Inlägg från: Trixcanfix |Visa alla inlägg
  • Trixcanfix

Första barnet, November-13

Hej! Jag hoppar gärna in här och läser lite, nummer 28 är ju fortfarande ledigt här och det är min beräknade dag ;) Kort om mig: Nygift, 24år och en termin kvar till förskollärarexamen. Jag har mått illa en hel del och gör det fortfarande. I förrgår misstänkte jag fosterröresler 4ggr, men är ju bara i v16 (15+3) så var nog bara önsketänkande...

Är det nån mer än jag som är orolig över att ultraljudet ska visa en tom mage?  

• Trixcanfix
    Stephanie 682 skrev 2013-06-11 10:28:18 följande:
    Jag läste nånstans att perioden mellan ca vecka 14-20 kallas spökveckor då dom flesta "första trimester" besvären försvinner (för dom flesta) och man inte känner några fosterrörelser förrän vecka 19-20 ca. Så man känner sig inte gravid. Själv är jag i vecka 15+4 och spyr fortfarande:/ blä!

En annan fråga, är det nån som har blodtrycksfall här? Svimmade igår och va helt borta och hade svårt att prata i flera timmar efteråt. Åkte in till akuten och dom ville inte ta en CT pga bebisen men dom sa att det antagligen berodde på blodtrycksfall och eventuellt järnbrist. Nån som upplevt detta?
    Jag har lite lågt blodtryck, men det har jag alltid haft. Jag "halv-svimmar" ofta men inte så att jag tappar medvetandet. Vad gjorde du när du svimmade? 

Jag tror förresten att jag känt lite fosterrörelser, men det var för några dagar sedan (då 15+1) och har inte känt det igen så antar att det kanske bara var massa nervryckningar i magen eller något under dagen (kände det fyra olika gånger...).  
    princesspeach skrev 2013-06-11 23:10:26 följande:
    Glömde förresten skriva en jobbig sak:

När vi kom ut ur det lilla ultraljudsrummet så gick sambon med en hel remsa i handen av bilder och jag reagerade direkt på ett ungt par som satt i en soffa utanför och var helt förstörda och grät. Och då fick jag riktigt ont i hjärtat och skyndade mig ut ur dörren för att kunna glädjas utan att dom behövde se det.
    Jag kan bara spekulera i varför dom satt där men jag kan tänka mig att det knappast hade med att de fått reda på att det var "fel" kön på barnet..

Riktigt hemskt och tragiskt och jag kan inte ens föreställa mig smärtan.
    Samtidigt, innan vi gick in möttes vi av en nästan alldeles nykläckt liten plutt på kanske max en veckas ålder. Det var helt underbart och ljuvligt!
    Först, grattis till er:) Usch så hemskt för det stackars paret! Jag är lite halvt förberedd på ett sådant besked... Jag vågar liksom inte ta ut någon glädje i förskott. Ibland är det drygt att vara en sån som "inte tror på nått förs man får se det med egna ögon":P
  • Trixcanfix

Det verkar vara stor skillnad mellan olika landsting! Jag hört till Dalarnas, och där erbjuds man bara ett ultraljud och det är RUL (som jag ska på imorgon, supernervös!!!). Jag var på info när jag hade plussat i v6, inskrivning v13 och sedan ska jag inte dit igen förs v24. Jag har inte blivit varken erbjuden eller informerad om tester för att se om det är något fel på fostret. Vid inskrivningen frågade jag när man fick lyssna på hjärtljud, och då sa min barnmorska att man inte lyssnar efter det förs i v24 då risken är typ 50% att man inte ens hittar nå hjärtljud innan v24...

Jag skulle gärna vilja ha haft ett tidigt ultraljud för att bekräfta om jag har något i magen eller om jag bara är skengravid...! 

• Trixcanfix
    Anii skrev 2013-06-27 20:02:44 följande:
    Jag tillhör också lanstinget Dalarna och det är inte mycket de erbjuder om man inte kräver. Jag vet precis hur det känns eller jag tror vi alla gör det, de där jobbiga känslorna om man har nåt i magen eller inte och om allt är som det ska. Men jag försöker inte oroa mig för mycket och bara tänka positivt. RUL är en helt fantastisk upplevelse, jag började nästan gråta när jag såg lillen. Ska ni till Falun på RUL? 

Lycka till imorgon det kommer gå kanon!! Glad 
    Hej ! Jag var i Falun, två gånger hittills :) Allt var som tur var bra! Snacka om att man oroar sig i onödan... Jag vet däremot inte om jag passar in på den här tråden längre, bf blev flyttat till 7dec. Men eftersom min moderkaka ligger "fel" så kanske det blir kejsarsnitt i mitten/slutet på november. Jag ska tillbaka på UL när jag är i v28 för att se om moderkakan flyttat på sig eller ej. Jag tackar iaf inte nej till en novemberbebis och skippad vaginal förslossning! ;)
Svar på tråden Första barnet, November-13