Inlägg från: Anonym (vill veta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill veta)

chansen om delad vårdnad

Bakgrund
    Knullkompisar som fick barn 
    Ej något vanligt förhållande
    Pappan jobbar utomlands + 1 utlandsjobb bakom sig
    Är i sverige 1 gr/månad träffar barnet ca 2ggr/hemvistelse
    Har ej visat större intresset för barnet (pratade om det idag) på något sätt
    eller velat lära känna henne helt och hållet med rutiner mm

hur stor är chansen att han får delad vårdnad?

han vill ha det för umgänget och ha mer inflytande men 
    jag låter han träffa barnet ifråga (har såklart haft förhinder
    någon gång men alltid gett ett annan dag som alt) 
    han vill även ha det för att kunna ha barnet på egen hand
    (dvs jag ska lämna barnet hos en man hon inte känner
    så han ska lära känna henne vilket inte ens familjerätten
    anser är en bra ide) 

• Svar på tråden chansen om delad vårdnad
  • Anonym (vill veta)
    Anonym skrev 2013-04-03 11:17:38 följande:
    Varför vill du inte att han ska ha delad vårdnad, det är väl inte bara ditt barn?
    han kommer vara delaktig i alla beslut då jag involverar han i allt

i vårt fall är det bäst med ensam vårdnad med tanke på hans arbete
    jag kommer inte kunna göra något utan hans tillstånd
    (ex skaffa pass, åka utomlands, skapa sparkonto, välja dagis/skola)

så om du inte har något vettigt att säga så behöver du inte yttra dej!

och jo det är mitt barn, för som det är idag kan man inte kalla honom pappa
    eller ens förebild 
  • Anonym (vill veta)
    Anonym (Soc) skrev 2013-04-03 11:25:24 följande:
    Finns inget som heter delad vårdnad. Antingen har man gemensam eller ensam vårdnad.! Vårdnadsformen påverkar inte barnets rätt till umgänge och relation . ( för detta handlar om barnets rätt ej föräldrarnas) om inte pappan är djupt olämplig eller farlig för barnet så blir det mycket svårt för dig att få ensam vårdnad .
    gemensam vårdnad då

och nej jag jag nekar inte barnet att träffa och få en relation med pappan
    Brumma skrev 2013-04-03 11:25:47 följande:
    Vet inte hur familjerätten ställer sig, men är det umgänge han vill ha (alltså att det är hans anledning till delad vårdnad) så har vårdnaden inget med det att göra.
    Umgänge och vårdnad är två helt skilda saker. Umgänge lär han få rätt till men på barnets villkor, dvs träffa så ofta som möjligt i trygg miljö för att sedan trappa upp och ta barnet på umgänge ensam. Men barnet skall såklart vara trygg med pappan först.
    Han får lära känna barnet i din närvaro (eller ngn annan barnet litar på) först, sedan kan han ha barnet själv.
    Hur gammalt är barnet?
    de kunde inte svara på den frågan
    han vill ju träffa barnet mer (nekar honom inte). och enligt honom är umgänge och vårdnad samma sak så jag tror precis som FR att han försöker skrämma mej

ja det sa jag med att han måste lära känna henne här först, jag har varit ensam sen start så det är bäst att barnet har mej nära. barnet är 8 månader
    Jojile skrev 2013-04-03 11:27:10 följande:
    Fast ensam vårdnad är rätt skäligt om föräldrarna har svårt att samarbeta. Det bär man väl ha om någon bor i ett annat land? Lite svårt med underskrifter och sånt...
    jag kan sammarbeta, men det är svårt att sammarbeta med någon som anser att att måste bara på hans sätt annars är man korkad
    h8him skrev 2013-04-03 11:28:53 följande:
    Som boendeförälder får du välja förskola och barnet blir placerad i den skolan som är närmast dig. Du kan öppna ett konto där ingen har rätt att ta ut pengarna innan barnet är 18 år.

