• sancia

Operera bort halsmandlar och polyper- erfarenheter

Hej!
    Om ca en vecka ska min äldsta son (på knappt fyra) operera bort halsmandlar och polyper på Sofiahemmet i Stockholm. Jag börjar bli nervös, inte så mycket för operationen, men för tiden efteråt. Att han ska få väldigt ont, och få svårt att äta. Skulle därför vara skönt att veta vad som väntar och ni får gärna dela med er om ni hade några "trick" som underlättade. Om det är någon annan som vars barn också ska opereras snart kanske vi kan följas åt.

Ytterst tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Operera bort halsmandlar och polyper- erfarenheter
  • Flickan och kråkan

Min äldsta opererade bort delar av mandlarna och skrapade bort körteln bakom näsan i höstas. Han var nästan 5 år då - fyllde 5 år i julas.

Både själva operationen och tiden efter gick väldigt bra. När han vaknade efter narkosen så hade han ont och var ledsen och konstaterade att: "Jag ska aldrig operera mig igen!" . Men han fick smärtstillande och hade inte särskilt ont efter det. Vi var kvar ett par timmar på sjukhuset och han hade inga problem att äta otalet smörgåsar och mååååånga glassar .

För vår del så räckte det med att ta vanlig alvedondos. Han fick alltså alvedon var 6:e timme. Någon halvtimme innan det var dags för ny dos så började han klaga på ont i halsen, men gick över med alvdon. Vi fick tipset att köra ge både ipren och alvedon samtidigt om han hade ont. Dagen efter hade han lite feber - runt 38. Hade ont i halsen på det viset under 3 dagar sedan var han precis som vanligt.....förutom att man skulle försöka hålla honom och 16 månader yngre lillebror (som givetvis också ville vara hemma när vi var det) någorlunda stilla i ytterligare en vecka . Han hade aldrig några problem med att äta förutom om precis innan det var dags för en ny dos av smärtstillande.

• Sunshine808

Jag kommer ihåg när jag gjorde det när jag var liten. Det gjorde inte ont men jag mådde illa och spydde upp gammalt blod men efter det mådde jag hur bra som helst. Mamma mutade mig med att köpa en överraskning, vilket gjorde att jag fokuserade bara på överraskningen. 

• Maximus01

Jag kommer ihåg det fast jag opererades när jag var typ 10 , Det gjorde riktigt ont efteråt men var nog mycket för jag spydde av narkosen så det känndes extra i halsen . Men kom ihåg att de första veckorna fick jag bara käka glass var rekommendation av läkaren .

• Flickan och kråkan
    Maximus01 skrev 2013-04-04 16:14:00 följande:
    Jag kommer ihåg det fast jag opererades när jag var typ 10 , Det gjorde riktigt ont efteråt men var nog mycket för jag spydde av narkosen så det känndes extra i halsen . Men kom ihåg att de första veckorna fick jag bara käka glass var rekommendation av läkaren .
    Ju yngre man är desto mindre besvär efter. Riktigt små barn får sällan mycket besvär. För en vuxen är det däremot oftast rejält jobbigt.

Man kan äta mycket annat än glass efter operationen. Det man ska undvika är sådant som är vasst/hårt och så ska man inte äta mat som är väldigt varm - ljummen eller kall - pga blödningsrisken. Gäller första veckan efter operation.
  • sancia

Tack för svar. Jag har läst lite gamla trådar och där var det så många som verkar ha haft väldigt ont och fått problem. Vi pratar mycket om all glass sonen ska få äta!

• mandelblomma

Mina barn har gjort det två gånger. Första gången var ok, räckte med Alvedon och glass.
    Då var de 3 år.
    Sen gjorde de om det året efter och den gången blev det jättedåliga båda två.
    Vi var sjukskrivna hemma över tre veckor och de fick flytande morfinliknande läkemedel hemma i över två veckor.
    men det hör absolut till ovanligheterna att man blir så dålig!

Isglass, köp hem stora paket.
    festis
    Se till att ge Aledon / Ipren regelbundet i alla fall första dygnen fast de inte säger att de direkt har ont för att undvika smärttopparna.

Lycka till :)

• sancia
    mandelblomma skrev 2013-04-04 21:12:17 följande:
    Mina barn har gjort det två gånger. Första gången var ok, räckte med Alvedon och glass.
    Då var de 3 år.
    Sen gjorde de om det året efter och den gången blev det jättedåliga båda två.
    Vi var sjukskrivna hemma över tre veckor och de fick flytande morfinliknande läkemedel hemma i över två veckor.
    men det hör absolut till ovanligheterna att man blir så dålig!

Isglass, köp hem stora paket.
    festis
    Se till att ge Aledon / Ipren regelbundet i alla fall första dygnen fast de inte säger att de direkt har ont för att undvika smärttopparna.

Lycka till :)

Tack! Får man fråga varför de gjorde om operationen? växte mandlarna till sig igen?
  • mandelblomma
    sancia skrev 2013-04-04 21:15:08 följande:

Tack! Får man fråga varför de gjorde om operationen? växte mandlarna till sig igen?
    ja tyvärr gjorde det de, men det är otroligt ovanligt.
Svar på tråden Operera bort halsmandlar och polyper- erfarenheter