• Brumma

chansen om delad vårdnad

Vet inte hur familjerätten ställer sig, men är det umgänge han vill ha (alltså att det är hans anledning till delad vårdnad) så har vårdnaden inget med det att göra.
    Umgänge och vårdnad är två helt skilda saker. Umgänge lär han få rätt till men på barnets villkor, dvs träffa så ofta som möjligt i trygg miljö för att sedan trappa upp och ta barnet på umgänge ensam. Men barnet skall såklart vara trygg med pappan först.
    Han får lära känna barnet i din närvaro (eller ngn annan barnet litar på) först, sedan kan han ha barnet själv.
    Hur gammalt är barnet?

• Brumma

h8him - öppna ett konto i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillåtelse är inte möjligt.
    Och man måste även göra så att man antingen ger båda vårdnadshavarna fullmakt över konton, dvs att båda oberoende av varandra kan hantera kontot, eller att båda måste vara med och överens om hanteringen av kontot.
    Vilket kan skapa stora problem.
    Vi ville öppna ett konto till bonusen, utan hennes mammas inblandning, men det gick inte.
    Sen, efter att ha snokat runt lite, så tycker jag det är bättre att spara i sitt eget namn.
    Alla barn är inte mogna att hantera pengar vid 18 års ålder, och jag vill kunna förhindra att pengarna festas upp tex.
    Därför sparar jag både till bonus och till mitt biologiska barn i mitt namn.
    Men man FÅR inte öppna ett i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillstånd som sagt.

Förövrigt KAN det skapa problem med påskrifter om man bor utomlands, men det kan skapa lika stora problem om man bor i olika delar av Sverige.
    Funkar samarbetet bra så har vi en ganska snabbt fungerande postgång i större delen av världen, och det är mkt sällan det är akut med underskrifterna.
    Den akuta biten kan ju kanske lösas med en fullmakt åt föräldern som är boendeförälder, så att eventuella påskrifter vid läkarbesök o liknande (vet inte ens om det behövs) inte blir lidande.
    Min man har dottern vh, bor tio mil från dottern och har gemensam vårdnad med mamman. Det är mkt sällan hans underskrift behövs, men tex vid passansökan, val av skola osv.
    Detta är oftast ngt han får medskickat på umgängeshelgen, skriver på och skickar tillbaka.
    Det borde inte vara några större problem att synka med pappans besök i Sverige, som inträffar ungefär lika ofta som umgänge vid vh om jag förstår det rätt.
    Alltså två gånger i månaden.

• Brumma

Ok, det var ganska rörigt..
    Visa gärna var det står att man, om man har gemensam vårdnad, kan öppna ett konto i barnets namn utan den andra vårdnadshavarens underskrift.
    Att man kan låsa ett konto vet jag, men det måste öppnas först..
    Och sedan kan det ju skapa problem om man tex vill köpa en moped när barnet blir 15..

• Brumma

Sweet Life - Angående sparandet, det vet jag ju inte, men vi var i kontakt med flera banker och de sa alla samma sak - man får inte öppna ett konto i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillstånd, tex genom en fullmakt.
    Googlade även nu för att kolla om det var så, och Nordea, Swedbank, ICA banken, Handelsbanken mfl har de reglerna.
    SEB står det att man skall kontakta sitt bankkontor, men det var det vi gjorde för ca fem år sedan senast.
    Det är möjligt att de ändrat reglerna eller att bankerna har olika regler, men enligt bankmannen vi pratade med så var det så lagen var, och enda sättet att spara till ett barn utan inblandning (o tillåtelse) var att spara i eget namn.
    Man kan då skriva in i testamentet att de pengarna är öronmärkta till barnet.