Åka utomlands kan du naturligtvis göra under din tid med barnet. Varför tror du att han skulle vägra att skriva under pass? Det är ju en förutsättning för att barnet ska kunna besöka honom i landet där han arbetar. Eller få göra en resa med sin pappa när han har umgänge.

Har han vägrat något av ovanstående idag?

Hur gammalt är barnet?

Varför har ni inte upprättat schema för umgänge, när han är hemma, så han kan träffa barnet mesta möjliga under den perioden?

Du skriver å ena sidan att han inte visar intresse för barnet men å andra sidan vill han ha mer tid, samt umgänge längre perioder när han är hemma. Jag får inte de båda sakerna att gå ihop. Kan du förklara?
    jag måste ha ett jourdagis pga ob, men detta har jag sagt till pappan tidigt samt att skolan blri barnet tilldelat sedare. läkaren är där vi har bvc vilket han med vet
    jo, men vid gemensam vårdnad får man inte skapa ett konto i barnets namn utan bådas underskrift, samma med pass (min syster råkade ut för detta för ett par år sen)
    och är han då utomlands, hur lätt är det att få underskrifter?

nej eftersom jag har ensam vårdnad behöver jag inte hans tillstånd till något. men ja, han skulle kunna vägra mej en del saker vid gemensam som ex flytt för att lättare få arbete.

barnet är 8 mån

vi har haft det som så att han kontaktar mej när HAN har möjlighet att träffa barnet. men efter att ha pratat med rätten ska jag ge honom dagar då han kan komma, han har ju som sagt inga förpliktelser när han är i sverige utan är mer som semester för honom

det är komplicerat, jag misstänker att det är farmor som är på honom om att han ska träffa barnet mera. för hon är väldigt på om att träffas och följer med till 90% av gångerna han kommer hit. han göra inget med barnet när han är här (håller barnet max 5 min) så jag är med förbryllad.
    strax efter barnet var fött ville han ha delad vårdnad för att han ville ha inflytande på barnet och nu är det väl att han vill ha möjlighet att träfa henne mer om jag fattar honom rätt... jag är själv osäcker på vad han håller på med
    Brumma skrev 2013-04-03 11:46:53 följande:
    h8him - öppna ett konto i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillåtelse är inte möjligt.
    Och man måste även göra så att man antingen ger båda vårdnadshavarna fullmakt över konton, dvs att båda oberoende av varandra kan hantera kontot, eller att båda måste vara med och överens om hanteringen av kontot.
    Vilket kan skapa stora problem.
    Vi ville öppna ett konto till bonusen, utan hennes mammas inblandning, men det gick inte.
    Sen, efter att ha snokat runt lite, så tycker jag det är bättre att spara i sitt eget namn.
    Alla barn är inte mogna att hantera pengar vid 18 års ålder, och jag vill kunna förhindra att pengarna festas upp tex.
    Därför sparar jag både till bonus och till mitt biologiska barn i mitt namn.
    Men man FÅR inte öppna ett i barnets namn utan båda vårdnadshavarnas tillstånd som sagt.

