Varför registreras Huskatter som Europeisk korthår i veterinärens register?
Ja... Som rubriken lyder varför är det så? Det fins ju en kattras som heter europeisk korthår så borde det inte bli problematiskt för uppfödare av den rasen om alla korthåriga Huskatter registreras som det? Varför inte bara registrera katten som huskatt? Jag är nybliven kattägare sen november så jag är okunnig i ämnet men om en katt tex skulle springa bort och bli hittad av någon som inte vet detta som kollar id nummret så kanske de tror att det är fel katt. Min katt är 50% britt och skulle nog tas för brittisk korthår om det inte vore för de spetsiga öronen med hårtoffsar längs upp. Som jag förstår skulle även grannens katt som är en korsning mellan sphynx och siames registreras som europeisk korthår. Och på id registren på nätet är det ju också de alternativ som fins. Hade jag fått välja om min katt skulle registreras på säg Sverak så hade jag nog velat registrera honom som Huskatt och kanske ha något fält med valfri beskrivning där det stått att kattens utseende påminner om britt. Det är inget jag stör mig på utan jag är bara nyfiken på varför registreringen funkar som den gör ;)