• Anii

Första barnet, November-13

Hej! Hoppar in här i tråden ett antal månader för sent, men som de säger bättre sent än aldrig. Jag är 25år och väntar första barnet. Är i vecka 21 (20+6) och beräknad BF är 2 november. Har varit på UL och det visa sig att det låg en liten livlig pojke där inne :)

På tal om barnvagnar är jag inne på en emmaljunga och det lutar åt en City Cross med färgen White Leatherette på både ligg-och sittdelen. Men snart kommer det nya emmaljunga modeller så ska invänta och se hur de ser ut innan jag bestämmer mig helt. 

Hoppas ni haft en trevlig midsommar!! 

• Anii
    jenny182 skrev 2013-06-22 22:58:20 följande:
    Välkommen Anii, kul! :) Känner du av han ännu då? :)

Ja vagn ja, vilket dilemma! Måste nog nästan bli begagnat, jättemånga ju som har i superfint skick begagnade och mycket billigare, shit vad dyrt det är med ny alltså! 
    Men har ingen aning om vad vi vill ha för sort :/ Vill ju verkligen inte köpa "fel" sen som är stor och tung och klumpig, håhå! Tur att det är några månader kvar att vela! :)
    Tack! :) Jo då har känt av han lite, men mest som en fladdrande känsla. Längtar som tusan när man känner riktiga sparkar, hoppas det kommer snart!

Ja visst är det en djungel och dyrt är det! Men det underlättar att bestämma sig för märke och sen gräva ner sig i alla modeller. Det krav jag har haft är att ha en robust vagn som klarar snö och kyla då jag bor i Ludvika (Dalarna) och vi kan ha riktigt rejäla vintrar så en vagn med svängbara hjul känns inte aktuell för min del för då kör jag nog bara fast i snön :P

Va på Babyproffset idag och fick lite info om nya  Emmaljunga kollektion och fastnade för nya modellen London! Ska bli spännande att se hur den ser ut i verkligheten för det lutar åt att det blir en sådan! Sen passade vi på att köpa ett babyskydd som de hade kanonpris på, ord. 3598:- och vi fick betala 1999:- det var vi nöjda med! :)
  • Anii

Jag har inte heller varit på så många besök. Inskrivning v.10, Provtagning v.12, Ultraljud v.18 och nu har jag en tid bokad nästa vecka då är jag i vecka 23. Hoppas att jag får lyssna på bebisens hjärta då Glad
    Det känns som om det är olika överallt. Min kompis som var gravid nere i Grekland fick gå på kontroller varannan vecka med ultraljud och hjärtlyssning, lite orättvist vill också titta på lilla pyret varannan vecka! Flört

• Anii
    Trixcanfix skrev 2013-06-27 12:23:28 följande:
    Det verkar vara stor skillnad mellan olika landsting! Jag hört till Dalarnas, och där erbjuds man bara ett ultraljud och det är RUL (som jag ska på imorgon, supernervös!!!). Jag var på info när jag hade plussat i v6, inskrivning v13 och sedan ska jag inte dit igen förs v24. Jag har inte blivit varken erbjuden eller informerad om tester för att se om det är något fel på fostret. Vid inskrivningen frågade jag när man fick lyssna på hjärtljud, och då sa min barnmorska att man inte lyssnar efter det förs i v24 då risken är typ 50% att man inte ens hittar nå hjärtljud innan v24...

Jag skulle gärna vilja ha haft ett tidigt ultraljud för att bekräfta om jag har något i magen eller om jag bara är skengravid...! 
    Jag tillhör också lanstinget Dalarna och det är inte mycket de erbjuder om man inte kräver. Jag vet precis hur det känns eller jag tror vi alla gör det, de där jobbiga känslorna om man har nåt i magen eller inte och om allt är som det ska. Men jag försöker inte oroa mig för mycket och bara tänka positivt. RUL är en helt fantastisk upplevelse, jag började nästan gråta när jag såg lillen. Ska ni till Falun på RUL? 

Lycka till imorgon det kommer gå kanon!! Glad 
  • Anii

Pikkujag87: Då har vi bf rätt så nära varandra, jag har bf 2:a november så det kan lika gärna bli oktober :)

Kråkflickan: Va roligt med ännu en som ska ha i november! Glad Visst var ultraljudet en helt fantastisk upplevelse? Hur har du mått hittills?

Jag var MVC idag och fick lyssna på det lilla tickande hjärtat, helt underbart!! Glad  

• Anii

Vilken fin vagn och filt Princesspeachz! Glad Jag blir också sugen på att beställa vagn men får vänta till slutet av augusti för då kommer de nya Emmaljungavagnarna. Men nu har vi i alla fall bestämt oss för denna snygging fast med ett annat chassi. 

