• SessanM

När på året är bäst att börja på förskolan

Som det står i rubriken: när på året är det bäst att börja förskolan? Vi planerar föräldraledigheten och denna fråga dök upp.. Helst vill vi vara hemma så länge som möjligt men även spara lite dagar och som det ser ut nu så är februari/mars 2014 bäst.

• Svar på tråden När på året är bäst att börja på förskolan
  • krompa

2 av mina barn har börjat i Augusti och 1 av barnen började i Mars, För mig och barnen har det gått lika bra alla tillfällena  =)

Det enda du/ni bör tänka på är att söka platsen tidigt så inte alla platserna i närheten av er är slut redan vid terminsstarten i Januari. 

• Vinterankan

Tycker det funkar lika bra när som helst. Fördelen med augusti är att man lär känna fler föräldrar i samband med inskolningen och fördelen med resten av året är att det är färre barn som skolas in så ens eget kan få mer uppmärksamhet av de som arbetar där. Att tänka på är att det är svårt att få plats där man vill andra tider än augusti. Så det kan bli att man först får börja på ett ställe och sedan får byta efter sommaren.

• Ess

För vår del så var det lättast att få plats i Augusti, eftersom då var det många barn som gick över till skolan.
    Det är lättast att komma in då om man har specifika önskemål ang placeringen.

• eec82

kolla när den förskolan ni vill komma in på har inskolning, vissa har bara i maj och augusti, andra augusti och december osv. Ställ barnet i kö så det är passande i anslutning till det är mitt råd. Samt med lite marginal. Med första barnet önskade vi februari men det blev i mitten på maj. 

• Annsiss

I vår kommun får man bara börja i maj eller augusti eftersom det bara är då det blir platser lediga, nån enstaka kan ju dyka upp ändå men generellt inte.

• SessanM

Tack för tipsen :) Augusti är tyvärr i get alternativ då hon är för liten i år och f-dagarna inte räcker till nästa år men ska absolut ringa och kolla upp hur det funkar här!

• Alexi

Jag skulle undvika typ februari, och köra antingen augusti eller april. Detta ur smittosynpunkt, dvs så att barnet börjar i en period då smittorna inte är så farliga utan kan vara ute mycket och förhoppningsvis bli ordentligt inskolade innan det börjar komma mycket sjukdomar. Annars känns det som att man får skola om igen när de blir sjuka hela tiden. Båda våra har börjat typ andra veckan i augusti och klarade sig i flera månader väldigt bra utan sjukdomar. Medan sonen (som började i augusti -12) nu i februari-mars varit sjuk massor.

• Anne69

I Augusti! Så försök att planera om, ert barn kommer fortfarande vara mycket litet i augusti året efter. Kolla om ni har vårdnadsbidrag i er kommun, det kan ni isåfall få från 1 år.

• Nape

Alla månader/ årstider har nog sina för- och nackdelar.

Om vi hade fått välja hade jag undvikit februari och även sett till att det inte ligger för nära någon längre ledighet. Det tar ganska lång tid tills barnet är "helt van" vid förskolan, så en längre semester kan göra så det känns som man är på ruta ett igen.

Min yngsta hade det lite jobbigt när det kom lite röda dagar då vi var hemma längre än bara helgen. Det gick ju bra och han har inga men av det, men vill man undvika krångel och har möjligheten att välja så..

• Mumin80

Augusti, eller (om ni har tur) under resten av hösten. Beror ju lite på kommunen, hur långa köerna är till dagis. Finns det gott om platser så är det ju bara att välja vad som passar er bäst. Men är det köer, så gäller det att söka så nära augusti som möjligt. 

Äldsta dottern är född i november, och vi lyckades få plats efter årsskiftet när hon fyllt ett, men inte på vårt förstahandsval utan på en nyöppnad förskola relativt nära mitt jobb. I augusti fick hon sedan plats på förstahandsvalet.

Andra dottern är född i februari, och har nu fått plats på samma dagis som systern i augusti, d.v.s. när hon är 1,5 år. Om vi hade velat ha en plats till våren så hade v fått sätta henne på förskola ca. 30 minuters bilväg enkel väg från hemmet ute på landet i en riktning där ingen av oss jobbar, så det hade inneburit 2 timmar extra pendling per dag... Inte ett alternativ, kan jag ju säga. Men med syskonförtur, plats i kön sedan bb och ett önskat startdatum i februari så fick vi alltså den plats vi ville i augusti, även om det tydligen var på håret. 

• SessanM

Det verkar finnas fler platser än barn här vad jag hört så baserat på det tror jag inte det ska vara några bekymmer att få plats där vi vill. Hösten är troligtvis inget alternativ men har tänkt på det här med sjukdomar vid årsskiftet och det är lite därför jag frågar. Men med största sannolikhet blir det någon gång under vintern/våren.

• enlitenbitkaka

Generellt sett kan ni börja när som helst, det spelar ingen roll. Men i augusti startar terminen och för att inte missa något är ju augusti därmed mest ultimat för att "komma in" bra i gruppen. Sen är det i många kommuner svårt att få plats vid årsskiftet och mitt i terminerna.

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • RöttÄrSött

Januari är ofta lättare att få plats men mars-april är bättre ur barnens perspektiv enligt mig. Då är det dels mindre smittor då man kan vara ute mer men också så att det är lättare med ytterkläder (inte så tjockt) och att röra sig ute. De små som skolas in i november-februari tycker ofta att utevistelsen är jobbig då det är svårt att röra sig, ovant med skor och så vidare. Vi låter dem gå ut sist och in först samt kör mycket i sparkar, vagn och på madrasser men det är tufft ändå. Vet tyvärr en hel del ställen som inte tar hänsyn utan barnen ska "lära sig" direkt att man måste vara ute.

• SessanM

Röttärsött: det du skriver låter vettigt. Förhoppningsvis funkar mars :)

Svar på tråden När på året är bäst att börja på förskolan