• Elichard

Vad tycker ni om flicknamnet Nike?

Vad tycker ni om flicknamnet Nike? Jag tycker det är jätte fint men min man är inte lika övertygad.

• Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nike?
  • novaaaa

Hade en flicka på en förskola där jag jobbade en gång för länge sen som hette Nike (inte heller som märket utan uttalas på "svenska") vackert och ovanligt namn på en otroligt söt tjej :)

• Pissenisse

Märket uttalas ju "naj-kee" inte "najk" och det är ju inget som man spontant skulle kalla en människa... Nike låter fint men det är ju väldigt stor risk för att hon kommer få förklara vad hon heter många gånger per dag.

• fluu

Att hon skulle bli mobbad över att heta Nike vet jag inte om ni behöver oroa er för. Idag får många barn långt mycket mer "konstiga" namn så det är inte direkt ovanligt.

Jag gillar däremot inte namn där uttalet är osäkert. Hon kommer säkert få förklara uttalet och stava namnet ofta. Kan också bli knepigt att passa ihop med ett svenskt efternamn om ni nu har ett sådant.

Annars så är det ett namn med mytologisk bakgrund vilket jag gillar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • hallontryffel

Jättefint namn som inte är så sockersött. Har en charmig liten Nike i min bekantskapskrets -föräldrarna är "av adlig släkt" och det är ett släktnamn, så jag förknippar namnet med överklass

• jackyyouknow

Förlåt men, Nike är ett jättefult namn, både på pojkar & flickor. Men om du gillar det så, varför inte?

Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nike?