• Anonym (kluven)

Grannarna är muslimer och det har blivit kulturkrock om mat, hjälp

För att göra en lång story så kort det går så har det helt plötsligt blivit ett problem mellan oss och våra närmaste grannar. Vi bor i parhus och de i den andra delen är muslimer. Jag bryr mig inte om vad de gör och inte, men de äter inte gris. Det spelar mig ingen som helst roll och folk får äta vad de vill och låta bli det dom vill. 

Nu till saken.

Vi har barn som går i samma förskoleklass. Och de har lekt tillsammans i flera år, men är först nu så stora att de vill vara själva hemma hos varandra. Dvs att inte en förälder från varje hushåll är med.  De får leka hur mycket de vill när det passar in i vardagen, men barn blir hungriga. Ibland på eftermiddagarna är de här och då äter de mellis här. Gärna mackor och mjölk eller så. Även middag ibland när det är planerat. Men vi äter allt och planerar inte våra måltider efter när denna lek kan tänkas ske. Det är inga fasta tider. 

Nu är jag sjukt kluven för grannbarnet vill smaka allt som mitt barn äter. Och självklart älskar mitt barn skinka på mackan, pasta med ost och skinksås, korv osv osv. Jag försöker att aldrig ställa fram gris när det barnet är här. Barnen var här och lekte igår och vi lagade mat. Grannarna åkte iväg en stund och frågade om det var ok. Sedan ringer de och har blivit lite försenade. Jag sa att det var ok, men att vi snart skulle äta. De frågade då om deras barn kunde äta här och det sa jag ja till.  Och nu igår var det gratinerad kassler med annanas och ris. Jag frågar då barnet om jag ska steka en kycklingfilé till riset. 
    Men nej, barnet ville absolut ha det vi åt. Jag förklarade att det var gris, men det spelade som vanligt ingen roll. Slutade med att jag försökte få även mitt barn att äta kyckling med två sura barn som resultat. 

Tog upp det med föräldrarna på kvällen, att jag känner mig osäker. De var tydliga med att de inte vill att deras barn ska äta gris och att det barnet måste lära sig att andra runt omkring gör det utan att gnälla. Men det blöder ju i mitt mammahjärta där barn borde får äta det de vill ha så länge det är mat. Och barnen är superbra kompisar och vi kommer ju ställas inför kulturkrockar många gånger. Men vi kan ju inte låta det förstöra vänskapen. 

Hjälp med tankar och råd... 

• Svar på tråden Grannarna är muslimer och det har blivit kulturkrock om mat, hjälp
  • Duckan

Det är upp till barnets föräldrar att ta det samtalet. Du kan bara neka med hänvisning till dem och erbjuda annat eller inget.

• Anonym

Vilken svår fråga. Jag anser att barn ska få smaka på allt och att man inte ska undanhålla något, men samtidigt måste man respektera föräldrarnas val.
    Däremot så tror jag att eftersom barnet har den här inställningen så kommer det smaka på gris i smyg ändå någon gång. 

• Tittij

Du måste respektera föräldrarna i det här fallet, även om det är svårt att neka.
    Om du inte gör det så kommer era barn med största sannolikhet inte få leka längre, och det är ju viktigare än att barnet får äta precis vad det vill.

Försök föreställa dig omvänt, ditt barn serveras orm, hund, skalbaggar och annat som är vanligt i Kina. Hade du tyckt det var ok?

• h8him

Hade du haft lika svårt för det om det hade handlat om en allergi?

• Anonym (kluven)
    Tittij skrev 2013-04-04 12:56:09 följande:
    Försök föreställa dig omvänt, ditt barn serveras orm, hund, skalbaggar och annat som är vanligt i Kina. Hade du tyckt det var ok?
    Ja om mitt barn vill ha. Men jag har inte någon tro på att det på något sätt är skadligt varken för kropp eller själ. 
    Men nej jag hade inte låtit mitt barn röka eller supa hemma hos någon som ger sina barn sådant.  
  • Anonym (kluven)
    h8him skrev 2013-04-04 12:58:33 följande:
    Hade du haft lika svårt för det om det hade handlat om en allergi?
    Det har jag tänkt på, men inte kommit fram till ett bra svar. 

Jag tror att om grannens barn var dödligt allergisk mot tex nötter så skulle vi nog inte köpa hem det alls. Men griskött eller produkter har vi i stort sett alltid hemma och ingår i vår normala kost.  
  • Faile
    Anonym (kluven) skrev 2013-04-04 13:00:21 följande:

Jag tror att om grannens barn var dödligt allergisk mot tex nötter så skulle vi nog inte köpa hem det alls. Men griskött eller produkter har vi i stort sett alltid hemma och ingår i vår normala kost.  
    Så om barnet var laktosintolerant eller äggallergiker, mat som ingår i de flestas normala kost, skulle barnet få bestämma detta själv? 

Sluta jiddra, börja trolla!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Duckan skrev 2013-04-04 12:53:15 följande:
    Det är upp till barnets föräldrar att ta det samtalet. Du kan bara neka med hänvisning till dem och erbjuda annat eller inget.
    +1.

Där har du svaret på ditt dilemma TS, låt föräldrarna till barnet ta den diskussionen precis som det ska vara.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • h8him
    Anonym (kluven) skrev 2013-04-04 13:00:21 följande:

Så ett barn som "bara" har mjölkproteinallergi skulle serveras vanlig mjölk i ert hus?
  • Tealhawk

Eller så skit i föräldrarna? Det väl upp till barnet vilka trossatser det vill följa. Jag tror säkert föräldrarna har predikat högt och ljudligt om hur smutsigt griskött är många gånger, men vill barnet inte följa deras värderingar är det väl dennes ensak. Den enda anledning varför grisköttet blev bannat till en början var för att det innehöll mycket sjukdomar som man inte visste hur man skulle hantera så för att rädda befolkningen sa man att det var smutsigt och förbjöd det. Sedan ändrade man bara aldrig den lagen på senare tid för det var ju "guds ord".

These are not the droids you're looking for
Svar på tråden Grannarna är muslimer och det har blivit kulturkrock om mat, hjälp