• Josse

Gröna Lund och de boende runt ikring......

Jag kände bara för att bubbla ur mig lite irritation.

Gröna Lund är en underbar familjeföretelse i Stockholm, lite dyr kanske men ändå ett bra ställe dit hela familjen kan gå, gammal som ung och även riktigt unga.

1878 kom den första karusellen till Djurgården, ungefär på den plats som Gröna Lund finns på idag. Jag kan lova att det inte finns en enda boende kvar utanför Grönan sedan Grönan startade. Med det vill jag bara poängtera att de som bor där idag visste vid köp av bostad att Gröna Lund finns där det alltid funnits sedan lite över 100 år tillbaka och det kommer alltid att vara öppet mellan maj-sep dvs 4 av 12 månader. Gröna Lund har redan betalat treglasfönster till de närmsta grannarna. Varför fortsätter grannarna att gnälla?

Vi köpte hus i Spånga, Sthlm för ett år sedan, vi visste redan vid köp att det låg i flygbanan för start och landningar på Bromma flygplats för så har det varit sedan 60-talet. Vi kan ju inte börja klaga och gnälla över det nu, det är bara att gilla läget eller flytta.

Tack o hej leverpastej!     

• Svar på tråden Gröna Lund och de boende runt ikring......
  • Vinterankan

Visste inte att de boende klagade men håller helt med dig om själva grejen. Jobbade på en nattklubb förut där grannarna klagade och det var samma sak där. De hade fått sina lägenheter billigt just pga ljudet från utestället och sedan när de flyttat in så gör de allt för att tillståndet att driva klubben (som funnits där i olika former sedan mitten av 1900-talet) ska dras in.

• viseversa

Jag håller med dig ts. Och JA det är ett jävla gnäll från grannar på att det låter från grönan. Men surprice liksom det är ett nöjesfält som folk går till för att åka karuseller och ha kul till sent på kvällen.

• taquine

Jag har bott granne med Liseberg och visste såklart att det skulle vara stoj, stim och musik , så att klaga skulle aldrig falla mig in , tycker det låter helknäppt . Men gnällf*****r finns ju överallt tyvärr

• EnGladPingvin

Ja, vad ska man säga. Visste inte att folk klagade på Grönan, men har däremot hört väldigt mycket klagomål på Bromma flygplats. Bl.a. från några som flyttat till området relativt nyligen. Sen finns det de boende runt Stureplan som gnäller över nattlivet där. Kom igen, bo inte i centrala city om du stör dig på sådant. 

Skillnad är det om det är något som har uppstått efter man flyttade dit. Vi bor t.ex. nära en bondgård. När vi bestämde att flytta hit var vi här många gånger och inget lät från gården. Vi kollade även detaljplaner och liknande för området. Inget tydde på att det skulle vara något oljud. Ett år efter att vi flyttade in gjorde bondgården en ombyggnad och nu låter deras silo högt flera timmar per dag. Det är irriterande. De ligger precis på maxgränsen för vad som är tillåtet (enligt deras egna mätningar som kommunen accepterar utan att ifrågasätta) så vi kan inte göra något,men så här lät det inte första året vi bodde här. Det tycker jag att vi har rätt att gnälla över.

• Lilia

De får gratis inträde också. De som bor granne med Grönan alltså.

• maercs
    Lilia skrev 2013-04-04 17:20:16 följande:
    De får gratis inträde också. De som bor granne med Grönan alltså.

Som plåster på såret. Förstår faktiskt dom som bor i närheten att det kan bli störande. Det är ju inte bara Grönan i sig utan alla människor som finns runt omkring nöjesfältet. Sen ligger Skansen bara ett stenkast ifrån.

Det blir en hel del folk att ha runt knuten alla dagar i veckan och många timmar per dygn, i fyra månader.....

Gröna Lund har från ett par tusen till 7 000 besökare per dag. Över hundra tusen besökare under vecka 29, 30 och 31.

Skansen har ungefär 1,4 miljoner besökare  per år.

Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
  • Regnig måndag

Bromma är inte bara att det låter, det dimper ner plan där de inte ska dimpa ner lite titt som tätt, minst ett par gånger om året. det har man all rätt att klaga över hur mycket man än vet att flygplatsen finns. Sen tillkommer den lilla mysiga faktorn att det dumpas bränsle över området. Inte heller det ok.

Mycket riktigt får man acceptera en del om man väljer att bosätta sig så men det ger fortfarande inte människor rätt att bete sig som svin eller utsätta andra för fara.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anghammarad
    maercs skrev 2013-04-04 17:57:30 följande:

Som plåster på såret. Förstår faktiskt dom som bor i närheten att det kan bli störande. Det är ju inte bara Grönan i sig utan alla människor som finns runt omkring nöjesfältet. Sen ligger Skansen bara ett stenkast ifrån.

Det blir en hel del folk att ha runt knuten alla dagar i veckan och många timmar per dygn, i fyra månader.....

Gröna Lund har från ett par tusen till 7 000 besökare per dag. Över hundra tusen besökare under vecka 29, 30 och 31.

Skansen har ungefär 1,4 miljoner besökare  per år.

Själva poängen är att det knappast kan komma som en överraskning att det låter från Grönan och att det är mycket folk på Skansen. Om man vet med sig att man inte klarar av det så flyttar  man inte dit. 

• Anghammarad
    Regnig måndag skrev 2013-04-05 18:32:49 följande:
    Bromma är inte bara att det låter, det dimper ner plan där de inte ska dimpa ner lite titt som tätt, minst ett par gånger om året. det har man all rätt att klaga över hur mycket man än vet att flygplatsen finns. Sen tillkommer den lilla mysiga faktorn att det dumpas bränsle över området. Inte heller det ok.

Mycket riktigt får man acceptera en del om man väljer att bosätta sig så men det ger fortfarande inte människor rätt att bete sig som svin eller utsätta andra för fara.
    Men jösses. Det senaste haveriet i närheten av Bromma skedde för över 35 år sedan och innan dess hände det 1951. Det sker inte heller någon dumpning av bränsle i närheten av flygplatsen de försvinnande få gånger det öht dumpas..
  • Regnig måndag
    Anghammarad skrev 2013-04-06 15:34:04 följande:
    Men jösses. Det senaste haveriet i närheten av Bromma skedde för över 35 år sedan och innan dess hände det 1951. Det sker inte heller någon dumpning av bränsle i närheten av flygplatsen de försvinnande få gånger det öht dumpas..
    Nix, det är inte alls många år sedan. Jag har vänner som bor där.
    Det brukar inte skrivas om det däremot.
    Och jo, det sker även om det inte skrivs.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Gröna Lund och de boende runt ikring......