Har ni andra köpt nått fint till era små? Här är mitt senaste inköpta plagg: 

• Anii

Vilken fin vagn och filt Princesspeach! Glad Jag blir också sugen på att beställa vagn men får vänta till slutet av augusti för då kommer de nya Emmaljungavagnarna. Men nu har vi i alla fall bestämt oss för denna snygging fast med ett annat chassi. 

Har ni andra köpt nått fint till era små? Här är mitt senaste inköpta plagg: 

• Anii

Jag har också ont i ryggen speciellt efter heldag på jobbet då jag står i 8h. Jag brukar se till att stretcha både benen och ryggen, det brukar lindra. Som träning går jag promenader och kör lättare styrketräning hemma där jag lägger stor fokus på att träna bäckenbotten. Yoga är annars väldigt bra när man har ont i ryggen. Inga läckande bröst här heller, inte än i alla fall.

Har någon fått bristningar på magen och smörjer ni magen med någonting? 

• Anii

Jo visst har jag tips på övningar Glad

Första är plankan fast man ska ha i både knäna och tårna i golvet. Sen ska man lyfta lite på knän och sen tillbaka, upprepa 15 gånger. Tänk bara på att inte svanka eller kuta med ryggen utan att hålla den så rak som möjligt.

Den andra övningen är så kallad höftlyft. Ligg på rygg med fötterna vilandes på en pilatesboll eller en stol (de ska vara 90 grader) Armarna ska vara längs sidan på kroppen. Lyft bäcknet tills du når en rak överkropp och sen tillbaka tills du nästan når golvet och sen upp igen. Upprepa 15 gånger.

Jag kan tipsa om Biotherms kräm Biovergetures som är mot bristningar, den luktar gudomligt gott och är riktigt bra. Står såhär på Kicks hemsida:
    "Creme som förebygger bristningar och förbättrar hudens elasticitet. Hjälper huden att bibehålla sin spänst trots förändringar på kroppen. Lätt creme som snabbt absoreberas av kroppen och som är perfekt vid graviditet och viktuppgång." 

• Anii
    Noiir skrev 2013-07-16 11:54:18 följande:
    Hej alla! Glad
    jag tänkte att jag skulle hänga med er! BF är den 11 November!!
    Falu lasarett! 
    Första barnet för både mig och min sambo.
    Jag är 19 år och han 22. :)
    Är en livlig bebis i magen. Kör sina karatesparkar så det värker i sidan.
    Men när bebis är still oroar man sig ju för att det är något som är fel.
    Så hellre en massa sparkar än viloläge! :D
    Va roligt med en till från Dalarna :) Vilken stad?
  • Anii

Veckorna bara springer iväg...man hänger inte riktigt med. Hur går det för alla, mår ni bra? 

• Anii

82 dagar kvar, jag mår prima och hoppas att dagarna kan gå lite fortare Glad
    Vi har precis beställt barnvagn, har endast sett vagnen på bild så ska bli spännande att se hur den ser ut i verkligheten. Skrattande Babyskydd är inhandlat sen tidigare och förutom kläder så har vi inte shoppat så mycket mer. Vi bor i en 2:a så då blir det så trångt att klämma in allt redan nu utan vi väntar någon vecka till innan vi fixar de större sakerna så som skötbord och spjälsäng. 

• Anii

Lycka till Mades! Håller tummarna, allt kommer att gå bra ska du se!

• Anii

Sömn?! Vad är det? ;) Är uppe fler gånger om natten och tror att jag är jätte kissnödig fast jag inte är det. De senaste nätterna har jag vaknat och varit riktigt sugen på nutella(?!) och inte kunnat somna om förrän jag gått upp och fått i mig lite :P haha  helt knasigt! Är nog lika smidig som en strandad val när jag ska vända mig om i sängen men även när jag ska sätta mig eller resa på mig. Nog känns det att man är inne på de sista veckorna nu. 

• Anii

Grattis Mades!! Skönt att höra att allt gick bra. Ta hand om er! 

• Anii

Det är jättemysigt att vara gravid men nu börjar det bli trångt i magen och jag längtar som en tok på att få träffa lillen :) Nu är det "bara" 37 dagar kvar, yeay!! Har inte haft några sammandragningar än men bebis tycker om att trycka upp mot revbena så jag har konstant håll när jag sitter upp, bra jobbigt.

Svar på tråden Första barnet, November-13