• Anonym (kluven)

Grannarna är muslimer och det har blivit kulturkrock om mat, hjälp

För att göra en lång story så kort det går så har det helt plötsligt blivit ett problem mellan oss och våra närmaste grannar. Vi bor i parhus och de i den andra delen är muslimer. Jag bryr mig inte om vad de gör och inte, men de äter inte gris. Det spelar mig ingen som helst roll och folk får äta vad de vill och låta bli det dom vill. 

Nu till saken.

Vi har barn som går i samma förskoleklass. Och de har lekt tillsammans i flera år, men är först nu så stora att de vill vara själva hemma hos varandra. Dvs att inte en förälder från varje hushåll är med.  De får leka hur mycket de vill när det passar in i vardagen, men barn blir hungriga. Ibland på eftermiddagarna är de här och då äter de mellis här. Gärna mackor och mjölk eller så. Även middag ibland när det är planerat. Men vi äter allt och planerar inte våra måltider efter när denna lek kan tänkas ske. Det är inga fasta tider. 

Nu är jag sjukt kluven för grannbarnet vill smaka allt som mitt barn äter. Och självklart älskar mitt barn skinka på mackan, pasta med ost och skinksås, korv osv osv. Jag försöker att aldrig ställa fram gris när det barnet är här. Barnen var här och lekte igår och vi lagade mat. Grannarna åkte iväg en stund och frågade om det var ok. Sedan ringer de och har blivit lite försenade. Jag sa att det var ok, men att vi snart skulle äta. De frågade då om deras barn kunde äta här och det sa jag ja till.  Och nu igår var det gratinerad kassler med annanas och ris. Jag frågar då barnet om jag ska steka en kycklingfilé till riset. 
    Men nej, barnet ville absolut ha det vi åt. Jag förklarade att det var gris, men det spelade som vanligt ingen roll. Slutade med att jag försökte få även mitt barn att äta kyckling med två sura barn som resultat. 

Tog upp det med föräldrarna på kvällen, att jag känner mig osäker. De var tydliga med att de inte vill att deras barn ska äta gris och att det barnet måste lära sig att andra runt omkring gör det utan att gnälla. Men det blöder ju i mitt mammahjärta där barn borde får äta det de vill ha så länge det är mat. Och barnen är superbra kompisar och vi kommer ju ställas inför kulturkrockar många gånger. Men vi kan ju inte låta det förstöra vänskapen. 

Hjälp med tankar och råd... 

• Svar på tråden Grannarna är muslimer och det har blivit kulturkrock om mat, hjälp
  • liv
    Anonym (ok) skrev 2013-04-05 09:46:48 följande:
    Men du,man tvingar inte ett barn att inte äta griskött, man utesluter köttet. ser du verkligen inte skillnaden.   och har ställt frågan nu för tredje gången...varför lider barnet av att inte äta griskött?   finns det nåt i köttet som är livsviktig för människan som vi inte kan få i oss på annat sätt.  förklara gärna det för mig.  
    Om barnet säger att det vill äta griskött och föräldern säger nej det får du inte så är det ett förbud/tvång.

Huruvida griskött är bra eller ej är inte frågan. Jag äter själv inte så mycket griskött för jag tycker att det är lite sunkigt. Muslimer äter inte griskött för att deras religion förbjuder det. Det är alltså en religiös handling. Om barnet vill äta griskött så tycker jag att det är fel att tvinga barnet att följa regligiösa lagar som det inte är intresserad av. Som jag tidigare skrev så tycker jag att det är samma sak som att jag skulle tvinga mitt barn att be fast det inte vill.
  • Anonym (ok)
    liv skrev 2013-04-05 09:56:08 följande:
    Om barnet säger att det vill äta griskött och föräldern säger nej det får du inte så är det ett förbud/tvång.