Förövrigt KAN det skapa problem med påskrifter om man bor utomlands, men det kan skapa lika stora problem om man bor i olika delar av Sverige.
    Funkar samarbetet bra så har vi en ganska snabbt fungerande postgång i större delen av världen, och det är mkt sällan det är akut med underskrifterna.
    Den akuta biten kan ju kanske lösas med en fullmakt åt föräldern som är boendeförälder, så att eventuella påskrifter vid läkarbesök o liknande (vet inte ens om det behövs) inte blir lidande.
    Min man har dottern vh, bor tio mil från dottern och har gemensam vårdnad med mamman. Det är mkt sällan hans underskrift behövs, men tex vid passansökan, val av skola osv.
    Detta är oftast ngt han får medskickat på umgängeshelgen, skriver på och skickar tillbaka.
    Det borde inte vara några större problem att synka med pappans besök i Sverige, som inträffar ungefär lika ofta som umgänge vid vh om jag förstår det rätt.
    Alltså två gånger i månaden.
    jag vill gärna flytta och söker jobb i en stad 10 mil bort, men jag läste att om det är mer än 10 mil bort så ska man dela på kostnaderna som det tar att ta sig dit, stämmer detta?
    visst kommer det komplicera saker, men det är ju inget jag gör i en hast bara sådär. har inte heller sagt detta till pappan då det kan vara till min nackdel i ev rättegång. är ju inget bestämt men är en önskan, försökte flytta under graviditet men blev så mycket annat just då.
    Likaväl som pappan har förverklat sin dröm om att jobba utomlands vill jag kunna förverkliga min dröm att kunna flytta till en annan stad (vilket jag har sagt till honom innan jag blev gravid) 
    Detta kommer ju såklart kräva att pappan verkligen prioriterar sin tid i sverige och träffar sitt barn när han är hemma. Han kan ex bo på hotell (han har fett bra lön) en natt och träffa barnet över ex en helg så det är inte omöjligt. sen har jag min familj här så jag kan mycket väl likabra åka hit över en helg vid flytt så ja jag har redan funderat på lösningar även där
    berätta gäran hur din man löst det med sitt ex

• Anonym (vill veta)
    Kjell2 skrev 2013-04-03 12:27:01 följande:
    TS: Innan ni börjar springa till domstol är det nog bäst att ni bokar en tid hos familjerätten och försöker reda ut vad ni vill och hur det ska uppnås. Ni verkar båda ha lite vaga begrepp om saker och ting kring vårdnad, umgänge och boende.

Någonting säger mig att det nog inte är helt omöjligt att komma fram till en överrenskommlese som ni båda kan acceptera och blir bra för ert barn.
    jag behöver inte hjälp av rätten, han behöver bara vakna upp och (som han själv säger) att vi är två om det

han vill att jag ska anpassa mej helt efter honom, vilket är omöjligt då jag har ett privatliv jag med, men jag är iallafall villig att mötas halvvägs 

men att lämna honom med barnet ensamt i flera timmar gynnar ingen av dem, speciellt inte barnet som inte känner honom (vilket är det han vill med att stämma mej).. har sagt till att han först får komma hit och lära känna barnet mer, lära sig barnets rutiner innan jag ens överväger att de ska vara ensamma. barnets välbefinnande går först och om hon inte är trygg med personen så kommer hon inte må bra alls
    sen borde pappan även visa mej att han prioriterar sitt barn före allt annat. för det är ju därför han kommer hem (enl honom) för att umgås med sin dotter

han försöker troligtvis skrämma mej att gå med på gemensam vårdnad, men då får han stämma mej, det kommer bara bli ännu mer problem om han ska ha delad vårdnad.

det värsta är att han bara tänker på sig själv. men det har varit för många sammanträffanden för att jag ska tro att allt detta är hans eget beslut. jag tror att farmor haft en del att göra med detta (speciellt efter gårdagen och samtalet idag där han sa att jag inte har tid att träffa farmor, men bara för att jag var upptagen en helg på två månader så kanske farmor borde prioritera annorlunda om hon vill träffa barnbarnet)

så allt är så komplicerat som ni märker och jag tror ni inser att det inte blir bättre med att vi ska vara två som bestämmer

• Anonym (vill veta)
    Kjell2 skrev 2013-04-03 13:51:56 följande:
    Boka en tid med familjerätten och se vad det leder till.

