• Padda

Varför registreras Huskatter som Europeisk korthår i veterinärens register?

Ja... Som rubriken lyder varför är det så? Det fins ju en kattras som heter europeisk korthår så borde det inte bli problematiskt för uppfödare av den rasen om alla korthåriga Huskatter registreras som det? Varför inte bara registrera katten som huskatt? Jag är nybliven kattägare sen november så jag är okunnig i ämnet men om en katt tex skulle springa bort och bli hittad av någon som inte vet detta som kollar id nummret så kanske de tror att det är fel katt. Min katt är 50% britt och skulle nog tas för brittisk korthår om det inte vore för de spetsiga öronen med hårtoffsar längs upp. Som jag förstår skulle även grannens katt som är en korsning mellan sphynx och siames registreras som europeisk korthår. Och på id registren på nätet är det ju också de alternativ som fins. Hade jag fått välja om min katt skulle registreras på säg Sverak så hade jag nog velat registrera honom som Huskatt och kanske ha något fält med valfri beskrivning där det stått att kattens utseende påminner om britt. Det är inget jag stör mig på utan jag är bara nyfiken på varför registreringen funkar som den gör ;)

• Svar på tråden Varför registreras Huskatter som Europeisk korthår i veterinärens register?
  • Emmyl

Våra katter + min systers är/har varit registrerade som huskatt.

• Padda

Okej det kanske är olika på olika veterinärskliniker? Min katt registrerades som Europeisk korthår och det tyckte jag var hur skumt som helst

• IceJossan

Något som är värt att påpeka för veterinärerna? Det är faktiskt en del veterinärer som säger att vanlig svensk bondkatt ÄR europeiskt korthår. Vilket i och för sig stämmer i grunden, men att europén är stambokförd, det är inte bondkatten. Men de ska inte förväxlas. Kommer man med en hittekatt så påstås den vara eurpoé. Helgalet. Har itne katten stamtavla är den en huskatt, det är ju det begreppet huskatt betyder: Ingen stamtavla.

• ForReal

Har hört att många veterinärer kallar huskatter för européer, det verkar som det kommer från deras litteratur där man ju kallar korthåriga "europeiska" katter för just detta. Värt att påpeka för veterinären tycker jag.

Däremot när du registrerar ID-märkningen så gör du väl det själv och skickar in? Det brukar inte veterinären göra, utan man får med en blankett. Och då fyller du ju i vad du vill om jag inte minns fel (har precis gjort detta)? Då skulle du kunna skriva Huskatt med inslag av britt.

Veterinärens register är ju inte samma register som din katt registreras med sin ID-märkning i, men ändå bra om vet. har korrekta uppgifter. 

• IceJossan
    ForReal skrev 2013-04-03 15:14:04 följande:

Däremot när du registrerar ID-märkningen så gör du väl det själv och skickar in? Det brukar inte veterinären göra, utan man får med en blankett.

Vad jag har förstått så skickar oftast större kliniker in dessa lappar. Mindre kliniker och enskilda veterinärer skickar meda lappen hem.
  • Birmafröken
    IceJossan skrev 2013-04-04 01:15:20 följande:
    Vad jag har förstått så skickar oftast större kliniker in dessa lappar. Mindre kliniker och enskilda veterinärer skickar meda lappen hem.

Superviktigt att komma ihåg är att som ägare betala in engångsavgiften på 130 kronor när inbetalningskortet sedan kommer ihop med registreringsbeviset. Betalar man inte engångsavgiften kommer kattens id-nummer och ägarens kontaktuppgifter aldrig med i registret. (detta gäller alltså Sveriges största och mest välkända id-register för katter, dvs. Svenska KennelKlubbens).
  • ForReal
    IceJossan skrev 2013-04-04 01:15:20 följande:
    Jaha OK! Då förstår jag att det kan bli lite konstigt.
Svar på tråden Varför registreras Huskatter som Europeisk korthår i veterinärens register?