Huruvida griskött är bra eller ej är inte frågan. Jag äter själv inte så mycket griskött för jag tycker att det är lite sunkigt. Muslimer äter inte griskött för att deras religion förbjuder det. Det är alltså en religiös handling. Om barnet vill äta griskött så tycker jag att det är fel att tvinga barnet att följa regligiösa lagar som det inte är intresserad av. Som jag tidigare skrev så tycker jag att det är samma sak som att jag skulle tvinga mitt barn att be fast det inte vill.
    Tack ,som du skrev är det ett förbud och inget tvång.  Jag förbjuder dig att dricka alkohol,   jag förbjuder dig att ta droger, jag förbjuder dig att gå ut efter nio en vardag, jag förbjuder dig att planka, jag förbjuder dig att ta på dig den där kortkorta kjolen tíllsammans med den tajta topen och skyhöga pumpsen, jag förbjuder dig att gå utmed den där krigsmålningen !  Vi har alla regler hemma för vad som är ok och vad som inte är ok (och har du inga såna regler tycker jag synd om dina barn)  vad får dig att tro att dina regler är bättre än de regler jag har hemma?   varför kan du inte respektera mina regler?   Och igen, vad är såheligt med ditt äckliga griskött?
  • Pudan

Min dotters bästa vän är också muslim. De är 5 år gamla och bor jättenära varandra och det händer ofta att de oplanerat blir kvar till middag hos varandra. Jag har därför alltid kycklingkorv, vegetariskt, nån god soppa och annat passande som både hon och dottern gillar i frysen och kan snabbt fixa till mat som de båda gillar och bör äta. Den maten äter vi nästan aldrig annars så dottern tycker det är litet festligt när hon och bästisen får sånt. Går snabbt att fixa och de tycker att de får lyxmat och vill absolut inte ha det som jag och sambon då äter  Dotterns portion av det vi annars skulle ätit åker in i frysen och värms nästa dag  

Kanske kan vara ett knep? Framställ det som festligt och nåt som bara de två kan få så blir deras intresse av att äta er mat kanske mindre?  Annars kan ju hela familjen slå sig lösa på vegetariskt eller kyckling en dag och frysa det andra

• liv
    Anonym (ok) skrev 2013-04-05 10:07:43 följande:
    Tack ,som du skrev är det ett förbud och inget tvång.  Jag förbjuder dig att dricka alkohol,   jag förbjuder dig att ta droger, jag förbjuder dig att gå ut efter nio en vardag, jag förbjuder dig att planka, jag förbjuder dig att ta på dig den där kortkorta kjolen tíllsammans med den tajta topen och skyhöga pumpsen, jag förbjuder dig att gå utmed den där krigsmålningen !  Vi har alla regler hemma för vad som är ok och vad som inte är ok (och har du inga såna regler tycker jag synd om dina barn)  vad får dig att tro att dina regler är bättre än de regler jag har hemma?   varför kan du inte respektera mina regler?   Och igen, vad är såheligt med ditt äckliga griskött?
    Kan du inte läsa? Jag har skrivit flera gånger att det handlar inte om förbudet i säg. Det är ett tvång på att utföra en religiös handling. Svara på frågan nu då. Är det okej att jag tvingar mitt barn att be om det inte vill?
  • Snultan

Oh shit, vilket dilemma. Personligen så tycker ju jag att barn har rätt att bilda sin egen uppfattning om ALLT, oavsett vad deras föräldrar tycker. Men har man en sådan syn på saker och ting som muslimer så finns det ju inga otydliga gränser där.. 

Ärligt talat så kan jag inte komma med något bra råd heller. Kanske ni helt enkelt ska börja PLANERA träffarna mer så att du kan planera att inte laga gris just den dagen när det barnet är på besök? För du kan ju inte anpassa dig efter dennes behov hela tiden, speciellt inte när du redan lagat en maträtt. Be också barnets föräldrar att ta upp det barnet, att den nu absolut inte får äta gris.

Alltså tycker sånt här är så hemskt, men vad ska man göra... 

Gravid i vecka 13! ****** BF 11 Oktober!
  • Anonym (ok)
    Pudan skrev 2013-04-05 10:10:29 följande:
    Min dotters bästa vän är också muslim. De är 5 år gamla och bor jättenära varandra och det händer ofta att de oplanerat blir kvar till middag hos varandra. Jag har därför alltid kycklingkorv, vegetariskt, nån god soppa och annat passande som både hon och dottern gillar i frysen och kan snabbt fixa till mat som de båda gillar och bör äta. Den maten äter vi nästan aldrig annars så dottern tycker det är litet festligt när hon och bästisen får sånt. Går snabbt att fixa och de tycker att de får lyxmat och vill absolut inte ha det som jag och sambon då äter  Dotterns portion av det vi annars skulle ätit åker in i frysen och värms nästa dag  