Du får nog även mentalt förbered dig att han kommer få möjlighet att umgås med sitt barn själv för eller senare.
    jo det är tanken, men barnet måste vara tryggt hos pappan och om det fortsätter som nu kan det ta 1.5 år enl familjerätten. de träffas så sällan att barnet inte kan knyta ann till att det är pappan

tänker testa en sak innan jag pratar med rätten om ett samtal, först då får man veta om han är intresserad av att ta hand om henne eller om det är någon annans ord 
  • Anonym (vill veta)
    Grappa skrev 2013-04-03 14:13:23 följande:
    Det spelar ingen roll om det "är en annans ord". Stämmer han dig kommer rätten döma rätt till umgänge vare sig det är farmor som drivit på eller inte.
    Att det är svårare att komma överens om man är två är inget rätten bekymrar sig om.
    jo men då hoppas jag rätten dömmer på rätt sätt, så kanske han vaknar till liv, för de dömer väl knappast enbart för pappans fördel?
    h8him skrev 2013-04-03 14:21:45 följande:
    Självklart går barnets välbefinnande först. Samtidigt är barnets kontakt med den andra föräldern väldigt viktig.

Vad är det du tycker att han försöker bestämma om?

Du får nog inse att umgängen måste vara under den tid då han befinner sig hemma, och att han inte kan resa hem från arbetet utomlands för att träffa barnet ett par timmar några gånger i veckan, om det kanske är vad du önskar.

Har du någon bra planering för umgänget under den tid han är hemma? Om inte så kan du kanske skriva ett schema och sen be honom göra samma sak och sen kan ni försöka enas utan att hamna i domstol?
    jag anser att han tycker att han ska kunna komma precis när han vill, har jag planer så ska jag ställa in dessa direkt... är nog lättast att säga... han skulle säga motsatsen

han har självmant fått välja hur han vill vara hemma, vart annan vecka eller en gång i månaden. jag tycker det är skönt som vi har det nu för jag får frihet, men nu kommer snart våren och allt roligt börjar. men då tänker jag som så att han är fri här hemma så då kan han träffa henne på vardagar istället

jag har tänkt göra på när han mejlar om nästa hemresa att ge honom två dagar han kan komma (stannar 3-4 dagar då, bara en kort) så får man se hur det funkar... enda nackdelen är att jag blir helt låst om ex om mina föräldrar vill göra något och jag vill med (jag brukar följa med dem pga att jag inte har bil), dock gäller inte detta om det är vardagar
    pappan kan komma en stund varje dag, men det kommer bli jättekrävande för mej att orka med det vardagliga livet (märktes under pappaledigheten)

så svårt att veta hur man ska göra 
  • Anonym (vill veta)
    h8him skrev 2013-04-03 15:34:17 följande:
    Så varför inte göra ett schema om han är hemma regelbundet? Så svårt kan det väl inte vara kan jag tycka. Hur ofta är han hemma egentligen?

Varför får han bara träffa barnet 2 av de 4 dagarna om han nu är borta så mycket och om du verkligen vill att barnet ska kunna vara trygg med sin pappa?

Du har ju alla andra dagar på dig att vara fri, och göra vad du vill. Som boendeförälder har man stor skyldighet att främja barnets umgänge med den andra föräldern. Och att du vill hitta på saker med dina föräldrar hela helger är liksom inte riktigt en bra ursäkt kan jag tycka.

Hur länge brukar du tillåta att pappan stannar? Vilka tider är barnet vaken?
    för att han har saker han gör när han är hemma, vad han gör vet jag inte och jag bryr mej inte, sen har jag ju saker jag ibland vill göra, eller så har man bvc eller något annat möte så det är svårt att ha exakta dagar

för att han kommer ex på fredagen sne är han för trött för att orka träffas (som han så fint säger "måste anpassa mej till sverige") och sen dan innan han åker har han så mycket att göra, ex packning och vad det nu mer han gör (inte frågat) så då blir det bara två dagar. förstår du hur jag menar? det var dock bara ett ex

oftast har jag inga tider när han är hemma, men annars så stannar han i genomsnitt 1-2 h/gång

barnet sover en gång vid lunchtid
    Kjell2 skrev 2013-04-03 15:40:59 följande:
    TS: Baserat på vad du skrivit skulle det inte förvåna mig om en domstol dömer till gemensam vårdnad och ett fastställt umgänge på ett till två dagar, runt två gånger per månad för honom. Om sen umgänget funkar kan ha lätt få mera. Detta bygger bl a på att en dom kommer avkunnas om 6 till 12 månader då barnet är lite äldre, att det pågår ett regelbundet fungernade umgänge idag och att inga större samarbetssvårighetet verkar förekomma.