TS - jag har mkt svårt att se att pappan inte skulle få ensamt umgänge tidigare..
    Att det skulle ta 1,5 år tror jag ingen familjerätt skulle anse..
    Hur ofta träffar barn sina mor o farföräldrar tex? Vissa barn träffar dem kanske 2-3 ggr/månad, och visst kan man låta de sitta barnvakt några timmar, eller ta med barnet till lekplatsen själv innan barnet är 1,5 år...
    Det är självklart att barnet skall känna sig säker med pappan, men umgås ni en dag så att barnet vänjer sig vid pappan finns det inget som hindrar att pappan tar barnet på en promenad ensam tex..
    Sedan är barnet bara 8 månader, o sova borta o vara ifrån sin primära anknytningsperson (dig) kommer inte att hända än på ett tag..

Så din fundering på hur min man o hans ex löst umgänget.
    De separerade när barnet var ca ett o ett halvt år, alltså inte så mkt äldre än din knodd.
    Skillnaden är ju att de levde ihop och barnet hade bra anknytning även med pappan.
    De började direkt med att barnet bodde varannan helg, men då mamman varit hemma med barnet större delen sv tiden var hon ändå den primära anknytningspersonen.
    Hon passade på att flytta och omöjliggjorde därmed varannan veckas boende då pappan inte hade ngt körkort.
    Tror det är svårt för dig att få igenom att pappan skall bo på hotell vid umgänge i fortsättningen om du flyttar.
    Det är DU som flyttar och visserligen kan det bli så att ni får dela på resorna för umgänget, men då det är du som flyttar KAN det bli att du får stå för det själv.
    Här gör vi så att mamman kör en väg o vi en väg.
    Du får vars beredd på att i framtiden, när barnet blir äldre så är det varannan helg som gäller iallafall, och då kommer barnet behövs resa till pappan.
    Förövrigt har vi varannan jul, den som har julen har även dagarna innan på jullovet, sedan åker barnet till den andra föräldern på juldagen och stannar över nyår.
    Den som har jul hämtar o den som har juldagen hämtar. Nästa år byts det och detta ruckas ALDRIG på, eftersom det lätt kan bli att barnet gör ngn av föräldrarna besviket.
    Vi har varannat år o barnet behöver aldrig känna att det sviker den andra föräldern.
    De kortare loven har vi inget avtal om, då vi fungerar relativt bra med mamman (jag skriver vi eftersom jag kom in i barnets liv strax efter separationen), utan vi brukar ta det som det kommer.
    Ofta några dagar hos respektive förälder.
    Ibland har även jag lättare att ta ledigt och då är hon här lite extra.
    Sommarlovet gör vi så att vi varannat år var får bestämma två fasta veckor då man har barnet, den andra föräldern väljer därefter två veckor. Resterande veckor brukar vi dela på som det passar, men två veckor är skönt att kunna planera för.
    Självklart beror det mkt på hur samarbetet är.
    Har man inget bra samarbete är det bättre att ha avtal om ALLT, då det viktigaste är att förhindra konflikter där barnet blir inblandat - vilket det ofta blir om man är oense angående umgängets uppdelning.

Barnet har rätt till båda föräldrarna, och det skall inte ske enbart på den ena förälderns premisser.
    Faktum är att du som har egen vårdnad har STÖRRE ansvar för att underlätta umgänge än om ni haft gemensam vårdnad.

Vad gäller flytten..
    Som du fårstår av min mans "bakgrund" tycker jag det är fel att flytta så att umgänge försvåras, men skall vi prata rent lagligt så får du vid egen vårdnad, flytta vart du vill med barnet så länge umgänget inte blir lidande.
    Idag är det umgänge två ggr/månaden vilket lätt kan ordnas med tio mils avstånd - du får förbereda dig på att köra dock.
    Vidare skulle familjerätten knappast döma boendet för ett så litet barn till ngn barnet inte har som anknytningsperson.
    Det skulle vara skillnad om barnet o pappan hade en relation och om barnet hade ett socialt liv med förskola och vänner på den ort pappan bor.
    Du har även rätt att välja förskola själv, även vid gemensam vårdnad om det enbart är du som nyttjar förskolan. Detta gäller "vanlig" förskola, och vid förskolor med viss speciell inriktning, tex inom en speciell religion skall båda vårdnadshavarna godkänna.
    Det är skillnad vid varannan veckas boende.
    Skola däremot måste båda vårdnadshavarna godkänna.