Kanske kan vara ett knep? Framställ det som festligt och nåt som bara de två kan få så blir deras intresse av att äta er mat kanske mindre?  Annars kan ju hela familjen slå sig lösa på vegetariskt eller kyckling en dag och frysa det andra
    Det låter ju som en bra och smidig lösning.   Det behöver ju inte vara så komplicerat ,kul att din dotter ser det som nåt festligt!
  • Anonym (ok)
    liv skrev 2013-04-05 10:19:26 följande:
    Kan du inte läsa? Jag har skrivit flera gånger att det handlar inte om förbudet i säg. Det är ett tvång på att utföra en religiös handling. Svara på frågan nu då. Är det okej att jag tvingar mitt barn att be om det inte vill?
    varför så jävla otrevlig, jo jag kan läsa men ser inte sambandet mellan att välja annat kött till att tvinga barn bära slöja.
    Förstår du inte att muslimska föräldrar följer islam där det är förhjudet att äta griskött.  Det gäller inte vissa,   rödhåriga,  eller långa personer, eller män eller äldre människor,   utan alla ,så även barn.    Att du har problem med att respektera dessa föräldrar för att de väljer annat kött än just gris,  är det ditt problem.  

Vet inte vad kristendomen säger men i islam  kan du inte påtvinga någon att be.  Bönen måste komma från hjärtat och därför skulle bönen inte "räknas" då den var påtvingad.    En muslim med kunskap vet detta och tvingar inte sina barn att be. 
  • Anonym

Jag är kluven. Antagligen skulle du få sjukt mycket skit från föräldrarna om du lät barnet äta griskött, men samtidigt tycker jag barnet själv ska få bestämma över vad hen stoppar i sin kropp (griskött är inte giftigt). Hen verkar ju vara medveten om att föräldrarna inte vill äta griskött men hen själv vill det, du har inte försökt lura i henom det. Religionsfrihet ska gälla alla människor, barn är också människor.

• perla2010
    Anonym (kluven) skrev 2013-04-04 12:50:06 följande:
    För att göra en lång story så kort det går så har det helt plötsligt blivit ett problem mellan oss och våra närmaste grannar. Vi bor i parhus och de i den andra delen är muslimer. Jag bryr mig inte om vad de gör och inte, men de äter inte gris. Det spelar mig ingen som helst roll och folk får äta vad de vill och låta bli det dom vill. 

Nu till saken.

Vi har barn som går i samma förskoleklass. Och de har lekt tillsammans i flera år, men är först nu så stora att de vill vara själva hemma hos varandra. Dvs att inte en förälder från varje hushåll är med.  De får leka hur mycket de vill när det passar in i vardagen, men barn blir hungriga. Ibland på eftermiddagarna är de här och då äter de mellis här. Gärna mackor och mjölk eller så. Även middag ibland när det är planerat. Men vi äter allt och planerar inte våra måltider efter när denna lek kan tänkas ske. Det är inga fasta tider. 

Nu är jag sjukt kluven för grannbarnet vill smaka allt som mitt barn äter. Och självklart älskar mitt barn skinka på mackan, pasta med ost och skinksås, korv osv osv. Jag försöker att aldrig ställa fram gris när det barnet är här. Barnen var här och lekte igår och vi lagade mat. Grannarna åkte iväg en stund och frågade om det var ok. Sedan ringer de och har blivit lite försenade. Jag sa att det var ok, men att vi snart skulle äta. De frågade då om deras barn kunde äta här och det sa jag ja till.  Och nu igår var det gratinerad kassler med annanas och ris. Jag frågar då barnet om jag ska steka en kycklingfilé till riset. 
    Men nej, barnet ville absolut ha det vi åt. Jag förklarade att det var gris, men det spelade som vanligt ingen roll. Slutade med att jag försökte få även mitt barn att äta kyckling med två sura barn som resultat. 