Om detta är något du vill undvika bör du verka aktivt, t ex genom en överrenskommelse i familjerätten som mer passar dig. Du kan kanske förreslå ett regelbundet länger umgänge men att du behåller vårdnaden samt står för transportkostnader och tid om du skulle flytta.
    varför skulle dem anse att gemsam vårdnad är bäst för barnet om han kommer vara borta så mycket? jag ju då tvingas ha hans godkännande till en del saker och det är inte alltid han är hemma och kan göra det då,

hur menar du med fastställt umgänge? så om rätten säger att han ska komma hit 2 ggr/ mån så behöver jag inte låta honom komma mer än så? det förlorar ju pappan på i så fall för nu behöver han bara ringa och kolla jag är ledig (men han ringer inte och kollar) och även om jag är upptagen just då så kan jag antingen senare på dagen/ dagen efter

jag tänkte jag ska till familjerätten och prata med dem mer om mina rättigheter, mest för att få mer kött på benen och sånt. eller kan man vända sig någon annanstans? jurist känns lite för stort

• Anonym (vill veta)

Pass

Vanliga pass för barn får i regel inte utfärdas utan medgivande från barnets vårdnadshavare. Utgångspunkten är att vårdnadshavaren ansvarar för barnets personliga förhållanden utifrån vad som är bäst för barnet. Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma bl.a. om var barnet skall vistas. Vårdnadshavaren skall i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål.

http://www.socfamratt.se/pass-foer-barn

hittade detta, så om barnet har två vårdnadshavare så måste ju båda skriva på 
  • Anonym (vill veta)
    Kjell2 skrev 2013-04-03 20:00:45 följande:
    GV anses i regel som bäst om det inte finns stora samarbetsproblem. Att han bor utomlands är inget hinder i sig.

Domstolen kan mycket väl besluta att han har rätt till självständig eget umgänge var han vill och hur han vill. Dvs inte hemma hos dig.   Ett fastställt umgänge gör att du kan vägra umgänge på annan tid men han har rätt att göra vad han vill med sitt barn under sin tid.

men då måste han väl vilja sammarbeta? det är det som han inte verkar vilja utan allt ska ske på hans villkor 

men det är väl inte för barnets bästa i så fall? om dem inte känner varann alls menar jag?
    ok bra att veta

h8him skrev 2013-04-03 20:02:36 följande:
    Jag tänker som så att om du vet att han brukar vilja vila/packa första och sista dagen så kan du ju se till att inte boka in annat de andra två dagarna. Varför stannar han så kort tid?

Vad kan du behöva hans godkännande till med så kort varsel att det inte kan vänta en vecka eller två menar du?

Han lär få upptrappning på umgänget och sen ha umgänge på egen hand, hemma hos sig. Inget hindrar att du ser till barnets bästa och erbjuder mer umgänge även om ni har en dom.

Vid enskild vårdnad har du en hel del skyldigheter gällande barnets rätt till umgänge med sin pappa.
    ja så har det iallafall varit de senaste 8 månaderna. han skulle bara komma hem kort en gång i april då de hade något i maj som han inte kunde avboka (får inte ihop timmarna annars)

kan inte säga något på rak arm 

men om jag inte hindrar honom umgänge nu då? han får ju komma ofta bara han ringer och kollar med mej. klart han ska kunna ha barnet på egen hand, men jag tycket det är oetiskt att barnet ska tvingas vara med honom barnet inte på något sätt är tryggt med eller kan barnets rutiner eller vet något annat om barnet... eller har jag fel+
    visst ska han få ha barnet själv, men först måste de väl ändå lära känna varann?

