• Elichard

Vad tycker ni om flicknamnet Nike?

Vad tycker ni om flicknamnet Nike? Jag tycker det är jätte fint men min man är inte lika övertygad.

• Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nike?
  • Idun

Lite svårt att uttala kanske, men rätt fint, även om ja tänker på skomärket när jag hör det.

Det är som namnet Milda som alla förknippar med margarin numera ^^  

• MaaxMaax

Tycker det är ett jättefint namn. Hade ett barn på förskolan för länge sen som hette det. 
    Eftersom man inte uttalar det som märket så ser jag inga problem. Förknippar det mer med mytologi är sportmärke. 

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • nattsudd

Tycker det är fint! Men det försvinner på min lista över namn pga att jag vet att folk kommer uttala det galet och härleda till skomärket och jag orkar bara inte hålla på och förklara mig. Men fint som sagt :)

• Jultomte

Nike betyder knulla på arabiska.....

• Lilia

Nike är väl ändå ett killnamn. Det är inget jag skulle döpa ett barn till, jag tänker bara på skor då. (Jag vet att det är en gud från början.)

• trubbelsnåd
    Lilia skrev 2013-04-03 15:37:39 följande:
    Nike är väl ändå ett killnamn. Det är inget jag skulle döpa ett barn till, jag tänker bara på skor då. (Jag vet att det är en gud från början.)
    Nike var en gudinna, det är ett kvinnonamn.
  • Elichard
    Jultomte skrev 2013-04-03 15:34:25 följande:
    Nike betyder knulla på arabiska.....
    Tur att vi bor i Sverige Skrattande
  • Dizzi

Jag har en liten Nike, fem år, och har aldrig varit med om att någon har uttalat det fel (najk eller najki). Superfint tycker jag (förstås!)

• Elichard
    Dizzi skrev 2013-04-03 21:17:26 följande:
    Jag har en liten Nike, fem år, och har aldrig varit med om att någon har uttalat det fel (najk eller najki). Superfint tycker jag (förstås!)
    Kul att läsa. Nike är verkligen ett fint namn.
  • lalisa

Funderar på Nike som namn till min bebis, ber januari. Men funderar på hur det funkar internationellt? Uttalas gudinnan/namnet Nike som varumärket på engelska?

• MallaL

Nike uttalas "naiki" på engelska, både som namn och skomärke.

• fluu

Tycker att det är vackert och rivigt. På svenska då. Känner två Nike och det har inte varit några problem med uttal, alla bör väl känna till gudinnan?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Letitia

I princip är det inte omöjligt att det skulle kunna bli ett flicknamn med tiden, eftersom andra gudinnenamn från grekisk och romersk myt. har blivit det. MEN jag tycker inte att namnet är där idag. Idag känns det fortfarande som ett "trotsigt och kaxigt" namn, som en tonårig miljöpartist eller kommunist med ena foten utanför samhället skulle kunna välja till sitt barn... Dessutom är det väldigt olyckligt med varumärket. Lite som att heta Findus...

Svar på tråden Vad tycker ni om flicknamnet Nike?