• Anonym (Armen)

Hur vet man om det är en skelett- eller mjukdelsskada?

Jag trillade illa nu ikväll och föll baklänges. Förutom min arma skinka slog jag också i ena armen och främst armbågen rätt kraftigt. Nu, ett par timmar senare, har jag svårt att räta ut armen och att föra ihop armen. Jag kan göra båda rörelserna men är svullen, därav svårigheten. I vila gör det knappt ont alls, mer än att det känns lite svullet. Jag kan röra armen annars och kan göra saker med den, öppna dörrar, dra upp byxor etc. även om vissa rörelser gör lite ont. Däremot kan jag inte ta spjärn med armen, exempelvis när jag reser mig ur soffan etc.

Hur vet man om det är en skelett- eller mjukdelsskada jag har i armbågen? Och bör man kolla upp det ens eller läker det av sig själv?

• Svar på tråden Hur vet man om det är en skelett- eller mjukdelsskada?
  • Thessiresia

Nu har jag inte nån egen erfarenhet av benbrott men jobbar på röntgen och har träffa en och annan med div skelettskador. De som har en skelettskada i armbågen brukar ha nåt så fruktansvärt ont att man knappt kan titta på dom utan att de skriker högt. Så har du inte ont i vila och kan använda armen lite så TROR jag inte att det är en skelettskada. Men, som sagt, det är vad jag TROR. Krya på armen!

• Anonym (Armen)
    Thessiresia skrev 2013-04-03 22:43:52 följande:
    Nu har jag inte nån egen erfarenhet av benbrott men jobbar på röntgen och har träffa en och annan med div skelettskador. De som har en skelettskada i armbågen brukar ha nåt så fruktansvärt ont att man knappt kan titta på dom utan att de skriker högt. Så har du inte ont i vila och kan använda armen lite så TROR jag inte att det är en skelettskada. Men, som sagt, det är vad jag TROR. Krya på armen!
    Nej, det är lite så jag funderar också. Jag borde ju ha ondare också i vila. Jag får avvakta och se hur det känns imorgon. Om det är nåt så borde det inte vara värre än en spricka och det lär man ändå inte göra nåt åt.

Jag som varit så stolt hela vintern över att jag inte ramlat en enda gång
  • Anton Chigurh

Finns massor av mänskor som brutit ben utan att egentligen veta om det, alltså, ingen smärta i vila, brutna ben kan va smärtfria i vila, jag vet, men göra ont som helvete vid rörelse. Är du osäker. Sök vård. Första du gör i morrn. Om du är osäker !!!

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Vinterankan

Jag har haft massor av både mjukdelsskador och skelettskador. Rent generellt så behövs det röntgen för att veta, mina "mildare" skelettskador har jag inte haft en tanke på att det har varit det (2 stycken). Men en skillnad som har varit är i alla fall att skelettskadorna har varit mer känsliga för tryck på en specifik punkt. Mjukdelsskadorna har gjort ont på ett lite större område och med skelettskadorna har det varit lite mer att om man trycker precis där den är så är det omöjligt att inte skrika (bortsett från de där 2 som jag inte förstod då....) men i de andra fallen så har det varit så.

• sextiotalist

Ingen aning, när jag blev trampad av en häst kunde inte läkaren bedöma om det var mjukdelsskada eller skelettskada, de var tvungna att röntga.
    När svågern bröt foten, så körde han bil efteråt, det var när de tog av stöveln foten svullnade upp så mycket att de åkte in. Han hade inte speciellt ont 

• LaFontaine

Vet inte varför jag gjorde mig anonym igår. Idag är rörligheten mer nedsatt men ingen synlig svullnad, ingen vilosmärta och ingen öm punkt. Pratade med sjukvårdsrådgivningen som gav rådet att äta Alvedon och ta de lugnt med armen idag och kolla den om den blir värre idag eller imorgon.

• så mycket bättre

Skulle armbågen vara frakturerad så skulle det göra sjuhelvetes ont! Tror nog att en armbåge inte fraktureras rakt av heller utan krossas/får många delar som rör sig och det gör nog så ont att man inte vet var man ska ta vägen.

Men det enda säkra sättet att veta är såklart att röntga.

• LaFontaine
    så mycket bättre skrev 2013-04-04 08:33:48 följande:
    Skulle armbågen vara frakturerad så skulle det göra sjuhelvetes ont! Tror nog att en armbåge inte fraktureras rakt av heller utan krossas/får många delar som rör sig och det gör nog så ont att man inte vet var man ska ta vägen.

Men det enda säkra sättet att veta är såklart att röntga.
    Men det är ju så jobbigt att åka in till jourmottagningen

Jag ska nog åka in i alla fall. Jag har redan reumatism och är rätt beroende av att kroppen fungerar som den sig bör och jag vill gärna undvika felläkningar och långvarigt skit. Även om det är en mjukdelsskada kanske doktorn har nåt råd till mig. 
  • LaFontaine

Jag kan meddela att det var en fraktur högt upp på underarmen. Först fick jag höra att jag skulle gipsas hela vägen upp över armbågen. Sen insåg de att jag är reumatiker och att mina axlar inte skulle klara ett så tungt gips varpå jag remitterades till stora sjukhuset istället. Där tittade man på bilderna både en och två gånger och undrade försynt varför den lilla sprickan skulle gipsas. Nu har jag mitella och får röra armen så mycket som det går tills det gör ont.

• så mycket bättre

Usch, hoppas det läker snabbt! Och vad bra ändå att det var över armbågen eftersom det inte belastad på samma sätt och därför säkert inte gör lika ont!

• LaFontaine
    så mycket bättre skrev 2013-04-06 18:26:41 följande:
    Usch, hoppas det läker snabbt! Och vad bra ändå att det var över armbågen eftersom det inte belastad på samma sätt och därför säkert inte gör lika ont!
    Jag är i princip smärtfri så länge jag inte roterar handleden i vissa lägen, trycker med handen i vissa lägen eller tar tag i något som är för tungt. Nu börjar jag dessutom få tillbaka rörligheten i armbågen
  • SANNe03

Hej! Jag slog upp min häl i ett bord och har skit ont. Jag kan böja på foten men får ont i hälen när jag går. När jag trycker på hälen får jag också ont. Var hos skolsyster och hon sa att det kan vara en spricka eller en mjukdelsskada. Vad tror ni? Och vad är en mjukdelsskada????

Svar på tråden Hur vet man om det är en skelett- eller mjukdelsskada?