar. Min man kommer ha sina 60 högstanivå sparade att ta ut vid senare tillfälle när han jobbat ett tag.
    Jag hade gärna varit hemma längre, men tyvärr fungerar det inte ekonomiskt.

• Gladskit

Jag tror vi tog ut ungefär 90-100 dagar första året. Jag började jobba 40% när min pojke var 3 månader gammal vilket gjorde att vi kunde spara massor med dagar. Plus att hans pappa har oregelbundna arbetstider så han var hemma väldigt mycket ändå (utan att behöva ta ut dagar).

• enlitenbitkaka
    hjertat skrev 2013-04-01 22:02:20 följande:
    Missförstår dig kanske, men man har ju bara 90 lägstadagar totalt. Inte 90 per förälder.
    Tänkte precis samma...
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • Skopan

Vi tog inga dagar alls första året , jag var hemma 6 mån först sen gubben 6 mån hade vi halvdagar andra året , jag fm han efm !

• IsabelleLi

Om vi hade hållit oss till planen så skulle vi ha tagit ut ca 180 dagar när lilleman var 1 år. Nu lyckades vi av olika anledningar dra ner på fp-uttaget, så jag tror att vi hade tagit ut runt 140 dagar när han var 1 år. Sedan hade vi alla 90 lägstanivådagar kvar för storebror, så när lilleman fyllde 1 år tog jag 4 SGI-dagar på honom och 1 lägstanviådag på storebror varje vecka för att skydda SGI. Nu är lilleman snart 8 år och pappan tar ut de sista 20 dagarna som halvdagar från slutet av april och fram till skolavslutningen i juni .-) För oss har det varit toppen att kunna spara dagar i början för att sedan ta ut när det passar och behövs efter att man börjat jobba igen.

• Gladskit
    IsabelleLi skrev 2013-04-02 10:35:11 följande:

Om vi hade hållit oss till planen så skulle vi ha tagit ut ca 180 dagar när lilleman var 1 år. Nu lyckades vi av olika anledningar dra ner på fp-uttaget, så jag tror att vi hade tagit ut runt 140 dagar när han var 1 år. Sedan hade vi alla 90 lägstanivådagar kvar för storebror, så när lilleman fyllde 1 år tog jag 4 SGI-dagar på honom och 1 lägstanviådag på storebror varje vecka för att skydda SGI. Nu är lilleman snart 8 år och pappan tar ut de sista 20 dagarna som halvdagar från slutet av april och fram till skolavslutningen i juni .-) För oss har det varit toppen att kunna spara dagar i början för att sedan ta ut när det passar och behövs efter att man börjat jobba igen.

Jag håller helt med, efter att barnet börjat förskola/skola är behovet minst lika stort!
  • cosinus

Vi har snålat väldigt de första året med alla barn.

Med äldsta tror jag att jag tog ut kanske 90 dagar och maken 30.

Med de tre yngre hade vi kvar alla utom typ 20-30 dagar efter ett år.

Nu är äldsta 9 så henne dagar är borta. Nästa fyller 7 i maj och där har vi bara kvar lågdagar och typ 10 SGI-dagar (de är makens så jag har inte koll). På han som just fyllt 5 tror jag vi har kvar ungefär 170 SGI-dagar och alla lågdagar och på hon som fyller 3 i sommar har vi fortfarande kvar allt utom 30 dagar.

Vi räknar med att kunna ha ungefär 9 veckors ledigt varje sommar (blandat med vår semester då), vara lediga barnens jullov samt gå ner i tid till 87.5 % var övrig tid till yngsta dotterns dagar förfaller när hon blir 8 år. Enligt vårt senaste excel-ark går det ihop och vi har ändå viss marginal med lågnivådagarna så ev måste vi börja bränna dem på helgen för att hinna med.

• IsabellaP

Fram tills idag (dotter 13mån) bara tagit ut 20 dagar. Jag har ingen SGI att skydda heller och lägsta fp så vi har levt på en lön. Men nu när sambon ska vara hemma kommer han ta 7dagar/v så då går de åt fortare... Men vi kommer ha många dagar kvar när hon börjar på förskola i höst.

• Fundersam mamma

Tagit ut ca 120 dagar efter ett år med vårt nyfådda barn. Börjat jobba 50% så tar ut 2,5 dagar resten av terminen. Ska vara helledig ett tag i höst pga inskolning på fsk. Får se hur det går m en 3 åring. Blir första gången barnet lämnas ensam utanför hemmet.

• pigglet

Vi har inte tagit några dagar alls under barnens första år. Sedan 5 dagar/vecka för att skydda sgi.

De flesta tar nog så få dagar de kan, bara så man klarar sig. Det är under barnets första år man har möjlighet att spara dagar, sedan rullar de iväg snabbt om man vill skydda sin sgi.
    Så kanske man vill gå ner i arbetstid när man börjar jobba, men skydda sin sgi, då går det åt dagar till det. Räkna också med att ni behöver några veckor till inskolning på förskolan, kanske även ett byte av förskola någon gång, inskolning i förskoleklass och fritids. Vill ni ha extra ledigt runt jul, sommar, påsk, sportlov? 

Du skriver att pappan ska ta fp 1 dag/vecka, om han är ledig 1 dag i anslutning till ordinarie ledighet (tex ledig fredag + helgen) så kan han ta fp alla de lediga dagarna. Om han har en högre sgi än dig kanske ni får ut mer pengar så? + att ni kan utnyttja jämställdhetsbonusen. 

• Alexi

Måste ni ta ut sex dagar per vecka de där sju månaderna, det är ju rätt mycket att ta ut så många? Och det är ju inte så relevant vad man har kvar när barnet blir ett år, det relevanta är ju vad man har kvar när barnet skolats in på förskolan och det gör man ju inte så ofta redan vid ett år.

Vi tog ut i snitt tre dagar per vecka första året, fem dagar per vecka 12 mån - 20 mån och sen förskola. Då hade vi ca 99 SGI-dagar och 90 ln-dagar kvar. Vi utgick från att vi ville ha SGI-dagar kvar nog för att båda kan ta ut två veckor per år ledigt med fp.

Tänk på att ni behöver ta ut fem dagar per vecka efter ettårsdagen för att skydda SGI och därför bör om ni kan ta ut färre innan ettårsdagen. 

• Karla79

Pudel: du skrev att du inte behöver ta ut på loven då du går i tjänst, men jo det behöver du (efter 1-årsdagen). Om du inboxar mig din mailadress kan jag skicka infot som jag fick fr Förskassan förra veckan.

Svar på tråden Hur många dagar har ni kvar 1 år efter barnets födelse?