det enda han har mot mej det är ju att han kan säga att jag har nekat honom att träffa barnet, vilket jag inte alls har utan det är han som inte har visat intresse nog att ringa mej, för jag som förälder har inga skyldigheter att ringa honom och tvinga honom att komma (dubbelkollade det hos rätten idag) utan som jag sagt innan han har vara behövt ringa. Visst att jag varit osäcker vissa gånger men har man mycket att ha koll på så är det svårt att alltid veta exakt med allt (vissa veckor när han varit hemma har man haft otroligt mycket, ex bvc, föräldraträff, läkarbesök, rytmik, öppnaförskola..) men jag har ändå låtit honom träffa barnet varje gång och jag tycker att det har funkar relativt bra
    Så det kommer ju bli ord mot ord i eventuell tvist, dock har jag ju papper på att han har träffat barnet och vilka tider.

vi behöver arbeta på vår komunikation, men det är svårt när han inte är hemma så ofta.

• Anonym (vill veta)
    Brumma skrev 2013-04-03 22:01:21 följande:
    Såg nu att det kommit massor mera inlägg sedan jag började skriva mitt...

TS - vet du när pappan kommer hem får du helt enkelt se till att INTE boka in BVC, läkarbesök osv.
    Öppna förskolan är INGET måste - definitivt inte viktigare än att barnet får träffa sin pappa.
    Rytmik o liknande likaså - det är bara bortförklaringar.
    Vill du att barnet skall få ett bätte umgänge så är det stor del din sak som ensam vårdnadshavare att se till att det blir så.
    Du har större ansvar att få det att funka än om ni haft genensam vårdnad.

Rätten kommer inte att se dina anledningar som fullgoda, utan att du anser att din vilja går före barnets behov och rättighet.

Föreslår som resten ett frivilligt samarbetssamtal där ni förhoppningsvis får till ett avtal gällande umgänge.
    Bara för att ni har ett fastställt umgänge betyder det ju inte att ni, om ni har ett fungerande samarbete, ändrar ibland o låter barnet träffa pappan oftare än bestämt.
    Min man har ju ingen dom utan de har helt enkelt en överenskommelse på varannan helg. Men barnet är ju här mkt oftare när det fungerar för båda föräldrarna.
    Tex när jag var föräldraledig med hennes syskon var hon hos oss alla lov, studiedagar o många fler helger än överenskommer från början.
    Man försöker ju utgå från barnets bästa, inte sitt eget..
    för men är det viktigt med öppna och rytmiken, det är mitt sociala liv, utan det hade jag suttit hemma jämt, MEN där finns ju möjlighet att han kan komma på förmiddagen/eftermiddagen istället,  men han har aldrig visat intresse. en gång har han varit med på öppna förskolan
    bvc får man ju tid på men numera är det ju inte så ofta som innan (så blir inget problem framöver då man får tiden 2 månader innan)

men ska ringa familjerätten och be om möte

för mej känns det bara fel att jag måste anpassa mitt liv efter honom, bara för att han tagit jobb utomlands :/ visst ska han få träffa barnet, men ändå :/ och ja, han hade kunnat få ett likabra jobb här i sverige och blev erbjuden en liknande tjänst uppåt i landet under min graviditet men blev erbjuden utlandstjänst via dåvarande jobb

men det är där igen är det barnets bästa att dem får vara ensamma när de inte känner varann? han vet inget om hennes egna rutiner. jag har sagt att han får komma hit och lära sig hennes rutiner innan han får ha henne ensam. det håller familjerätten med om. 
    men vad anser ni? är det rätt att hon ska tvingas vara med en man hon inte känner eller är trygg med?

• Anonym (vill veta)
    Sweet life skrev 2013-04-04 09:17:26 följande:
    Åter igen, jag, jag, jag, jag, mitt, mitt, mitt....