Tog upp det med föräldrarna på kvällen, att jag känner mig osäker. De var tydliga med att de inte vill att deras barn ska äta gris och att det barnet måste lära sig att andra runt omkring gör det utan att gnälla. Men det blöder ju i mitt mammahjärta där barn borde får äta det de vill ha så länge det är mat. Och barnen är superbra kompisar och vi kommer ju ställas inför kulturkrockar många gånger. Men vi kan ju inte låta det förstöra vänskapen. 

Hjälp med tankar och råd... 
    Hej ts!
    Har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar mig. Tycker absolut inte du ska låta barnet äta griskött hos er. Tycker däremot att ni för att slippa såna konflikter berättar hur du känner för föräldrarna och att ni istället planerar de ggr barnet ska äta hos er så de inte äts gris just den dagen, så är problemet löst. Blir kanske lite trist att de inte kan ske spontant men jag hade gjort så för att slippa sura miner hos barnen.
  • Anonym
    Anonym (ok) skrev 2013-04-05 10:34:43 följande:
    varför så jävla otrevlig, jo jag kan läsa men ser inte sambandet mellan att välja annat kött till att tvinga barn bära slöja.
    Förstår du inte att muslimska föräldrar följer islam där det är förhjudet att äta griskött.  Det gäller inte vissa,   rödhåriga,  eller långa personer, eller män eller äldre människor,   utan alla ,så även barn.    Att du har problem med att respektera dessa föräldrar för att de väljer annat kött än just gris,  är det ditt problem.  

Vet inte vad kristendomen säger men i islam  kan du inte påtvinga någon att be.  Bönen måste komma från hjärtat och därför skulle bönen inte "räknas" då den var påtvingad.    En muslim med kunskap vet detta och tvingar inte sina barn att be. 
  • liv
    Anonym (ok) skrev 2013-04-05 10:34:43 följande:

Varför får inte barnen själva välja vilken religion de ska praktisera???  
  • Anonym (ok)
    liv skrev 2013-04-05 13:37:12 följande:
    Varför får inte barnen själva välja vilken religion de ska praktisera???  
    Praktisera, hur menar du då?    har redan skrivit att bönen och slöjan måste komma från dem själva.  De kan inte tvingas be eller bära slöja.   Vad gäller grisköttet så är de inte tvingade till nåt, så sluta envisas med det.  De förbjuds att äta griskött för det är vad föräldrarna anser vara bäst för dem.  Är det så svårt att fatta?

När de är stora nog att själva fatta dessa beslut,så får de själva välja om de vill äta griskött eller inte.     Skulle tro att det är så vegeterianen, juden ,hinduen osv osv också tänker.

Varför är det så svårt att RESPEKTERA människor som inte tycker och tänker som du?
    På vilket sätt skadar detta barnen menar du?
    Tycker du inte att trångsynthet är värre att föra över på sina barn än tex förbjudet att äta gris?

• Anonym
    liv skrev 2013-04-05 09:41:54 följande:
    Tycker du på riktigt att det är samma sak att tvinga på ett barn en religion som att tvinga ett barn att gå till skolan?

Kan jag sätta upp regler för att mina barn ska gå med i en sekt (nej jag säger inte att islam är en sekt det är bara en jämförelse) och tvinga dem att följa alla sjuka bestämmelser i den för att barn mår bättre av att följa regler?

Läste en tråd här om dagen en 16årig tjej som  tyckte om att sätta på sin pappas 45 årig kompis i hennes föräldrars säng, det kanske är normalt till vissa men det är inte alla som tycker det är bra.

Sen är det inte små barn som måste ha slöja på sig det är när tjejer börjar få tuttar och sånt och man täcker dom precis för att vuxna snusk gubbar sitter och tittar på henne. man måste inte ha det omkring barn eller andra kvinnor.

Kanske du vill ha dina tonåriga tjejer som klär sig som slampor men det behöver kanske inte alla göra.
  • Anonym

Jag vill se en tjej med tunn slöja för ansiktet strippa och ha falukorvsskivor som döljer tuttarna, och sen en bastkjol av wienerkorvar som rör sig så att man får se busken lite.

• Anonym (ok)
    Anonym skrev 2013-04-05 14:57:54 följande:
    obs hon måste vara troendemuslim

Ledsen att säga det till dig men det kommer inte hända.  Men fantasier är alltid kul!
Svar på tråden Grannarna är muslimer och det har blivit kulturkrock om mat, hjälp