• Brumma

Såg nu att det kommit massor mera inlägg sedan jag började skriva mitt...

TS - vet du när pappan kommer hem får du helt enkelt se till att INTE boka in BVC, läkarbesök osv.
    Öppna förskolan är INGET måste - definitivt inte viktigare än att barnet får träffa sin pappa.
    Rytmik o liknande likaså - det är bara bortförklaringar.
    Vill du att barnet skall få ett bätte umgänge så är det stor del din sak som ensam vårdnadshavare att se till att det blir så.
    Du har större ansvar att få det att funka än om ni haft genensam vårdnad.

Rätten kommer inte att se dina anledningar som fullgoda, utan att du anser att din vilja går före barnets behov och rättighet.

Föreslår som resten ett frivilligt samarbetssamtal där ni förhoppningsvis får till ett avtal gällande umgänge.
    Bara för att ni har ett fastställt umgänge betyder det ju inte att ni, om ni har ett fungerande samarbete, ändrar ibland o låter barnet träffa pappan oftare än bestämt.
    Min man har ju ingen dom utan de har helt enkelt en överenskommelse på varannan helg. Men barnet är ju här mkt oftare när det fungerar för båda föräldrarna.
    Tex när jag var föräldraledig med hennes syskon var hon hos oss alla lov, studiedagar o många fler helger än överenskommer från början.
    Man försöker ju utgå från barnets bästa, inte sitt eget..

• Brumma

H8him - du behöver inte hålla med mig i allt, jag håller inte med dig i allt ;)
    Skolan lär väl bara bli problem om man har växelvis boende i olika kommuner kanske.. :)

• Brumma
    Sweet life skrev 2013-04-04 08:15:26 följande:
    Det senaste kontot öppnades i vår sons namn (vi får hem alla kontoutdrag och årsbesked) i september förra året, sen har det även öppnats konton 2008 och 1999 i barnens namn. Alla hos Nordea...
    Så himla konstigt..
    för på deras sida står det att vårdnadshavarna måste ge sitt tillstånd..
    O vi fick tvärstopp att öppna utan att blanda in mamman..
    Men bra om det går att kringå Skrattande
  • Brumma
    Anonym (vill veta) skrev 2013-04-04 09:11:21 följande:
    för men är det viktigt med öppna och rytmiken, det är mitt sociala liv, utan det hade jag suttit hemma jämt, MEN där finns ju möjlighet att han kan komma på förmiddagen/eftermiddagen istället,  men han har aldrig visat intresse. en gång har han varit med på öppna förskolan
    bvc får man ju tid på men numera är det ju inte så ofta som innan (så blir inget problem framöver då man får tiden 2 månader innan)

men ska ringa familjerätten och be om möte

för mej känns det bara fel att jag måste anpassa mitt liv efter honom, bara för att han tagit jobb utomlands :/ visst ska han få träffa barnet, men ändå :/ och ja, han hade kunnat få ett likabra jobb här i sverige och blev erbjuden en liknande tjänst uppåt i landet under min graviditet men blev erbjuden utlandstjänst via dåvarande jobb

men det är där igen är det barnets bästa att dem får vara ensamma när de inte känner varann? han vet inget om hennes egna rutiner. jag har sagt att han får komma hit och lära sig hennes rutiner innan han får ha henne ensam. det håller familjerätten med om. 
    men vad anser ni? är det rätt att hon ska tvingas vara med en man hon inte känner eller är trygg med?

Rytmik och öppna förskola kanske är viktigt för DIG.. men nu pratar vi ju om barnet här...
    det ÄR faktiskt viktigare att få en bra kontakt med sina föräldrar...
    Du får ordna ditt sociala liv på andra sätt, och med tanke på att pappan är hemma två ggr/månaden så har du flera dagar att lägga upp precis som du vill...
    Hade pappan bott hemma alltid hade du antagligen varit ännu mer låst.
    BVC tider är inte skrivna i sten - de går alldeles utmärkt att flytta på...

