• sancia

Operera bort halsmandlar och polyper- erfarenheter

Hej!
    Om ca en vecka ska min äldsta son (på knappt fyra) operera bort halsmandlar och polyper på Sofiahemmet i Stockholm. Jag börjar bli nervös, inte så mycket för operationen, men för tiden efteråt. Att han ska få väldigt ont, och få svårt att äta. Skulle därför vara skönt att veta vad som väntar och ni får gärna dela med er om ni hade några "trick" som underlättade. Om det är någon annan som vars barn också ska opereras snart kanske vi kan följas åt.

Ytterst tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Operera bort halsmandlar och polyper- erfarenheter
  • mandelblomma
    Braindead skrev 2013-04-12 20:55:41 följande:
    Jo, men jag skrev  att läkaren sagt att OM barnet har problem med polyperna I näsan så tas de bort samtidigt som körteln och halsmandlarna. Att det är den körteln de pratar om vet jag redan :) . 
    Ok jag tror du missuppfattat läkaren. För körteln de pratar om ÄR Adenoiden som i dagligt tal kallas polypen.
  • mandelblomma
    mandelblomma skrev 2013-04-12 20:57:31 följande:
    Ok jag tror du missuppfattat läkaren. För körteln de pratar om ÄR Adenoiden som i dagligt tal kallas polypen.
    eller om han menar de ganska ovanliga polyper i näsan som väldigt få barn har?
    Alltså en vätskefylld utväxt i näsan.
    Vanligare ju äldre man blir och inte alls vanligt att barn har.
  • Braindead

Nej att jag missuppfattade är nog ingen större risk. Jag frågade ut henne rätt ordentligt just om polyper enbart för att jag inte hade en aning om vad det var för något.
    Då fick jag förklaringen att det kan finnas polyper i näsan och att körteln bakom kallas för polyp med, och att det är den som tas bort. Även om de i själva näsan kan tas bort i samma veva om det finns problem med dem. 

Sen hur rätt hon har i det sistnämnda vet jag ju inte, jag är inte läkare.  

♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • Braindead
    mandelblomma skrev 2013-04-12 20:59:34 följande:
    eller om han menar de ganska ovanliga polyper i näsan som väldigt få barn har?
    Alltså en vätskefylld utväxt i näsan.
    Vanligare ju äldre man blir och inte alls vanligt att barn har.
    Ja det var dem hon pratade om
  • mandelblomma
    Braindead skrev 2013-04-12 21:01:40 följande:
    Nej att jag missuppfattade är nog ingen större risk. Jag frågade ut henne rätt ordentligt just om polyper enbart för att jag inte hade en aning om vad det var för något.
    Då fick jag förklaringen att det kan finnas polyper i näsan och att körteln bakom kallas för polyp med, och att det är den som tas bort. Även om de i själva näsan kan tas bort i samma veva om det finns problem med dem. 

Sen hur rätt hon har i det sistnämnda vet jag ju inte, jag är inte läkare.  
    det är två helt olika saker.
    "Polypen", dvs Adenoiden är en körtel och kallas i dagligt tal felaktigt för polyp. DEN är det man tar bort eller skrapar hos barn.
    Polyp i näsan är något annat, en slags vätskefylld "knopp" orsakad av infektioner som framförallt äldre personer har.
  • Lilla K
    mandelblomma skrev 2013-04-12 20:57:31 följande:

• Lilla K
    Lilla K skrev 2013-04-12 21:05:11 följande:

Hoppsan!

På min son tog dom bort körteln bakom näsan eller polypen som dom flesta säger, det var planerat. MEN det fanns också små polyper I näsan (inte bakom) som läkaren passade på att ta bort under operationen för att sonen ska få friare luftvägar. Körteln är adenoiden som brukar kallas polypen JA men min son och braindeads barn har också polyper i näsan som också tas bort under en operation om det finns behov.

Eller har jag missförstått dig Braindead?! Det är väl riktiga polyper du pratar om? Inte körteln som ofta kallas polyp. 

• Braindead

ja det är riktiga polyper I näsan jag pratar om. De plockade bort mandlarna, körteln (adenoiden) och de i näsan på dottern. 

• Lilla K

Från 1177:

Näspolyper är små rundade utväxter som man kan få i näsans slemhinna. De växer ner i näsgångarna från bihålorna i näsans övre delar och oftast sitter de så långt in att man inte kan se dem själv. Näspolyper är inte farliga men kan vara besvärliga eftersom de kan göra det svårt att andas genom näsan. Det kan också vara svårt att bli av med polyperna, men det finns effektiva sätt att lindra besvären.

Ofta är det oklart varför man får näspolyper men det kan bero på att man har haft en långvarig bakterie- eller svampinfektion i näsan eller bihålorna.

Om man är överkänslig mot ämnet acetylsalicylsyra som finns i vissa receptfria värktabletter, till exempel Magnecyl och Treo, så är det vanligare att man får näspolyper. Det är också vanligare att man får näspolyper om man har astma. Astman blir ofta lindrigare om näspolyperna behandlas.

Näspolyper är inte detsamma som en så kallad adenoid eller körtel bakom näsan som sitter långt upp i halsen bakom näsan och som är vanlig hos barn. Adenoiden kallas ibland för "polyper bakom näsan" och därför kan begreppen ibland förväxlas.

• Braindead
    mandelblomma skrev 2013-04-12 21:04:07 följande:
    det är två helt olika saker.
    "Polypen", dvs Adenoiden är en körtel och kallas i dagligt tal felaktigt för polyp. DEN är det man tar bort eller skrapar hos barn.
    Polyp i näsan är något annat, en slags vätskefylld "knopp" orsakad av infektioner som framförallt äldre personer har.
    Jag har väl inte påstått att det är samma sak? Jag har ju skrivit att det är något helt annat än körteln. 
Svar på tråden Operera bort halsmandlar och polyper- erfarenheter