Jag ser inte problemet i att lämna dom ensamma ett par timmar...
    FÖR ATT HON INTE ÄR TRYGG MED HONOM! 
    h8him skrev 2013-04-04 09:19:02 följande:
    Du kan väl fråga pappan om han vill ta barnet till ev. BVCbesök?

Du hade behövt anpassa dig även om han hade bott hemma. Barnet måste få bästa möjliga umgänge med sin pappa, och hade han bott i huset bredvid så hade han kanske kunnat träffa barnet 5 dagar i veckan. Hade det varit enklare och mindre begränsande för dig?

Om bara några månader är barnet gammalt nog för att lämnas hela dagar i förskolan, men personal som hon inte har någon tidigare anknytning till. Den inskolningen görs på att från ett par dagar till någon vecka. Så varför skulle det vara svårare att "skola in" barnet med pappa, så att pappa och barn får ha umgänge på egen hand?

när han är hemma får han komma så ofta han vill, men har inget intresse alls. till bvc är det dumt för honom eftersom hon ställer frågor som han inte kan svara på :/ men jag förstår din poäng

han bor även 10-15 min gångväg bort så han kan inte skylla på att det är för långt att gå/åka för att träffa barnet

nej, men JAG känner personalen och är trygg med dessa. Jag  har valt dagis av just den anledningen och om det inte hade varit för långt för mej att ta mej hade jag satt henne på det dagis som min mamma arbetar på.
    Sen så är det dagispersonalens arbete att ta hand om barnen som de har, de har valt arbetet oftast för att de har ett intresse av att arbeta med barn. Ett INTRESSE hennes pappa inte har

men men, jag är inte så orolig längre. pratar med familjerätten och de är helt på min sida. ska han ha barnet själv måste han först komma hit och lära känna barnet eftersom han träffat henne för lite och de har ingen realation i dagsläget

nu tar jag en dag i taget istället och ser vad som händer 
  • Anonym (vill veta)
    Anonym skrev 2013-04-08 21:45:15 följande:
    Hur ska hon  kunna bli trygg med honom när du knappt erbjuder umgänge?

Han vill ha mer umgänge, och få ha henne hemma hos sej, men du vägrar. Samtidigt påstår du att han är ointresserad?!

Han vill ju ha mer umgänge med sitt barn men du bromsar det!

Om han stämmer dig så får du räkna med att han får egna helgumgängen, utan dej närvarande.
    det kommer han inte få i dagsläget eller om han stämmer mej

du ser det på ett sätt jag ett annat men jag litar på familjerätten och det
    är jag som har bevisen på att han itne visat intresse eller hur?

du har inte träffat honom, du vet inte hur han är men du tar ändå
    hans parti.. sjukt 
  • Anonym (vill veta)
    Brumma skrev 2013-04-09 07:15:06 följande:
    OM han stämmer dig och HAN har bevis på att du förhindrat umgänge (valt rytmik, träffa dina föräldrar istället, öppna förskolan osv) kommer det att vara DU som, i rättens ögon, har samarbetssvårigheter..
    Detta skriver jag inte för att hoppa på dig, utan för att du verkar ha en orealistisk bild på hur det faktiskt går till..
    För att en förälder skall få så lite umgänge som du verkar vilja att det blir så krävs det ganska grova "fel" på den föräldern, tex grovt missbruk, misshandel av barnen osv.
    Tänk på att föräldrar som misshandlat den andra föräldern t.o.m. har rätt att ha umgänge med barnen..
    Du får räkna med MINST vh...
    har kollat upp detta, jag har rätt att säga nej om jag har saker inbokat, men inte för ofta. jag har kunnat träffa honom innan/efter men han har inte visat intresset till detta (dvs ringt och kollat om han kan komma vilket han mycket gärna har fått göra om han visat intresset)

jag vill han ska ha umgänge och nekar honom inte det på något sätt även om det verkar så :/
    men som jag sagt innan så har han inte visat något intresse alls på att brytt sig om sin dotter