Barnets bästa är ATT de lära känna varandra - och det är upp till dig att sätta igång o låta barnet skolas in med pappan - så att de kan vara ensamma...
    Du kommer med undanflykter som inte andas barnets bästa utan att du inte vill ge pappan en chans till barnet...
  • Brumma
    Anonym (vill veta) skrev 2013-04-08 22:03:15 följande:
    det kommer han inte få i dagsläget eller om han stämmer mej

du ser det på ett sätt jag ett annat men jag litar på familjerätten och det
    är jag som har bevisen på att han itne visat intresse eller hur?

du har inte träffat honom, du vet inte hur han är men du tar ändå
    hans parti.. sjukt 
    OM han stämmer dig och HAN har bevis på att du förhindrat umgänge (valt rytmik, träffa dina föräldrar istället, öppna förskolan osv) kommer det att vara DU som, i rättens ögon, har samarbetssvårigheter..
    Detta skriver jag inte för att hoppa på dig, utan för att du verkar ha en orealistisk bild på hur det faktiskt går till..
    För att en förälder skall få så lite umgänge som du verkar vilja att det blir så krävs det ganska grova "fel" på den föräldern, tex grovt missbruk, misshandel av barnen osv.
    Tänk på att föräldrar som misshandlat den andra föräldern t.o.m. har rätt att ha umgänge med barnen..
    Du får räkna med MINST vh...
  • Brumma
    Anonym (vill veta) skrev 2013-04-09 21:49:13 följande:
    han är hemma EN gång i månaden, ca 10 dagar och träffar barnet ca 2 gånger de 10 dagarna
    men du kan även läsa svaret ovan men hade han bott i sverige så hade det varit lättare för då hade man haft en annan frihet då han hade kunnat komma en stund varje dag och lära känna barnet på dygnets alla timmar istället för (hans önskemål som det varit) bara dagstid typ någon gång mellan 11-16 brukar vi ses när vi ses eftersom det passar HONOM bäst

det är viktigt för oss båda två då jag anser det är viktigt att barn får komma ut tidigt och lära sig det
    sociala samspelet med både andra människor och andra barn. pappan har även varit med på öppna förskolan för att se hur det går till där och vad vi gör där 

fortfarande är det han som inte visat minsta intresse att lära känna sitt barn utan han har ofta velat göra saker (typ gå i stan, åka till köpcentrum mm) istället för att lära känna BARNET och dennes rutiner och dagliga liv

svårt att säga allt då det är en lång och komplicerad historia och jag vill inte berätta för mycket. det är så mycket jag inte sagt och som jag inte heller kommer att berätta. trist ni tagit egna slutsatser lite hur som helst, men jag är inte förvånad

jag ser till barnets bästa men det är det folk här inte förstår helt och hållet. 

med detta avslutar jag tråden och hoppas att ni får ett fortsatt bra liv

Om du läser även om du avslutat.
    Mina inlägg var på inget sätt påhopp på dig.
    Självklart måste pappan visa intresse och ta tag i umgänget från sin sida också..
    Har en pappa i min närhet som prioriterar allt annat än sina barn, vilket gör mig tokig..
    speciellt som han, innan han separerade, pratat sig varm om barnen, och även pratat ner min man en hel del då min man har sin dotter enbart vh, samt lov - detta beror dock på att mamman flyttade, inte att han inte vill ha mer.
    Så, SJÄLVKLART skall pappan visa mer intresse.
    Är man hemma tio dagar så bör man ju iallafall kunna lägga hälften, minst, åt att träffa sitt barn så att barnet får en chans till en bra kontakt.

Jaga skrev det jag skrev därför att det är så det ser ut - båda föräldrarna måste främja umgänge, och det största kravet på detta ligger hos boendeföräldern.
    I en tvist är det svårt att se att rätten inte skall kunna se det man själv vet o ser som sanning, och jag ville bara berätta om hur det ofta är.

Jag hoppas för er dotters skull att pappan tar sig i kragen och även att du kan tänka dig att lägga upp et fast schema till att börja med - och därmed ha dessa dagar oinplanerade..
    Lycka till!
Svar på tråden chansen om delad vårdnad