• Anonym (vill veta)

chansen om delad vårdnad

Bakgrund
    Knullkompisar som fick barn 
    Ej något vanligt förhållande
    Pappan jobbar utomlands + 1 utlandsjobb bakom sig
    Är i sverige 1 gr/månad träffar barnet ca 2ggr/hemvistelse
    Har ej visat större intresset för barnet (pratade om det idag) på något sätt
    eller velat lära känna henne helt och hållet med rutiner mm

hur stor är chansen att han får delad vårdnad?

han vill ha det för umgänget och ha mer inflytande men 
    jag låter han träffa barnet ifråga (har såklart haft förhinder
    någon gång men alltid gett ett annan dag som alt) 
    han vill även ha det för att kunna ha barnet på egen hand
    (dvs jag ska lämna barnet hos en man hon inte känner
    så han ska lära känna henne vilket inte ens familjerätten
    anser är en bra ide) 

• Svar på tråden chansen om delad vårdnad
  • Anonym

Varför vill du inte att han ska ha delad vårdnad, det är väl inte bara ditt barn?

• Anonym (vill veta)
    Anonym skrev 2013-04-03 11:17:38 följande:
    Varför vill du inte att han ska ha delad vårdnad, det är väl inte bara ditt barn?
    han kommer vara delaktig i alla beslut då jag involverar han i allt

i vårt fall är det bäst med ensam vårdnad med tanke på hans arbete
    jag kommer inte kunna göra något utan hans tillstånd
    (ex skaffa pass, åka utomlands, skapa sparkonto, välja dagis/skola)

så om du inte har något vettigt att säga så behöver du inte yttra dej!

och jo det är mitt barn, för som det är idag kan man inte kalla honom pappa
    eller ens förebild 
  • Anonym (Soc)

Finns inget som heter delad vårdnad. Antingen har man gemensam eller ensam vårdnad.! Vårdnadsformen påverkar inte barnets rätt till umgänge och relation . ( för detta handlar om barnets rätt ej föräldrarnas) om inte pappan är djupt olämplig eller farlig för barnet så blir det mycket svårt för dig att få ensam vårdnad .

• Brumma

Vet inte hur familjerätten ställer sig, men är det umgänge han vill ha (alltså att det är hans anledning till delad vårdnad) så har vårdnaden inget med det att göra.
    Umgänge och vårdnad är två helt skilda saker. Umgänge lär han få rätt till men på barnets villkor, dvs träffa så ofta som möjligt i trygg miljö för att sedan trappa upp och ta barnet på umgänge ensam. Men barnet skall såklart vara trygg med pappan först.
    Han får lära känna barnet i din närvaro (eller ngn annan barnet litar på) först, sedan kan han ha barnet själv.
    Hur gammalt är barnet?

• Jojile

Fast ensam vårdnad är rätt skäligt om föräldrarna har svårt att samarbeta. Det bär man väl ha om någon bor i ett annat land? Lite svårt med underskrifter och sånt...

• h8him

Som boendeförälder får du välja förskola och barnet blir placerad i den skolan som är närmast dig. Du kan öppna ett konto där ingen har rätt att ta ut pengarna innan barnet är 18 år.

Åka utomlands kan du naturligtvis göra under din tid med barnet. Varför tror du att han skulle vägra att skriva under pass? Det är ju en förutsättning för att barnet ska kunna besöka honom i landet där han arbetar. Eller få göra en resa med sin pappa när han har umgänge.

Har han vägrat något av ovanstående idag?

Hur gammalt är barnet?

Varför har ni inte upprättat schema för umgänge, när han är hemma, så han kan träffa barnet mesta möjliga under den perioden?

Du skriver å ena sidan att han inte visar intresse för barnet men å andra sidan vill han ha mer tid, samt umgänge längre perioder när han är hemma. Jag får inte de båda sakerna att gå ihop. Kan du förklara?

• Kjell2

Det en domstol i huvudsak går på för att inte döma till gemensam vårdnad (GV)  är samarbetsproblem. Så kan ni samarbeta kring beslut om dagis, skola, boende, pass mm så lär det bli GV.

Umgänge lär han också få. Detta även om det inte blir GV.