allt han har behövt göra är att ringa mej, vilket jag har sagt åt honom flertalet gånger och detta
    är även något vi båda kommit överrens om med tanke på att han är hemma så sällan. Då är 
    det väl inte mitt fel att han inte kontaktar mej när han har möjlighet att komma och träffa barnet
    när han är hemma isverige (inte heller min skyldighet att kontakta honom eller 
    tvinga honom att träffa sitt barn)

och hur ska han kunna bevisa att jag nekat när det då kommer vara ord mot ord? dock har jag
    ju bevis på hur mycket han träffat sitt barn.

och ja, om han nu stämmer mej så får man ta det så som det kommer, men just nu tar jag
    dagen som det kommer och är inte speciellt orolig för något.

visst ska de kunna vara ensamma, men det ska ske på BARNETS villkor och inte hans och
    att ta det på fel sätt kan göra att barnet inte alls kommer kunna känna trygghet med pappan
    (pratat med bvc och rätten om detta) och det är ju inte det jag vill utan hag vill att de ska
    vara trygga med varann men det blir dem inte om han ska göra på sitt sätt 
  • Anonym (vill veta)
    Brumma skrev 2013-04-09 07:09:37 följande:
    Rytmik och öppna förskola kanske är viktigt för DIG.. men nu pratar vi ju om barnet här...
    det ÄR faktiskt viktigare att få en bra kontakt med sina föräldrar...
    Du får ordna ditt sociala liv på andra sätt, och med tanke på att pappan är hemma två ggr/månaden så har du flera dagar att lägga upp precis som du vill...
    Hade pappan bott hemma alltid hade du antagligen varit ännu mer låst.
    BVC tider är inte skrivna i sten - de går alldeles utmärkt att flytta på...

Barnets bästa är ATT de lära känna varandra - och det är upp till dig att sätta igång o låta barnet skolas in med pappan - så att de kan vara ensamma...
    Du kommer med undanflykter som inte andas barnets bästa utan att du inte vill ge pappan en chans till barnet...
    han är hemma EN gång i månaden, ca 10 dagar och träffar barnet ca 2 gånger de 10 dagarna
    men du kan även läsa svaret ovan men hade han bott i sverige så hade det varit lättare för då hade man haft en annan frihet då han hade kunnat komma en stund varje dag och lära känna barnet på dygnets alla timmar istället för (hans önskemål som det varit) bara dagstid typ någon gång mellan 11-16 brukar vi ses när vi ses eftersom det passar HONOM bäst

det är viktigt för oss båda två då jag anser det är viktigt att barn får komma ut tidigt och lära sig det
    sociala samspelet med både andra människor och andra barn. pappan har även varit med på öppna förskolan för att se hur det går till där och vad vi gör där 

fortfarande är det han som inte visat minsta intresse att lära känna sitt barn utan han har ofta velat göra saker (typ gå i stan, åka till köpcentrum mm) istället för att lära känna BARNET och dennes rutiner och dagliga liv

svårt att säga allt då det är en lång och komplicerad historia och jag vill inte berätta för mycket. det är så mycket jag inte sagt och som jag inte heller kommer att berätta. trist ni tagit egna slutsatser lite hur som helst, men jag är inte förvånad

jag ser till barnets bästa men det är det folk här inte förstår helt och hållet. 

med detta avslutar jag tråden och hoppas att ni får ett fortsatt bra liv

• Anonym (vill veta)
    Tetjejen skrev 2013-04-15 08:23:56 följande:
    Är i samma situation som dig TS, förstår exakt vad du menar med trygghet och rutiner ang barnet. Vet att folk här försöker få dig att låta jag, jag, jag men folk som inte sitter i våran situation förstår inte att det är just barnets bästa man tänker på. Inboxa om du vill prata :)
    hittar inte dej :/
Svar på tråden chansen om delad vårdnad