Anonym (Soc) skrev 2013-04-03 11:25:24 följande:
Finns inget som heter delad vårdnad. Antingen har man gemensam eller ensam vårdnad.! Vårdnadsformen påverkar inte barnets rätt till umgänge och relation . ( för detta handlar om barnets rätt ej föräldrarnas) om inte pappan är djupt olämplig eller farlig för barnet så blir det mycket svårt för dig att få ensam vårdnad .
gemensam vårdnad då
och nej jag jag nekar inte barnet att träffa och få en relation med pappan
Brumma skrev 2013-04-03 11:25:47 följande:
Vet inte hur familjerätten ställer sig, men är det umgänge han vill ha (alltså att det är hans anledning till delad vårdnad) så har vårdnaden inget med det att göra.
Umgänge och vårdnad är två helt skilda saker. Umgänge lär han få rätt till men på barnets villkor, dvs träffa så ofta som möjligt i trygg miljö för att sedan trappa upp och ta barnet på umgänge ensam. Men barnet skall såklart vara trygg med pappan först.
Han får lära känna barnet i din närvaro (eller ngn annan barnet litar på) först, sedan kan han ha barnet själv.
Hur gammalt är barnet?
de kunde inte svara på den frågan
han vill ju träffa barnet mer (nekar honom inte). och enligt honom är umgänge och vårdnad samma sak så jag tror precis som FR att han försöker skrämma mej
ja det sa jag med att han måste lära känna henne här först, jag har varit ensam sen start så det är bäst att barnet har mej nära. barnet är 8 månader
Jojile skrev 2013-04-03 11:27:10 följande:
Fast ensam vårdnad är rätt skäligt om föräldrarna har svårt att samarbeta. Det bär man väl ha om någon bor i ett annat land? Lite svårt med underskrifter och sånt...
jag kan sammarbeta, men det är svårt att sammarbeta med någon som anser att att måste bara på hans sätt annars är man korkad
h8him skrev 2013-04-03 11:28:53 följande:
Som boendeförälder får du välja förskola och barnet blir placerad i den skolan som är närmast dig. Du kan öppna ett konto där ingen har rätt att ta ut pengarna innan barnet är 18 år.
Åka utomlands kan du naturligtvis göra under din tid med barnet. Varför tror du att han skulle vägra att skriva under pass? Det är ju en förutsättning för att barnet ska kunna besöka honom i landet där han arbetar. Eller få göra en resa med sin pappa när han har umgänge.
Har han vägrat något av ovanstående idag?
Hur gammalt är barnet?
Varför har ni inte upprättat schema för umgänge, när han är hemma, så han kan träffa barnet mesta möjliga under den perioden?
Du skriver å ena sidan att han inte visar intresse för barnet men å andra sidan vill han ha mer tid, samt umgänge längre perioder när han är hemma. Jag får inte de båda sakerna att gå ihop. Kan du förklara?
jag måste ha ett jourdagis pga ob, men detta har jag sagt till pappan tidigt samt att skolan blri barnet tilldelat sedare. läkaren är där vi har bvc vilket han med vet
jo, men vid gemensam vårdnad får man inte skapa ett konto i barnets namn utan bådas underskrift, samma med pass (min syster råkade ut för detta för ett par år sen)
och är han då utomlands, hur lätt är det att få underskrifter?
nej eftersom jag har ensam vårdnad behöver jag inte hans tillstånd till något. men ja, han skulle kunna vägra mej en del saker vid gemensam som ex flytt för att lättare få arbete.
barnet är 8 mån
vi har haft det som så att han kontaktar mej när HAN har möjlighet att träffa barnet. men efter att ha pratat med rätten ska jag ge honom dagar då han kan komma, han har ju som sagt inga förpliktelser när han är i sverige utan är mer som semester för honom
det är komplicerat, jag misstänker att det är farmor som är på honom om att han ska träffa barnet mera. för hon är väldigt på om att träffas och följer med till 90% av gångerna han kommer hit. han göra inget med barnet när han är här (håller barnet max 5 min) så jag är med förbryllad.
strax efter barnet var fött ville han ha delad vårdnad för att han ville ha inflytande på barnet och nu är det väl att han vill ha möjlighet att träfa henne mer om jag fattar honom rätt... jag är själv osäcker på vad han håller på med
Brumma skrev 2013-04-03 11:46:53 följande:
h8him - öppna ett konto i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillåtelse är inte möjligt.
Och man måste även göra så att man antingen ger båda vårdnadshavarna fullmakt över konton, dvs att båda oberoende av varandra kan hantera kontot, eller att båda måste vara med och överens om hanteringen av kontot.
Vilket kan skapa stora problem.
Vi ville öppna ett konto till bonusen, utan hennes mammas inblandning, men det gick inte.
Sen, efter att ha snokat runt lite, så tycker jag det är bättre att spara i sitt eget namn.
Alla barn är inte mogna att hantera pengar vid 18 års ålder, och jag vill kunna förhindra att pengarna festas upp tex.
Därför sparar jag både till bonus och till mitt biologiska barn i mitt namn.
Men man FÅR inte öppna ett i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillstånd som sagt.
Förövrigt KAN det skapa problem med påskrifter om man bor utomlands, men det kan skapa lika stora problem om man bor i olika delar av Sverige.
Funkar samarbetet bra så har vi en ganska snabbt fungerande postgång i större delen av världen, och det är mkt sällan det är akut med underskrifterna.
Den akuta biten kan ju kanske lösas med en fullmakt åt föräldern som är boendeförälder, så att eventuella påskrifter vid läkarbesök o liknande (vet inte ens om det behövs) inte blir lidande.
Min man har dottern vh, bor tio mil från dottern och har gemensam vårdnad med mamman. Det är mkt sällan hans underskrift behövs, men tex vid passansökan, val av skola osv.
Detta är oftast ngt han får medskickat på umgängeshelgen, skriver på och skickar tillbaka.
Det borde inte vara några större problem att synka med pappans besök i Sverige, som inträffar ungefär lika ofta som umgänge vid vh om jag förstår det rätt.
Alltså två gånger i månaden.
jag vill gärna flytta och söker jobb i en stad 10 mil bort, men jag läste att om det är mer än 10 mil bort så ska man dela på kostnaderna som det tar att ta sig dit, stämmer detta?
visst kommer det komplicera saker, men det är ju inget jag gör i en hast bara sådär. har inte heller sagt detta till pappan då det kan vara till min nackdel i ev rättegång. är ju inget bestämt men är en önskan, försökte flytta under graviditet men blev så mycket annat just då.
Likaväl som pappan har förverklat sin dröm om att jobba utomlands vill jag kunna förverkliga min dröm att kunna flytta till en annan stad (vilket jag har sagt till honom innan jag blev gravid)
Detta kommer ju såklart kräva att pappan verkligen prioriterar sin tid i sverige och träffar sitt barn när han är hemma. Han kan ex bo på hotell (han har fett bra lön) en natt och träffa barnet över ex en helg så det är inte omöjligt. sen har jag min familj här så jag kan mycket väl likabra åka hit över en helg vid flytt så ja jag har redan funderat på lösningar även där
berätta gäran hur din man löst det med sitt ex