• h8him
    Jojile skrev 2013-04-03 11:27:10 följande:
    Fast ensam vårdnad är rätt skäligt om föräldrarna har svårt att samarbeta. Det bär man väl ha om någon bor i ett annat land? Lite svårt med underskrifter och sånt...
    Det finns föräldrar som bor i olika länder men som ändå fått gemensam vårdnad efter en stämning i Tingsrätten. Avståndet är inget som behöver avgöra att det är olämpligt.
  • Brumma

h8him - öppna ett konto i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillåtelse är inte möjligt.
    Och man måste även göra så att man antingen ger båda vårdnadshavarna fullmakt över konton, dvs att båda oberoende av varandra kan hantera kontot, eller att båda måste vara med och överens om hanteringen av kontot.
    Vilket kan skapa stora problem.
    Vi ville öppna ett konto till bonusen, utan hennes mammas inblandning, men det gick inte.
    Sen, efter att ha snokat runt lite, så tycker jag det är bättre att spara i sitt eget namn.
    Alla barn är inte mogna att hantera pengar vid 18 års ålder, och jag vill kunna förhindra att pengarna festas upp tex.
    Därför sparar jag både till bonus och till mitt biologiska barn i mitt namn.
    Men man FÅR inte öppna ett i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillstånd som sagt.

Förövrigt KAN det skapa problem med påskrifter om man bor utomlands, men det kan skapa lika stora problem om man bor i olika delar av Sverige.
    Funkar samarbetet bra så har vi en ganska snabbt fungerande postgång i större delen av världen, och det är mkt sällan det är akut med underskrifterna.
    Den akuta biten kan ju kanske lösas med en fullmakt åt föräldern som är boendeförälder, så att eventuella påskrifter vid läkarbesök o liknande (vet inte ens om det behövs) inte blir lidande.
    Min man har dottern vh, bor tio mil från dottern och har gemensam vårdnad med mamman. Det är mkt sällan hans underskrift behövs, men tex vid passansökan, val av skola osv.
    Detta är oftast ngt han får medskickat på umgängeshelgen, skriver på och skickar tillbaka.
    Det borde inte vara några större problem att synka med pappans besök i Sverige, som inträffar ungefär lika ofta som umgänge vid vh om jag förstår det rätt.
    Alltså två gånger i månaden.

• h8him
    Brumma skrev 2013-04-03 11:46:53 följande:
    h8him - öppna ett konto i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillåtelse är inte möjligt.
    Och man måste även göra så att man antingen ger båda vårdnadshavarna fullmakt över konton, dvs att båda oberoende av varandra kan hantera kontot, eller att båda måste vara med och överens om hanteringen av kontot.
    Vilket kan skapa stora problem.
    Vi ville öppna ett konto till bonusen, utan hennes mammas inblandning, men det gick inte.
    Sen, efter att ha snokat runt lite, så tycker jag det är bättre att spara i sitt eget namn.
    Alla barn är inte mogna att hantera pengar vid 18 års ålder, och jag vill kunna förhindra att pengarna festas upp tex.
    Därför sparar jag både till bonus och till mitt biologiska barn i mitt namn.
    Men man FÅR inte öppna ett i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillstånd som sagt.

Förövrigt KAN det skapa problem med påskrifter om man bor utomlands, men det kan skapa lika stora problem om man bor i olika delar av Sverige.
    Funkar samarbetet bra så har vi en ganska snabbt fungerande postgång i större delen av världen, och det är mkt sällan det är akut med underskrifterna.
    Den akuta biten kan ju kanske lösas med en fullmakt åt föräldern som är boendeförälder, så att eventuella påskrifter vid läkarbesök o liknande (vet inte ens om det behövs) inte blir lidande.
    Min man har dottern vh, bor tio mil från dottern och har gemensam vårdnad med mamman. Det är mkt sällan hans underskrift behövs, men tex vid passansökan, val av skola osv.
    Detta är oftast ngt han får medskickat på umgängeshelgen, skriver på och skickar tillbaka.
    Det borde inte vara några större problem att synka med pappans besök i Sverige, som inträffar ungefär lika ofta som umgänge vid vh om jag förstår det rätt.
    Alltså två gånger i månaden.
    "
    Enligt gåvolagen blir en gåva av pengar fullbordad
    genom insättning på ett konto i mottagarens namn.
    För omyndiga barn krävs dessutom att föräldrarna in
    te har förfoganderätt till kontot, vilket kan vara
    svårt att uppnå. Det beror på att vårdnadshavarna/f
    örmyndarna samtidigt företräder barnet och har fri
    s k uttagsrätt. Alltså har rätt att fritt göra utta
    g på barnets konto.
    Kapitalet måste avskiljas från föräldrarnas disposi
    tion för att barnet skall vara skyddad. Att förälde
    rn
    sätter in pengar på kontot utan förebehåll om dispo
    sitionsrätt, kan räcka. Men för att vara helt säke
    r